Utorak, 28.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
51. KARLOVE VARI

Iznad filmskih oblaka

„Noćni život” slovenačkog reditelja Damjana Kozolea i politički angažovani film „Ispovesti“ Roberta Anda mogli bi da se nađu na nekom od pobedničkih festivalskih postolja
Из филма „Крила мога оца“(Фото каталог 51. Карлове Вари фестивала)

Karlove Vari – Film „Noćni život“ slovenačkog reditelja Damjana Kozolea, o kojem je ovih dana već pisano na stranicama „Politike“, s lakoćom se priključio grupi najboljih filmskih dela u međunarodnom takmičarskom programu 51. Karlove Vari festivala.

 Ovo je prema mom sudu i najbolji Kozoleov film. Konsekventan u sprovođenju rediteljskog i sveukupno estetskog koncepta, sa na pravu meru odmerenim i svedenim likovima, izvanrednom glavnom glumicom Piom Zemljič i maestralnom fotografijom kao rezultatom izvrsne saradnje Kozolea i poznatog srpskog direktora fotografije Miladina Čolakovića.

 Ovo su samo neki od razloga koji, sasvim je moguće, mogu dovesti i „Noćni život“ na neko od pobedničkih festivalskih postolja. Tu bi sasvim prirodno stanište moglo biti i za politički angažovani film „Ispovesti“ Roberta Anda, u kojem je autor rasvetlio sistem činodejstvovanja čelnika Međunarodnog monetarnog fonda, ali tako što je prvo „ubio“ direktora MMF-a (i o ovom filmu je već pisano na „Politikinim“ stranicama), ali i za dirljivi i društveno angažovani turski (kurdski) film „Krila moga oca“ Kivanđa Sezera.

Sezer u svom samouverenom debitantskom filmu razmatra pitanja dostojanstva pojedinca u savremenom turskom društvu, kroz priču o obolelom i neredovno plaćenom zidaru na visokim građevinama, budućim velelepnim i skupim soliterskim naseljima. Iznenadna dijagnoza raka pluća izbaciće Ibrahimov život iz ravnoteže lišavajući ga bilo kakvih garancija za lečenje ili obezbeđivanje članova porodice. Prateći njegovu agoniju, ali i sudbine ostalih radnika Sezer rediteljski zrelo u fokus stavlja opasnost od sistema koji primorava radnike da žrtvuju svoje živote zarad interesa ekonomskog razvoja. U svetu kapitalizma punom snova i želja u kojem i budućnost može biti unosna roba, Sezerov film navodi kako čovek može da zadrži dostojanstvo čak i kada ostane bez nade za budućnost...

 Veliko interesovanje u glavnom takmičarskom programu izazvao je i novi film mladog ruskog reditelja Ivana I. Tverdovskog, koji je pre dve godine upravo u Karlovim Varima imao svoje snažno uzletište sa filmom „Pomoćno odeljenje“. Tverdovski sada sa filmom „Zoologija“ priređuje iznenađenje, vešto ubacujući motive fantastike u realno strukturiranu priču, a sve sa ciljem da na ovakav način progovori o usamljenosti, različitosti od drugih i hrabrosti da se ta različitost nosi u svakodnevnom životu. Glavna junakinja „Zoologije“ je sredovečna Nataša, administrativka u zoo-vrtu koja još uvek živi sa svojom majkom, a njena životna rutina biće okrenuta naglavačke kada otkrije da joj je porastao rep. Nataša će proći kroz „toplog zeca“ predrasuda od strane okruženja, otkriće i ljubav i ljubavne zablude, a Ivan Tverdovski će i ovim filmom potvrditi status autora originalne filmske vizije koja prodire u samu suštinu stvari. Film „Zoologija“, kaže za „Politiku“ Stitora Alijeva, biće prikazan uskoro na Palićkom festivalu.

 U samom takmičarskom vrhu je slovačko-češki film „Učiteljica“ Jana Hrebejka, poljski film „Talasi“ Gregorža Žažnjija, ali i nemački film „Blistava sreća“ Svena Tedikena. Glavna junakinja Helena (izvrsna Martina Gedek) živi u braku bez dece i bez osećaja sreće, sa osećajem tmine u sebi i sa svešću da je izgubila veru u boga. Oslobođenje od sumornih emotivnih zamki, nesanice i mračnih misli ima svoju cenu, a Helena će je „platiti“ kada u njen život uđe harizmatični psiholog i autor bestselera Edvard Glik (Ulrih Tukur), zastupnik teorije „nove kibernetike“, iza čijih se elegantno formulisanih smernica za način života krije sebičnost. Tedikenov film je zapravo adaptacija romana škotskog pisca A. L. Kenedija.

 U programu „Istočno od Zapada“ zablistao je ruski film „Kolektor“ Alekseja Krasovskija, maestralno izvedena i dinamizmom ispunjena kamerna drama za jedan lik. Za lik hladnokrvnog i ciničnog, profesionalnog ubirača dugova Artura, u nenadmašnom tumačenju trenutno jednog od najvećih ruskih glumačkih zvezda – Konstantina Kabenskog.

 Artur ne uteruje dugove tako što svoje žrtve sačekuje po mračnim prolazima, već je ovde reč o sistematskom zlostavljanju preko telefona sve dok dužnik na kraju ne plati to što duguje bilo bankama, bilo institucijama. Za svoj posao Artur prima pozamašne prihode što ga svrstava u moskovsku elitu, među čijim članovima ima i neprijatelja. Jedan iznenadni događaj učiniće i od njega žrtvu, a reditelj Krasovski fokus će pomeriti ka prevrtljivosti slave, koristeći kompaktan i moćan obrazac za otkrivanje tužnih istina o tendencijama savremenog društva kojim caruje sebičnost. Bez obzira na ograničene uslove i mogućnosti, s obzirom da je reč o filmu sa jednim glumcem u samo jednom prostoru, Krasovski je stvorio izuzetno uzbudljiv i dinamičan triler o karijeri, ljubavi i životu...

Pobednički nastup Vuletićevog projekta

Miroslav Miša Mogorović, Bojan Vuletić i Nenad Dukić (sleva na desno) (Foto: D. Lakić)

Karlove Vari – Odlučili smo da nagradimo dramu koja na današnje društvo gleda iz mračno humorističke i realne perspektive. Vođen kompleksnim performansom glavne glumice, ovaj film istražuje život žene koju borba sa birokratijom tera na neizbežna rešenja i to su razlozi zašto je naš žiri odlučio da nagradu programa „Radovi u toku“ dodeli filmu „Rekvijem za gospođu J“ scenariste i reditelja Bojana Vuletića i producenta Nenada Dukića.

 Ovako je dvorani mitskog hotela „Pup“ nagradu srpskom projektu obrazložio predsednik žirija Majnolf Cuhorst, jedan od čelnika kanala Arte/ZDF, koja podrazumeva ček od sto hiljada evra za postprodukciju filma koja će se raditi (a novac potrošiti) u praškom studiju Barandovo.

 Vuletićev film je srpsko-makedonsko-bugarska koprodukcija u kojem glavnu ulogu igra Mirjana Karanović. Na svečanosti u Karlovim Varima, osim Vuletića i Dukića, radovali su se još i izvršni producent filma Miroslav Miša Mogorović i distributerski mogul Igor Stanković.

 Nagrada laboratorije Eurimaža pripala je slovenačko-hrvatsko-italijansko-srpskoj koprodukciji „Istrajnost“ Mihe Knifića, u produkciji Siniše Juričića...

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.