Subota, 23.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Žestoka borba građevinaca za buduće projekte

Kritike ministarke Zorane Mihajlović na račun domaćih građevinskih preduzeća dale „vetar u leđa” putarima koji pokušavaju jedni druge da diskredituju u trci za poslove
Тунел "Шарани" око кога су заратили путари (Фото Коридори Србије)

Premijer Srbije Aleksandar Vučić ponovio je da će deonica Koridora 11 od Ljiga do Preljine biti otvorena do kraja oktobra. On je naglasio da ovi radovi kasne sedam decenija, što niko ne pominje, a mediji danima izveštavaju o kašnjenju od dva meseca.

Odgovorni za „probijanje roka” biće kažnjeni, rekao je premijer za Tanjug i naglasio da problemi postoje, ali da je nemoguće da su tuneli za pola metra ili metar niži.

– Ja ću da dođem autobusom ili šleperom pa ćete da vidite da li može da se prođe ili ne može – naglasio je Vučić i ponovio da građani naredna dva meseca neće plaćati vožnju ovim auto-putem.

Ipak, nisu mediji ti koji su počeli da dižu paniku zbog kašnjenja završetka radova na deonici Ljig–Preljina, već je upravo ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović prošle nedelje obišla ovo gradilište i „naribala” izvođače radova zbog kašnjenja, loše urađenih radova i malog broja radnika.

Te njene kritike dale su vetar u leđa putarima da krenu u obračun jedni sa drugima. Pojavile su se dezinformacije kako su tuneli „Šarani” i „Brđani” niži za 30 santimetara nego što je propisano. Zagovornici ove teorije kao da su zaboravili da su se nekoliko dana ranije novinarske ekipe, zajedno sa ministarkom, vozile autobusima kroz pomenute tunele.

Konkurencija je počela da vodi prljavu borbu za buduće poslove na Koridoru 11 i pruzi Beograd–Budimpešta.

To potvrđuje i Ratomir Todorović, direktor „Planuma”, koji je za naš list izjavio da je upozoren da njegova firma neće dobiti naredne poslove. Iako je izgradnja auto-puta Ljig–Preljina već gotova, u pojedinim medijima odjednom se pojavilo preduzeće „Kolubara” iz Mionice, koje je svojevremeno konkurisalo za ovaj posao. Ipak, gradnja je dodeljena „Planumu”.

– Naša ponuda je bila za 20 odsto niža od njihove, ali je glavni izvođač radova ipak izabrao „Planum”. Ne znam zašto, ali siguran sam da mi koristimo mnogo savremenije metode prilikom gradnje, a nedavno smo završili tunel „Zemun polje – Dunav” dužine četiri kilometra – izjavio je za naš list Miroslav Stefanović, direktor preduzeća „Kolubara”. 

Iako predstavnici stručne javnosti smatraju da u Srbiji tunele znaju da grade samo dve velike firme „Planum” i „Energoprojekt”, koje su se uostalom dokazale i u inostranstvu, Stefanović naglašava da postoji još nekoliko preduzeća koja im mogu konkurisati u ovom poslu.

Ipak, činjenica koja bode oči jeste da prema podacima Agencije za privredne registre „Planum” ima 928 zaposlenih, a „Kolubara” svega 37.  

Ovo malo građevinsko preduzeće nastalo je privatizacijom jednog dela Rudarskog basena „Kolubara”. Ono je osnovano 1993. godine, a 10 godina kasnije pojavili su se medijski napisi da je „Kolubara” oštetila Grad Beograd za milionske iznose prilikom gradnje magistralnog vodovoda Makiš–Mladenovac.

Ipak, direktor Miroslav Stefanović naglašava da je to bio način na koji je Mlađan Dinkić pokušao da diskredituje Dušana Mihajlovića, tadašnjeg ministra unutrašnjeg poslova, čiji je Stefanović bio zamenik.

– Izgradnja vodovoda je jedan od poslova na koji smo ponosni, a sve ostalo su budalaštine – naglašava naš sagovornik, bivši potpredsednik Liberala Srbije.

Ovo je samo jedan od dokaza da je izgradnja puteva unosan posao za kojim čeznu mnogi političari, ali i mnogi biznismeni.

Naši upućeni sagovornici tvrde da je dovoljno detaljno pregledati spisak podizvođača radova na velikim projektima da bi bilo jasno da veliki deo kolača dobijaju firme koje su preko noći osnovane sa sumnjivim kapitalom.

Od februara 2013. godine, kada je počela gradnja deonice Ljig–Preljina radove su izvodile 103 firme. Glavni izvođač radova „Azvirt” birao je podizvođače, a nekima od njih upravljaju ljudi čije  ime ljudi iz struke izgovaraju šapatom.

Na spisku transportera za gradnju ove deonice nalazi se i preduzeće „Granit peščar” iz Ljiga koje je u vezi sa kontroverznim biznismenom Zvonkom Veselinovićem, jednim od organizatora postavljanja barikada na severu Kosova.

Četvrtinu akcija u „Granit peščaru” ima preduzeće „Nukleus” iz Lazarevca u vlasništvu Veselinovićevog prijatelja Vladimira Jevtića, funkcionera Nove Srbije i nekadašnjeg menadžera Opštine Lazarevac. Druga četvrtina akcija pripada firmi „Inkop” iz Ćuprije čiji je vlasnik Dušica Maksimović, sestra Zvonka Veselinovića.   

Jedan od podizvođača radova na ovoj deonici bilo je i Preduzeće za puteve „Beograd”, koje je u većinskom vlasništvu „Nibens grupe”, a u njoj je svojevremeno imao udeo Miroslav Mišković. Vlasnik „Delta holdinga”, kao i Milo Đurašković, vlasnik „Nibensa”, osuđeni su prvostepenom sudskom presudom zbog „izvlačenja” novca iz putarskih preduzeća i utaje poreza.

Na spisku podizvođača na ovoj deonici našli su se i „Fokus 08” iz Gornjeg Milanovca, „Ostojić stil”, „Bubonja” iz Ljiga, „CLC kompani” iz Beograda, „Mining inženjering” iz Čačka, „Uno gradnja VV”, iz Beograda, beogradski ogranak azerbejdžanske firme AGT...

Komentari19
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.