Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Novi sudar „Teslinog” samovozećeg automobila

Slučaj iz maja zaoštrio je debatu o tome koliko samostalni treba da budu automobili i da li je suštinski opasna tehnologija koja vozaču poručuje da se opusti, ali da ipak bude spreman da preuzme kontrolu
„Тесла икс” (Фото Ројтерс/Џ. Фазинџер)

U Pensilvaniji se prošlog petka desila nezgoda u kojoj je učestvovao automobil marke „tesla” sa tehnologijom delimičnog samostalnog upravljanja, tzv. auto-pilotom, mada kompanija tvrdi da ona nije doprinela sudaru.

Ovog puta nije bilo žrtava, za razliku od udesa s početka maja, kada je na Floridi poginuo četrdesetogodišnji muškarac.

Kalifornijski proizvođač kaže da je 1. jula dobio automatsko upozorenje da se u vozilu aktivirao vazdušni jastuk, ali da im uopšte nisu stigle detaljne informacije o kontrolama u vozilu u trenutku sudara, što je možda posledica oštećenja antene.

Mediji u Detroitu javili su u sredu da je Albert Skalione (77), vlasnik lokalne umetničke galerije, rekao policiji da je u trenutku sudara njegov „tesla iks” bio u auto-pilot režimu, ali se to ne pominje u policijskom izveštaju. Vozač je svojim terencem udario u zaštitnu ogradu s desne strane, potom skrenuo ulevo, udario u betonsku zaštitu i prevrnuo na krov. Njegovi delovi udarili su drugo vozilo u kom su takođe bila dva putnika, ali niko nije teže povređen.

Do nezgode je došlo samo dan pošto je američka uprava za bezbednost drumskog saobraćaja saopštila da otvara istragu o tehnologiji samostalnog upravljanja u „Teslinim” automobilima posle nesreće 7. maja u kojoj je jedan muškarac poginuo. On je vozio na auto-pilotu i navodno za to vreme gledao film o Hariju Poteru kada se zakucao u prikolicu ogromnog kamiona.

Ovaj slučaj je zaoštrio debatu o tome koliko samostalni treba da budu automobili i da li je suštinski opasna tehnologija koja vozaču poručuje da se opusti, ali da ipak mora da bude spreman da preuzme kontrolu na prvi znak problema.

„Tesla” se u primeni tehnologije asistirane vožnje opredelio za drugačiji pristup u odnosu na „Gugl”, mada je u početku krajnji cilj isti – da automobil sam upravlja dok čovek sedi za volanom, spreman da uskoči na najmanji znak nevolje.

Onda je 2013. „Gugl” sproveo eksperiment, dozvolivši zaposlenima da sede u vozilu koje samostalno vozi. Snimali su ih kamerom i videli zabrinjavajuće ponašanje – ljudi uglavnom nisu obraćali pažnju na saobraćaj, a neki su čak i zaspali.

Zaključili su da možda nije moguće da vozač u kriznom momentu, obično deliću sekunde, reaguje adekvatno, pa su drugačije pristupili problemu, pokušavajući da zaobiđu ljudski faktor.

Stvorili su automobile bez kočnica i volana, koji ne mogu da idu brže od 40 kilometara na sat. Možda neće moći da idu na brza, duga putovanja, ali je ideja da jednog dana služe kao robotski taksiji u gradskoj sredini. Kao moguća godina kada će izaći na tržište pominje se 2019.

Bezbednost je u vrhu prioriteta za „Guglov” tim od samog početka.

„Hteli smo da bude značajno bezbedniji, dotle da se nikada ne dogode nezgode”, rekao je za „Njujork tajms” Sebastijan Trun, stručnjak za veštačku inteligenciju koji je osnovao ovaj projekat.

Recimo da su na dobrom putu, budući da je ovo vozilo imalo samo jednu nezgodu pri maloj brzini.

U Silicijumskoj dolini najmanje 19 kompanija radi na automobilu koji sam upravlja, uključujući „Nisan” i „Ford”. Najveći proizvođač „Tojota” nije ušao u trku, ali je osnovao laboratoriju u Kaliforniji za razvoj tehnologije „anđela čuvara” – kompjuterizovanog sistema koji preuzima upravljanje tek kad čovek napravi grešku.

„Teslin” auto-pilot je predstavljen u oktobru s velikim entuzijazmom. Ispostavilo se da su kupci uglavnom tehnički potkovani avanturisti koji nisu spremni da čekaju rezultate pristupa „sporo ali sigurnije”. Oni su na internet postavili snimke kako voze bez ruku, iako se to ne preporučuje. Kompanija je napomenula da je tehnologija još u „korisničkoj beta fazi” (propusti se prijavljuju i ispravljaju u hodu), da je to samo pomoćnik a ne zamena za vozača. Postoje zvučne i vizuelne opomene da se ruke vrate na volan.

Među vlasnicima „tesle” je i jedan od najpoznatijih inženjera Stiv Voznijak, suosnivač „Epla”. On je istakao da se plaši da bi uz auto-pilot funkciju mogao da bude nepažljiv u pogrešnom trenutku, ali je dodao da je to rizik koji je spreman da preuzme.

„Lakše je voziti tako, nema zamaranja”, rekao je Voznijak.

Dok se ne završi istraga o nesreći na Floridi, prvoj u samovozećem automobilu koja se završila fatalno, „Gardijan” je naveo niz razloga zašto ova tehnologija još nije bezbedna. Uz loše vremenske uslove, nepredviđene okolnosti na putu i ljudski faktor, navodi se i rizik od hakovanja.

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.