Petak, 03.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Povratak u život likovne kritike

Požega – Požeški Nezavisni filmski centar „Filmart”, uspešan organizator međunarodnog studentskog filmskog kampa „Interakcija”, počinje zanimljiv projekat „Kritika na delu”, u saradnji s portalom za kulturu SEEcult.org. Reč je o produkciji kratkih video-emisija o značajnim izložbama u Srbiji u 2016. godini, a urednica serijala je Slađana Petrović Varagić. Cilj je revitalizovanja likovne kritike u oblasti savremenih vizuelnih umetnosti i ukazivanja na značaj edukativne uloge kritičke reči namenjene širokoj publici.

„Kritika na delu” obuhvatiće odabrane izložbe u Beogradu i drugim gradovima, kao što su 11. „Grifon”, izložba finalista nagrade „Dimitrije Bašičević Mangelos”, 28. „Memorijal Nadežde Petrović” u Čačku, 56. Oktobarski salon u Beogradu, 17. Bijenale umetnosti u Pančevu, kao i grupne samostalne izložbe prema izboru urednice. Ovaj video-serijal likovnu kritiku afirmiše na inovativan način – svaku izložbu pratiće po tri priloga iz ugla različitih likovnih kritičara, kustosa, istoričara umetnosti, koji će biti emitovani na portalu SEEcult.org i njegovom jutjub kanalu, kao i na fejsbuk stranici projekta.

Iz „Filmarta” navode da se problemi s kojima se suočava savremena vizuelna umetnost tiču i relativizacije kriterijuma za ocenu umetničkog dela. „Likovna kritika je izgubila nekadašnju ulogu presuditelja vrednosti umetničkog dela, čime se gube parametri i kriterijumi u njegovom ocenjivanju. Takođe, zaboravljena je edukativna uloga kritike, koja se retko objavljuje i to gotovo isključivo u stručnoj literaturi ili katalozima izložbi, obraćajući se pre svega stručnoj javnosti, a ne prosečnoj publici manifestacija u oblasti vizuelnih umetnosti. Kritička reč postala je hermetična, elitistička i samodovoljna. Jedan od problema je i što su mogućnosti za objavljivanje likovne kritike danas u Srbiji izuzetno sužene: periodika je potpuno ugašena, kao i mesečni magazini-vodiči. U nedeljnoj štampi retko se pojavljuje, a u dnevnoj je iščezla. Jedini prostor u kojem je moguća njena revitalizacija stoga je internet”, ističu u ovom filmskom centru.

Serijal počinje izložbom izabranih radova sa 11. „Grifona”, održanog od 13. juna do 2. jula u Grafičkom kolektivu u Beogradu. O izabranim radovima govore istoričari umetnosti Ana Stevanović i Milan Popadić, kao i grafički dizajner Igor Oršolić, dobitnik nagrade „Grifon 2008.” i član ovogodišnjeg žirija ovog konkursa. Projekat „Kritika na delu” podržalo je i Ministarstvo kulture.