Petak, 22.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA

Tri lake namirnice za vrele letnje dane

Krastavac, tikvice i boranija idealne su za osobe na dijetama, a svojim sadržajem vitamina, minerala i vode doprinose regeneraciji organizma
(Фото Пиксабеј)

Nećete pogrešiti u izboru namirnica ako se krastavac, tikvice ili boranija nađu na vašem tanjiru tokom ovih letnjih dana.

Krastavac je, baš kao i lubenica, sastavljen pretežno od vode (95 odsto) i, osim što osvežava, doprinosi hidriranju organizma. Ovo povrće je bogato mineralima poput bakra, kalijuma, mangana, ali i vitaminima Be, Ce i Ka, što je pravi izbor ukoliko tražite dobru namirnicu za redukcionu dijetu. Ima malo kalorija (samo 14 kalorija u 100 grama) i mnogo vodorastvorljivih vlakana. Krastavac je izvor polifenola i drugih jedinjenja koja smanjuju rizik od oboljenja kardiovaskularnog sistema.

Pošto poboljšava koncentraciju, dobra je namirnica u ishrani obolelih od degenerativnih oboljenja poput Parkinsonove bolesti. Štiti srce jer sadrži kalijum koji utiče na smanjenje povišenog krvnog pritiska i regulaciju elektrolita u organizmu. Smanjuje rizik od raka dojke, grlića materice, jajnika, raka prostate kod muškaraca jer sadrži lignine i druge fitonutrijente koji imaju antikancerogena svojstva. Krastavac sadrži i vitamin Ce, beta karoten. Zbog svog sadržaja kompleksa vitamina Be, koji smanjuju osećaj anksioznosti, dobra je namirnica za osobe pod stresom.

I tikvice asociraju na letnji meni iako se mogu naći i pripremati i tokom drugih godišnjih doba. Energetska vrednost tikvica je samo 16 kalorija u 100 grama. Sadrže minerale: magnezijum, fosfor, bakar, gvožđe, cink, kalcijum i vitamine kompleksa Be, vitamin Ce i nešto vitamina Ka. Dobre su za osobe na dijeti, za mršavljenje, jer sadrže vlakna i vodu. Zbog velikog sadržaja dijetnih vlakna, pogodne su i za dijetu kod povišenog holesterola i triglicerida. Dijabetičari bi trebalo što češće da ih konzumiraju jer tikvice skoro i da nemaju ugljene hidrate, a smanjuju resorpciju glukoze. Delovanjem na regulaciju masti i šećera, tikvice preventivno utiču na pojavu ateroskleroze, srčanog i moždanog udara.

Mogu da se kuvaju, griluju, kuvaju na pari, rendaju u supe i čorbe, pune s mesom ili drugim povrćem ili žitaricama.

Boranija je nedozreli pasulj (grah) koji se uzgaja, bere i konzumira pre nego što se pasulj potpuno razvije, dakle ostane u omotaču (mahuni).

Spada u niskoenergetske namirnice i često je na jelovniku osoba na dijetama. U 100 grama boranija daje od 18 do 28 kalorija u zavisnosti od vrste. Što je boranija starija, kalorijski je jača. Sadrži dijetna vlakna koja su važna za pravilno funkcionisanje probavnog sistema i vitamine kompleksa Be, provitamin A i vitamine Ce i Ka. Od minerala u boraniji ima gvožđa, magnezijuma, kalcijuma, fosfora, mangana i cinka.

Termičkom obradom gubi protein lektin, koji može da bude toksičan u većim količinama, pa je veoma važna pravilna priprema. Boranija može da se kuva na pari, u vodi, može da se peče u rerni, ili pripremati u voku (prži–mešaj). Može da se kombinuje s piletinom, bademima, pavlakom.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.