Subota, 04.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ipsilon krak – nerešiva jednačina za putare

Od 1990. godine gradi se saobraćajnica duga 23,6 kilometara: na nekoliko godina, u ritmu izbora, ovde su različiti izvođači započinjali radove, asfaltirajući tek manje deonice
Овце на траси ипсилон крака (Фото: А. Исаков)

Subotica – Pouzdanije od raspoloženja političkih partija, Subotičani znaju da se pripremaju izbori čim neko najavi gradnju ipsilon kraka. Dva dana pre nego što je najavljeno da će Srbija izaći i na republičke, a ne samo na pokrajinske i lokalne izbore, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Imre Kern najavio je da će ove godine biti nastavljena gradnja obilaznice prema graničnom prelazu na Kelebiji.

Nastavak radova, izjavio je Kern, očekuje se u aprilu, a iz ovogodišnjeg budžeta Srbije trebalo bi da bude izdvojeno 197 miliona dinara „za nedostajuće idejne projekte i početak radova”. Ovaj zvaničnik je rekao i da se očekuje da gradnja ipsilon kraka bude završena 2018. godine.

Kao deo Koridora 10, taj krak se odvaja od auto-puta Horgoš–Beograd, zaobilazi Suboticu i vodi ka graničnom prelazu Kelebija, dugačak je 23,6 kilometara i gradi se 26 godina. Do sada je izgrađeno oko 11 kilometara, a gradnja je počinjana najmanje šest puta. Na ovom parčetu poluautoputa, jer je to za sada profil saobraćajnice, pala je na ispitu putna operativa, ali i svi političari koji su obećavali brzi završetak gradnje. Subotičani s podsmehom dočekuju najave ponovnog počinjanja radova na ipsilon kraku, pa će putari koji budu angažovani na njegovoj gradnji morati dobro da „zapnu” da razuvere građane, koji su zasićeni obećanjima.

Subotička obilaznica je počela da se gradi 1990. godine i tada je u jednom mahu „Vojvodinaput” najviše izgradio, oko pet kilometara. Iako je u međuvremenu obilaznica povezana sa gradnjom Koridora 10, to nije, kako se očekivalo, ubrzalo radove. Naprotiv, svakih nekoliko godina, u ritmu izbora, ovde su različiti izvođači započinjali radove, asfaltirajući tek manje deonice. Dugo vreme gradnje dovelo je do toga da je brže propadalo ono što je i urađeno nego što se gradilo novo.

Osim toga, nakon dve i po decenije gradnje projektna dokumentacija je, u najmanju ruku, nesređena. Jedan sagovornik „Politike” kaže da „kao građevinac nikada nije video dokumentaciju u takvom haosu”. Uostalom, i Imre Kern ističe da će se iz ovogodišnjeg budžeta raditi idejni projekti.

Pre desetak godina, građane Subotice je Nebojša Janjić, tada na poziciji pomoćnika direktora u Direkciji za izgradnju grada, ubeđivao da je što se tiče kompletne projektne dokumentacije sve urađeno oko ipsilon kraka, i da nedostaje samo politička volja za njegovu gradnju. S najviše elana, možda, krenula je gradnja 2009. godine, ali je tu bilo i najviše spoticanja. U tenderu za izvođača te godine Ministarstvo je navelo gradnju pogrešne strane puta. Kada su napokon bageri 2010. godine izašli na teren, ispostavilo se da su potrebni novi projekti čija je izrada poverena Centru za puteve Vojvodine.

Preduzeće „Koridor 10” je čak tvrdilo da radovi na terenu kasne zbog toga što projekti nisu gotovi. Kada je napokon utvrđeno kuda će ići put, ispostavilo se da treba izmestiti 400 kilovoltni dalekovod, što je podrazumevalo međunarodnu koordinaciju u prenosu električne energije, jer je preko njega išla struja između severa i juga Evrope. A kao da sve to nije dovoljno, ipsilon krak, po tadašnjim projektima, uopšte nije izlazio na granični prelaz Kelebija, već je „udarao” direktno u ergelu „Majur”, smeštenu uz graničnu liniju. U međuvremenu, rađen je novi projekat koji je obilaznicu premestio od ergele, ali ni tu nije kraj svim nevoljama projekta za ovih dvadesetak kilometara puta.

U izjavi Kerna navodi se da će obilaznica imati profil auto-puta sa šest traka, što može da znači ponovnu reviziju svega što je 2010. godine projektovano. Tada je navedeno da se zbog uštede izbacuju podvožnjaci kod ukrštanja sa putevima nižeg ranga i uvode se kružni tokovi. Sagovornici „Politike”, koji su želeli da ostanu anonimni, kažu da se auto-put ne reguliše kružnim tokom.

Gradilište ipsilon kraka već tri godine stoji potpuno napušteno i zaraslo u travu.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.