Četvrtak, 26.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Tesla” pod lupom posle trećeg udesa

Kompanija nema nameru da onemogući funkciju autopilota koja je u 70.000 automobila na putevima i sugeriše da je vozači ne koriste po pravilima
Возач за воланом док је укључен аутопилотом (Фото Ројтерс)

Američka uprava za bezbednost drumskog saobraćaja obavestila je kompaniju „Tesla” da će sva vozila sa funkcijom samostalnog upravljanja biti preispitana zbog nesreće u kojoj je početkom maja poginuo jedan vozač.

Džošua Braun izgubio je život vozeći „teslu es” na autopilotu, jer ni vozač ni tehnologija na jarkom suncu nisu uočili beli kamion sa prikolicom, objasnila je kompanija koja je prošlog oktobra uvela ovu funkciju, još uvek u fazi testiranja.

U međuvremenu su se desila još dva udesa u kojima je učestvovao automobil ovog proizvođača sa autonomnim upravljanjem. Američka uprava obavestila je kompaniju da se u sva tri slučaja čini da su zakazala oba bezbednosna sistema autopilota.

Ova funkcija omogućava da automobil sam upravlja, da menja trake i kontroliše brzinu, koristeći kameru, radar, ultrazvučne senzore i dži-pi-es, ali je preporuka da osoba za volanom stalno bude u stanju pripravnosti. Kritičari međutim kažu da je neizbežno da vozaču oslabi pažnja kad prebaci na samostalno upravljanje.

Direktor „Tesle” Ilon Mask je na „Tviteru” i u intervjuima naglasio da ne planiraju da onemoguće ovu funkciju, prisutnu u 70.000 automobila na putevima, i sugeriše da je vozači ne koriste po pravilima.

Takođe je oštro napao magazin „Forčen”, koji je skrenuo pažnju na činjenicu da je kompanija posle fatalne nesreće na Floridi, a pre nego što je vest o tome dospela u medije, prodala akcije u vrednosti od dve milijarde dolara.

Drugi udes se dogodio početkom jula u Pensilvaniji, kada je jedan stariji Amerikanac, vozeći na autopilotu udario u zaštitnu ogradu na autoputu, ali ni on ni suvozač nisu povređeni.

Prošlog vikenda se desila treća nezgoda, u Montani. Takođe je bilo uključeno samostalno upravljanje, ali proizvođač tvrdi da ova funkcija nije korišćena prema pravilima. Uvek se ističe da je tehnologija još u fazi testiranja i da je samo pomoć, a ne zamena za vozača.

Preporuka je da ruke uvek budu na volanu. Međutim, iako se pale alarmi kada ruke nisu na mestu, internet je pun snimaka hvalisavih vozača koji ne poštuju ovo pravilo.

To je prema navodima proizvođača bio slučaj i u poslednjem udesu u Montani. Vozač je na planinskom putu bez odvojenih traka uključio samostalno upravljanje i dva minuta išao „bez ruku”. Čak ih nije ni ovlaš oslonio, jer sistem otkriva i najmanji pritisak.

To nije u skladu sa uslovima korišćenja s kojima se vozač slaže kada uključuje funkciju i u suprotnosti je sa uputstvom koje se pojavljuje na tabli svaki put kada se aktivira, navedeno je u saopštenju kompanije. Vozač nije reagovao na alarm da prihvati volan i malo posle toga udario je u stub sa strane.

„Autonomno upravljanje je najbolje za puteve sa odvojenim trakama i posebno naglašavamo da se ne koristi pri velikim brzinama na nepodeljenim putevima”, saopštila je kompanija „Tesla”.

Vozač je, kako je preneo Si-En-En, rekao da nije siguran da li je on kriv za udes ili automobil, ali tvrdi da bi ponovo kupio isti model. Naveo je da nije dobio nikakvo upozorenje da je u opasnosti i dodao da su upozorenja na engleskom, a da on govori kineski.

Nesreća na Floridi s početka maja, prva u kojoj je neko poginuo u samovozećem automobilu, predmet je istrage i američkog Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja koji ispituje samo 25 do 30 udesa na putevima godišnje.

Istragu vodi i američka Komisija za berzu i hartije od vrednosti koja ispituje zašto je kompanija obavestila javnost o fatalnoj nesreći na Floridi tek 54 dana pošto se dogodila, a u međuvremenu su prodavali akcije. U „Tesli” tvrde da u to vreme nisu znali da se nesreća dogodila dok je vozilo bilo na autopilotu.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.