Ponedeljak, 03.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: prof. dr MIROLjUB JEVTIĆ, politikolog religije

Visoka cena holivudske slike Kosova

Centralna priča o islamu kod nas je bila koncentrisana na Bosnu. Ali gle paradoksa, tamo gde bi islam trebalo da porodi ekstremizam, dakle u muslimanskoj Bosni, ima manje islamskih ekstremista nego na Kosovu i Metohiji
Мирољуб Јевтић: На Косову и Метохији има око 50.000 радикализованих муслимана. То су, преведено, две и по дивизије. Знате шта то значи, ако само један одсто њих хоће да уради ово што је урађено у Ници (Фото лична архива)

Krvavi pir u Nici a dan kasnije i pokušaj državnog udara u Turskoj, koji „je sam Bog poslao”, kako je rekao Erdogan, da bi ga učvrstio na vlasti, pokazuju koliko svet potcenjuje politički značaj i uticaj religije na globalna događanja.

Kako da svet smanji rizik od terorizma i haosa, kako da smanji broj nepotrebnih žrtava, da dešifruje uzroke tragičnih događanja i kako da ubuduće postupa? U Beču je prošle nedelje održan Svetski sociološki forum sa temom „Budućnost koju želimo: globalna sociologija i borba za bolji svet”. Forum  je organizovala ISA (svetsko udruženje za sociologiju), a učestvovalo je više od hiljadu sociologa iz čitavog sveta. Profesor Miroljub Jevtić, kao predstavnik svih evropskih sociologa religije u  odboru direktora istraživačkog komiteta za sociologiju religije u ISA, bio je organizator i predsedavajući okruglog stola „Međureligijsko razumevanje”. U ovoj sesiji svoje radove i viđenje puteva za međureligijsku saradnju izložili su naučnici iz Koreje, Indije, Turske, Makedonije, Italije i Čilea. Profesor Jevtić je, inače, autor prve monografije posvećene pojmu džihada na ovim prostorima, a i prvi u čitavom svetu uveo je u nastavu političkih nauka „politikologiju religije”.

Sociologa religije u Evropi ima nekoliko hiljada, pa kako to da ste vi kao politikolog religije izabrani da ih predstavljate u krovnom svetskom udruženju za sociologiju (ISA)?

Po svom statutu ISA okuplja ne samo sociologe nego i sve druge društvene naučnike koji se bave fenomenom religije. Globalno je već prihvaćena činjenica da je politikologija religije kao posebna disciplina političkih nauka prvi put u svetu počela da se predaje baš na FPN-u u Beogradu, 1993. godine.

To je bilo prvi put da jedna važna društvena disciplina bude  utemeljena u Srbiji i da odavde krene u svet. U principu, sve što se kod nas uči, osim nacionalnih predmeta, stvoreno je negde druge, stiglo spolja?

Tako je, na studije politikologije ova disciplina je tek 2004. uvedena u Nemačkoj, u Francuskoj 2009, a na čuvenom Masačusetskom institutu za  tehnologiju, gde predaje profesor Noam Čomski, tek od jeseni 2006. Svet prihvata informaciju da je disciplina utemeljena na FPN-u, sa prvom izvornom definicijom i predmetom i metodom istraživanja. Možemo da se pohvalimo da smo obogatili i engleski jezik. U engleskom ne postoji pojam politikologija nego samo političke nauke. A ako zavirite u biblioteku Kolumbija univerziteta i upišete pojam  politokology religion, videćete kao jedini naslov – moju knjigu.

Šta je tome najviše doprinelo?

Naš naučni časopis „Politikologija religije”, prvi časopis na engleskom jeziku na tu temu, čiji sam osnivač i urednik. U ovom trenutku postoji još samo jedan časopis takvog tipa u svetu. To je časopis APSA (Američkog udruženja za političke nauke), ali on je godinu dana mlađi od beogradskog. Dakle, trajna je činjenica da je beogradski časopis prvi takav u svetu.

​Politikologija religije kao posebna disciplina političkih nauka prvi put u svetu počela je da se predaje baš na FPN-u Beogradu, 1993. godine. Na studije politikologije ova disciplina je tek 2004. uvedena u Nemačkoj, u Francuskoj 2009. a na čuvenom Masačusetskom institutu za tehnologiju, gde predaje profesor Noam Čomski, tek od jeseni 2006. 

Ko su pisci tekstova u časopisu?

Ove godine je deseta, jubilarna godina otkako je počeo da se štampa. U novembru bi trebalo da se održi međunarodna naučna konferencija povodom tog jubileja. Kao autor sa apstraktom, prijavio se i sudanski ambasador u Jordanu. Časopis je jedan, tako da kažem, od najmeđunarodnijih časopisa u svetu u društvenim naukama, imajući u vidu teme kojima se bavi ali i verskim, rasnim i nacionalnim poreklom autora. Naši recenzenti su  najreprezentativniji znalci, na primer sa čuvenog Univerziteta Santa Barbara, Londonskog metropoliten univerziteta...

Da religija bitno utiče na politiku, nisu hteli lako da prihvate ni u svetu a ni kod nas. Kosmetski secesionizam i zato nije na vreme naučno definisan i sagledan u pravom svetlu?

Centralna priča o islamu kod nas je bila koncentrisana na Bosnu, jer smo tamo imali naciju koja je trebalo da bude sekularna a nosila je ime verske grupe – muslimanske! Tako da kod god bismo spomenuli islam, mislilo se na Bosnu. Danas svi govore o tome da se i kod nas javlja islamski ekstremizam. Ali gle paradoksa, tamo gde bi islam trebalo da porodi ekstremizam, dakle u muslimanskoj Bosni, ima manje islamskih ekstremista nego na Kosovu i Metohiji.

Kako se to objašnjava?

Kosovska nezavisnost se temelji na stavu da sekularno evropski orijentisani Albanci teže svemu onome čemu teži Holivud. Setite se Rugove sa šalom oko vrata, pogledajte erotske nastupe albanske pevačice Rite Ore... Dakle, na tome su Amerikanci obezbedili mnoge glasove i naklonost za kosovsku nezavisnost. Albancima nikako nije u interesu  da  ističu da postoji i najmanji otpor toj holivudskoj slici Kosova. Ako se već govori o islamskom ekstremizmu, onda je za Prištinu super da je to Bosna, dok su oni „isto što i Amerikanci”. Ako protivno toj nasušnoj potrebi Kosovski komitet za bezbednosne studije ipak iznese podatak da je broj dobrovoljaca Islamske države na milion stanovnika na Kosovu 125, a u Bosni tek 85, lako se razbija uvrežena slika da je kosovsko društvo sekularno. Još važnije, ovaj podatak predstavlja to društvo kao islamski najrigidnije u Evropi. Samim tim neumitno se gubi argument u prilog kosovske nezavisnosti. I oni koji su je priznali počinju da se pitaju kako to da finansiraju one koji bi ih ubijali. Ovo priznanje ukazuje da je situacija još teža i da je glavni centar Islamske države u Evropi među Albancima. Odnosno, da se broj pristalica ideja ID kreće od više desetina hiljada pa do stotinu hiljada. A to može samo u izrazito islamskom društvu.

Ako francuska policija uhapsi tri Albanca kao osumnjičene da su pomagali ubici iz Nice, a mediji navode da iza državnog udara u Turskoj stoje oficiri albanskog porekla, onda to jeste za analizu?

Arbena Džara, Albanka, novinarka iz Prištine tvrdi da se broj radikalnih muslimana na Kosovu kreće oko 50.000. To su, prevedeno, dve i po divizije. Znate šta to znači, ako samo jedan odsto njih hoće da uradi ovo što se uradilo u Nici. Ili nešto više, što se bojim da se ne ostvari. Nažalost, bio sam usamljen kada sam  na taj pravac razvoja upozoravao, i na stranicama Politike, još pre 30 godina. Da se to iole uvažavalo, pitanje je kakav bi danas bio status Kosova i Metohije. Ovakav - sigurno ne.

Komentari12
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.