Subota, 27.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
KAKVU IZBORNU KAMPANjU PRIPREMAJU STRANKE

Političari obećavaju silazak u narod

Partije još nisu spremne da otkriju ko će im izvoditi „marketinške radove” za parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, a pojedine kažu da će se osloniti samo na sopstvene snage
Под истим кровом у Гроцкој: канцеларије Српске напредне странке, Демократске странке, Демократске странке Србије, Покрета социјалиста, Удружења грађана „Наш човек” и Демократског савеза Гроцке (Фото Раде Крстинић)

Stranke i političari među građanima, a ne u spotovima – to će biti odlika predstojeće izborne kampanje, sudeći bar po rečima sagovornika „Politike” i iz vlasti i iz opozicije. Videćemo, na kraju, kad se podvuče crta ispod svih izbornih troškova, da li će se ta strategija odraziti na ukupnu strukturu rashoda u kampanji, odnosno da li će ove godine na oglašavanje otići manje od 70 odsto novca učesnika na izborima.

Toliko je otišlo na oglašavanje u kampanji pre dve godine (ukupni rashodi koje su stranke prikazale bili su oko 2,1 milijardu dinara), dok je pred izbore 2012. u istu svrhu utrošeno čak 77,67 odsto od oko 1,7 milijardi dinara ukupno uloženih sredstava. Najveći deo ovih sredstava, naravno, pripao je televizijama.

Izbori na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou neće biti raspisani još neko vreme, ali zna se da će biti između 22. aprila i 22. maja, pa stranke uglavnom već znaju šta im je činiti. Ali ne i ko će im izvoditi „marketinške radove” – ili bar nisu još spremni to da kažu. Opet, deo onih kojima smo se obratili kaže da će se osloniti na sopstvene snage.

Aleksandra Jerkov iz Demokratske stranke ističe da će DS angažovati agenciju samo radi posredništva u kupovini vremena u elektronskim medijima, pošto to ne smeju sami da rade.

„Sve ostalo ćemo sami, a kampanja će biti samo na terenu i samo s građanima. Bez mnogo spotova, plaćenih termina, velikih mitinga, očekivanih i organizovanih aplauza. Direktan razgovor s građanima i slušanje građana”, kaže ona i dodaje da u centralnom izbornom štabu koji vodi DS uvek ima po jedan predstavnik iz svih stranaka koje su u koaliciji.

Sanda Rašković-Ivić, predsednica Demokratske stranke Srbije, kaže da će koalicija DSS-Dveri voditi kampanju iz zajedničkog izbornog štaba i da će ona biti jeftina zato što smatraju da, čak i kad bi imali novca, „ne bi bilo pristojno ni normalno da se pravi neka skupa i luksuzna kampanja, a da narod ovako živi”. Kampanju će, kaže, raditi sami, uz pomoć prijatelja i ljudi koji ih podržavaju, a znaju nešto o marketingu.

Mitinzi prevaziđeni, „žive” emisije talasaju biračko telo
Milan Stevanović Piksel smatra da su mitinzi prevaziđen način komunikacije. TV spotovi, pak, imaju važnu ulogu, ali još važniju imaju diskusije uživo između stranačkih lidera. Takve emisije, po istraživanjima, imaju najveći uticaj na raspoloženje biračkog tela, najviše ga zatalasaju, ukazuje on.Novac je, po njegovim rečima, važan resurs kampanje, ali su najvažnija poluga – ljudi koji je sprovode. Ako se kao kanal komunikacije izaberu medijska kampanja ili spotovi, sve je skuplje, a ako je akcenat na terenskoj kampanji, novac je u drugom planu, ukazuje Stevanović.

„Koncentrisaćemo se na društvene mreže, kao i na odlazak među narod, imaćemo štandove, organizovati tribine i posete nekim seoskim domaćinstvima ili mesnim zajednicama. Kampanja od vrata do vrata meni je vrlo nesimpatična, mislim da je to zadiranje u intimnost ljudi. Ovako, pozovete ih u mesnu zajednicu, pa ko se odazove, odazvao se. Ko se ne odazove znači da ga to ne zanima ili hoće sam da odluči, a ne da mu neko daje ’trgovačke’ ponude dolaskom na vrata”, objašnjava.

U Socijaldemokratskoj stranci, opet, čekaju da se postigne politički dogovor o tome u kakvom će koalicionom sastavu ići na izbore, pa će se onda lako usaglasiti oko toga kako će voditi kampanju. Svi imaju dosta iskustva, prošli su već kroz mnogo kampanja, ukazuje Marko Đurišić, šef poslaničke grupe SDS-a, koji ukazuje da je za izbore 2014. bila angažovana samo agencija preko koje su zakupljivali termine u elektronskim medijima.

U Liberalno-demokratskoj partiji, koja bi trebalo da bude sigurno u koaliciji sa SDS-om, kažu da LDP ima unapred pripremljenu kampanju za rad na terenu s građanima. „Imamo utvrđen plan kampanje, a što se tiče angažovanja samih marketinških agencija, odlučićemo kad izbori budu raspisani”, ističe Jovan Najdenov, portparol LDP-a.

Za neposredan kontakt s građanima opredeljena je i Socijalistička partija Srbije. Đorđe Čabarkapa, narodni poslanik SPS-a, kaže da će izborni štab, koji će biti formiran po raspisivanju izbora, utvrditi strategiju šta će sve biti sadržaj izbornih aktivnosti, ali ono što se sigurno neće menjati jeste neposredni kontakt s biračima.

„SPS je za kampanju neposrednog, ljudskog kontakta. Naših 25 godina postojanja i maltene stalnih kampanja naš su garant za razumevanje s biračima. Znamo se svi, naši kandidati, kako na lokalnom, tako i na republičkom nivou, spremni su da polože račune za period iza nas. I to je jedina kampanja”, naglašava Čabarkapa.

Prema njegovim rečima, SPS neće kampanju bazirati na idejama marketinških stručnjaka. „Imamo predsednika koji je priznat u celom svetu, imamo partiju koja je poput krvnih sudova, po celoj Srbiji prisutna s građanima i građankama, koalicione partnere koji su pre svega domaćini i uspešni u svojim sredinama”, dodaje.

Njegov stranački lider Ivica Dačić rekao je nedavno „Blicu” da još nije doneta odluka o angažovanju marketinške agencije, ali da je moguće da će opet angažovati „Vočaut”, koji im je radio i neke ranije kampanje. Prema saznanjima ovog lista, Aleksandar Vučić i Srpska napredna stranka opet su angažovali Izraelca Eisina Asafa, predsednika konsalting agencije ESBR iz Londona. Asaf je, navodi „Blic”, radio kampanju Vučiću za lokalne izbore u Beogradu 2004, pa Borisu Tadiću na predsedničkim izborima 2008, a onda opet za SNS 2012.

U to vreme Vučić je, u svojstvu zamenika predsednika SNS-a, izjavio „Novostima” da je Eisin Asaf njegov prijatelj skoro deceniju.

„Zahvaljujući njegovim sugestijama, Bogdanovićevu prednost na izborima za gradonačelnika Beograda 2004. godine sveo sam sa 16 na svega 0,5 odsto. Pomagao mi je tada, pomaže nam sada i uvek će nam pomagati”, rekao je tada Aleksandar Vučić.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naprednjaci idu u terensku kampanju

U izbornom štabu SNS-a i ove godine biće Milan Stevanović, u marketinškim krugovima poznat kao Piksel. On je jedan od najiskusnijih u vođenju kampanja na našim prostorima i svakako jedan od važnih ljudi u štabu naprednjaka. Za „Politiku” kaže da će kampanja SNS-a biti u većini terenska, ali ne zna ko će voditi marketinški deo. Govoreći o novim trendovima u vezi s vođenjem izbornih kampanja, Stevanović ističe da je internet sve važniji segment kampanje. Uticaj štampanih medija je sve manji, moć televizije je standardna, ali društvene mreže su sve dominantnije. Internet-kampanja obraća se najsofisticiranijem segmentu biračkog tela i zato ima veliki uticaj.

„Takođe i starosna struktura internet biračkog tela garantuje strategijski uticaj ovog načina kampanjskog komuniciranja”, dodaje on, objašnjavajući da su korisnici interneta uglavnom mlađi ljudi, zainteresovani za politiku, pa će zato društvene mreže i internet imati sve veći uticaj kako vreme bude prolazilo.

Stevanović se ne slaže s prilično uvreženim mišljenjem da su mladi ljudi aktivni na internetu ali lenji kada treba da se dođe do glasačke kutije. Oni koji su aktivni u sajber prostoru uglavnom su zainteresovani za politiku, a to je preduslov i za sve ostale vidove učešća u političkom životu, objašnjava Stevanović.

„Uskoro niko neće moći da pobedi a da nema znatan uticaj na internetu. Svaka nova generacija koja ima 18 godina, mnogo je više potencijalni birač nego što je bila ona pre 30 godina. Jednostavno, politika im je bliža, mogu da se bave njome. Pogotovo ako napravite zanimljivu mrežu na kojoj politika može da se predstavi na interesantniji način, onda je to mamac za mlađe generacije”, ukazuje on.

Da trenutni rejtinzi stranaka i političara ne moraju da budu presudni, to jest, da kampanja može da donese bitnu promenu u političkom rasporedu, dokazuje učešće Bogoljuba Karića u predsedničkoj kampanji 2004. godine. Milan Stevanović Piksel vodio je Karićevu kampanju, koja će ostati upamćena po „Bogoljubovoj salati”.

„Mi smo za 28 dana kampanje imali 18,23 odsto. Da smo imali još sedam dana, ušli bismo u drugi krug. Kad ne bi mogle nešto da promene, kampanje ne bi ni postojale svuda u svetu. Jer one pokažu i dobre i loše strane i izbornog štaba i kandidata. Ja sam, recimo, potpuno siguran da je biračkom telu Srbije sada potrebna promena u opoziciji. Ja iz pozicije tvrdim da mi nemamo ozbiljnu opoziciju. A svakoj vlasti, pa i našoj (nemamo mi monopol nad istinom), potrebna je jaka i konstruktivna opozicija, a ne politikantstvo, kritizerstvo”, kaže Stevanović.

On naglašava da ne veruje mnogo rejtinzima. To što sada deluje da samo čudo može da se dogodi pa da Vučić i SNS ne osvoje ogromnu podršku na izborima, kaže, i dobro je i loše. Jer, za tri meseca svašta može da se promeni.

„Pre četiri godine je predsednički kandidat Boris Tadić praktično zatvorio sve kladionice, bilo je 60:40 da će pobediti, pa je izgubio. Prema tome, verujem samo kad se prebroje svi glasovi. SNS treba da bude oprezan i da nastavi ovako i još žešće da radi da bi potvrdio svoj rejting”, kaže Stevanović.

 

Komentari13
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.