Četvrtak, 21.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Moćnici iz senke upravljaju gradnjom puteva

Širenje dezinformacija o ogromnim propustima domaćih putara jedan od načina diskreditacije velikih građevinskih preduzeća zarad interesa novih igrača
Спорни тунели на Коридору 11 (Фото Коридори Србије)

Kašnjenje na deonici Ljig–Preljina i propusti izvođača radova oko kojih se danima vodi polemika u javnosti na površinu su izbacili političku dimenziju ove priče, ali i delimično osvetlili ulogu moćnih pojedinaca koji vuku konce u izgradnji puteva.

Dobro upućeni „Politikini” sagovornici smatraju da širenje dezinformacija o ogromnim propustima pri gradnji predstavljaju jedan od načina diskreditacije velikih domaćih građevinskih preduzeća kako bi najveće poslove prepustili potpuno novim igračima, nepoznatih stručnoj javnosti. Jer, kako drugačije objasniti tvrdnje pojedinih medija da su tuneli „Brđani” i „Šarani” niži za 30 santimetara nego što je propisano. Prošle nedelje su novinarske ekipe zajedno sa ministarkom Zoranom Mihajlović obišle ovo gradilište i autobusi su bez problema prošli kroz pomenute tunele.

Baš tada ministarka je prvi put javno i veoma oštro kritikovala domaće izvođače na ovoj deonici (koju su doskoro svi ministri navodili primer dobro urađenog posla na kojoj sve teče glatko i gradi se pre roka). Mihajlovićeva nije poštedela ni investitora ovog posla, preduzeće „Koridori Srbije”, koje je tek u februaru ove godine angažovalo stručni nadzor iako je deonica počela da se gradi 2013. Nasuprot tome, „Koridori” danima pokušavaju da opravdaju kašnjenje radova, istovremeno demantujući njene ocene o loše urađenom poslu i nedostatku stručnog nadzora.

Na taj način ponovo je otvorena polemika oko netrpeljivosti između ministarke Mihajlović i njenog stranačkog kolege Dmitra Đurovića, direktora „Koridora”, koga je pokušavala da smeni. Mihajlovićeva od 2014. godine pokušava da spoji „Koridore” i „Putevi Srbije”. Iako je ekonomska računica na njenoj strani, politička podrška je sačuvala Đuroviću fotelju u ovom preduzeću. „Koridori” i dan-danas funkcionišu samostalno iako im se poslovi u velikoj meri prepliću sa nadležnostima „Puteva”. Prema našim saznanjima Đurovića je sačuvala podrška visokih rukovodilaca MUP-a.

Dokle je sve to otišlo možda najbolje oslikava jučerašnje pisanje tabloida da je premijer Vučić „izribao” Zoranu Mihajlović zbog propusta na auto-putu Ljig–Preljina, iako kako nezvanično saznajemo tog susreta nije bilo.

Moguće je da najnovija medijska prepucavanja, u kojima glavnu reč vode pojedini tabloidi, predstavljaju pokušaj diskreditacije i urušavanje rejtinga potpredsednice vlade. Borba za političku prevlast, kao i novac koji je u igri, otvaraju i pitanje lobiranja i dodele poslova na izgradnji infrastrukture.

Kako saznajemo, domaća velika preduzeća ponekad su uslovljena da angažuju neiskusne i nestručne podizvođače. Za njihovo učešće u poslu lobiraju pojedini političari, ali i različiti moćni ljudi sa sumnjivim biografijama. Ponekad i predstavnici stranih kompanija bivaju ljubazno zamoljeni da daju prednost određenim podizvođačima. Ovaj posao prepušten je glavnom izvođaču radova koji ne mora da organizuje javnu nabavku tako da se sve obavlja daleko od očiju javnosti.

Ratomir Todorović, direktor „Planuma”, firme koja izvodi radove na deonici Ljig–Preljina, tvrdi da je jedan od ciljeva ove kampanje koja se poslednjih dana vodi u medijima, izbacivanje njegovog preduzeća iz posla.

– Dobijao sam neposredna uverenja da nećemo dobiti naredne poslove, a upravo očekujemo tender za probijanje tunela kod Čortanovaca. Plasirajući dezinformacije pojedinci pokušavaju da unište jaka domaća građevinska preduzeća i da najveće poslove predaju u ruke stranih kompanija koje će uzimati neke nove podizvođače. Nemoguće je da se odjednom pojavljuju pojedinci koji imaju po 100 kamiona ili nekoliko kamenoloma, a ranije niko za njih nije čuo – izjavio je Todorović za naš list.

On tvrdi da od januara nisu dobili ni dinara za ovaj posao pa su većinu završnih radova finansirali od sopstvenog novca.

Inače, izgradnja auto-puta Ljig–Preljina vredna je 300 miliona evra, a posao je finansiran iz kredita Vlade Azerbejdžana. Kako nezvanično saznajemo, oko 80 odsto novca već je isplaćeno.

Upućeni tvrde da je glavni azerbejdžanski izvođač radova „Azvirt”, već uzimao komercijalne kredite u svojoj zemlji, a pokucali su i na vrata nekih srpskih banaka, kako bi isplatili podizvođače.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinsko-inženjerske komore Srbije tvrdi da naša velika građevinska preduzeća uspešno posluju u celom svetu. Oni su priznati svuda i mnogo je ružno da ih „blatimo” samo u Srbiji.

– Ne možemo da dižemo paniku što radovi kasne, a ljudi mesecima ne dobijaju novac. Veliki poslovi daju se stranim izvođačima, ponekad su konkursi tako napisani da nijedna domaća kompanija ne može da prođe. Očigledno je i da investitor loše organizuje posao. Zbog raznih administrativnih prepreka radovi ne počinju na vreme, novac se ne isplaćuje, a radnike niko ne nadzire. Posle se pitamo zašto kasnimo i imamo propuste. Ima dosta političara i moćnih ljudi koji značajno utiču na izbor izvođača i podizvođača. Svako gura nekog svog – ističe naš sagovornik.

Kašnjenje od dva meseca na deonici između Ljiga i Čačka nije strašno, jer gotovo nijedan auto-put u Srbiji nije završen u zadatom roku. Ali, poražavajuće je da je ovih 40 kilometara skoro tri godine građeno bez stručnog nadzora. I da je investitor ujedno nadzirao radove i radio nešto što treba da rade nezavisni stručnjaci.

Komentari26
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.