Nedelja, 27.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: DžORDž KLINTON

Fank je esencija dobrog provoda

Rešio sam da stvorim novu muziku, pomešavši „Motaun” zvuk sa du-apom, uz malo uticaja Džejmsa Brauna i glasnu svirku – i nastao je „Parlament/Fankadelik”
(Фото: Џ. Ришер)

„Džordž Klinton je fank”, govorio je Prins; „Toliko je uticao na mene da ga volim zauvek”, tvrdio je Snup Dog; „Klinton je uradio više za fank nego što bismo svi mi zajedno u snovima mogli da uradimo”, odsečan je bio Mark Ronson. „Rajsko kraljevstvo je blizu, ako oslobodite um”, pevao je svojevremeno Džordž Klinton, a da je njegova poruka naišla na odjek, svedoče generacije i generacije muzičara koje su upravo od ovog čoveka crple uticaje i inspiraciju. Ikona fanka, pevač, kompozitor, producent, muzički um koji je stajao iza osnivanja čuvenih sastava „Parlament” i „Fankadelik”, ili pesama kakve su „Atomic Dog”, „Motership Connection” ili „One Nation Under the Groove”, konačno će svirati u našoj zemlji. Nastupiće u petak 8. jula sa sastavom „Parlament / Fankadelik” na „Egzitu” u Novom Sadu.

Upravo će Petrovaradinska tvrđava biti prva stanica Klintonove evropske turneje, tokom koje će „prokrstariti” i najvećim gradovima na Starom kontinentu. Ali, kako legendarni muzičar priznaje u intervjuu za „Politiku”, Srbija mu je, za razliku od ostalih evropskih zemalja, nepoznanica, zbog čega je posebno uzbuđen pred koncert.

Prins je bio oličenje rok zvezde
Bili ste jedan od Prinsovih muzičkih heroja, a sudbina je htela da mnogo puta snimate i nastupate zajedno. Čak ste jedno vreme radili i za Prinsov „Pejzli park rekords”, a upravo vas je on, divnim govorom, zvanično uveo u „Rokenrol hol slavnih” 1997. godine. Šta je svet izgubio njegovom iznenadnom smrću, a šta vi lično?
Oličenje rok zvezde. Majstorski je savladao sva polja, od muzike, preko tehnologije do imidža. Od njega nije bilo boljeg. Izvedba, produkcija, umetnička ličnost, muzičko znanje, sviračka hrabrost – sve je to imao Prins. Mnogo ga poštujem zbog svega što je muzički mogao da uradi. Kako sve to može jedan čovek? Bez problema, umeo je da napravi komercijalnu ploču, fank album, džem-sešn ili plesnu ploču. Bio je istinska pop-zvezda.
Kao prijatelj se i dalje trudim da se suočim sa Prinsovom smrću i mnogo mi je teško da pričam o njemu i prihvatim da ga više nema.

Počeli ste karijeru šezdesetih godina prošlog veka kao kompozitor u čuvenoj diskografskoj kući „Motaun”. Zašto ste sve to odbacili i uronili u fank?

Morao sam da učinim nešto kako bih preživeo u svetu muzike. Posle „Motauna” u SAD se desila „evropska invazija”, što se odrazilo i na muziku u Americi. Rešio sam da stvorim novu muziku, pomešavši „Motaun” zvuk sa du-apom, uz malo uticaja Džejmsa Brauna i glasnu svirku. Tako je i nastao „Parlament/Fankadelik”, a ubrzo su nam se pridružili Butsi Kolins, Mejsio Parker i Fred Vesli za čuveni album „Motership Connection”. Počeli smo da se zovemo „Pi-fank” jer je toliko generacija muzike bilo pomešano zajedno. Isto je i danas. Nedavno smo snimili singl sa Ajsom Kjubom i Kendrikom Lamarom...

Kada ste već pomenuli Kjuba i Lamara, jedan ste od umetnika čije su pesme najviše semplovane u muzičkoj istoriji, naročito u hiphopu. Da li to vidite kao kompliment?

Naravno, jer tako se fank održava u životu.

Dr Dre, Snup Dog, pokojni Tupak Šakur, samo su neki od hiphop umetnika koji su „koristili” vašu muziku. Ko je uradio najbolji posao?

Teško je reći, jer svako od njih uspeo je da od toga napravi nešto svoje. Ali, ako baš moram nekoga da izdvojim, onda bi to bio sastav „Pablik enemi”. Oni su običan sempl tako lepo nadogradili uz divne aranžmane. Ali, volim sve, od onih andergraund pesama do onih komercijalnih, uz poštovanje autorskih prava.

Niste se libili da tužite neke vaše kolege, poput Drea i Kjuba iz sastava NWA ili Džeja Zija?

Nisam ja tužio nijednog kolegu, zato sam i danas u odličnim odnosima sa muzičarima iz hiphop sveta. Dobar sam prijatelj sa Kjubom i ne bih ga nikad tužio. Tužili su ih oni koji imaju prava na moju muziku – „Bridžport mjuzik”.

Ali, tokom karijere ste pokrenuli mnoge pravne bitke – protiv diskografske kuće, tražeći vlasništvo nad svojim masterima, a tvrdili ste i da su se advokati okoristili o vas, uzimajući tantijeme od emitovanja vaših pesama za sebe. Koliko su vas sve te bitke koštale, ne samo finansijski?

Koštalo me je, kada govorimo o novcu, milione i milione dolara. Svi koje ste pomenuli uzeli su ili pokušali da uzmu pravo na moje pesme. To je „u moje ime” uradila kuća „Bridžport mjuzik”, ne dajući pri tom od svih tih procesa nijedan cent – ne samo meni već nijednom članu mog benda. Zbog svega rešio sam da napravim dokumentarac o prevarama i tu će se videti šta se sve dešavalo sa svakim od tih sudskih procesa. To je sve toliko zapetljano, ali razmrsiću to, jer su se diskografske kuće i tzv. advokati udružili, pa i danas muljaju sa mojim autorskim pravima.

A zašto to rade?

U pitanju je ogroman novac, stotine miliona dolara, a meni ne daju ni peni. Berni Vorel (klavijaturista „Pi-fanka”, koji je preminuo prošle nedelje, prim. aut.), iako je umirao od raka, nije dobio ni centa, već je novac za lečenje skupljao od kolega. Sve ću to razotkriti u dokumentarcu, pa će se saznati istina.

Nazivaju vas „kumom fanka”, a šta je za vas fank?

Sloboda. To je mogućnost da budete slobodni da muzički uradite šta god želite, gde god, kad god, i da budete najbolji što možete.

Kako to da je fank od sedamdesetih do danas toliko uticajan u gotovo svakom muzičkom žanru?

Zato što je fank esencija dobrog provoda.

A svi žele da se dobro zabave?

Svi. I o kom god muzičkom žanru da govorimo, uvek može da postoji fanki „obrt”. Fank je stav da možete sve, bez obzira na to da li je u pitanju rokenrol, disko ili tehno.

Krajem meseca punite 75 godina. Muzika je i dalje razlog za život...

Đavolski da. I uz to, borba za muziku!

„Pepersi” u srcu

Tokom karijere sarađivali ste sa mnogim kolega, od sastava „Red hot čili pepers”, čiju ste jednu ploču producirali, „Autkasta” do Lamara? Koja saradnja vam je ostala u srcu?

„Pepersi”, jer su došli u moju kuću, bili smo zajedno tokom čitavog procesa stvaranja njihovog albuma. Ali tu se naša saradnja nije završila, tokom godina smo stalno nešto radili ili nastupali zajedno. Ali, meni je uvek izazov da radim i sa nekim novim talentom.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.