Utorak, 25.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Tolerantni sudar ateizma i hrišćanstva

Pred prepunim amfiteatrom Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta održana javna diskusija jereja Vukašina Milićevića, asistenta na PBF-u, i Bojana Dragićevića, člana nadzornog odbora Udruženja građana „Ateisti Srbije”
Препун амфитеатар Православног богословског факултета (Фото Ј. Чалија)

Početak javne diskusije na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu (PBF) „Hrišćanstvo i ateizam: sudar pitanja”, održane u sredu uveče, kasnio je desetak minuta, jer su organizatori (Aktiv za naučni podmladak PBF-a) morali da u veliki amfiteatar unesu dodatne stolice. Sva mesta su bila popunjena i na prostranoj galeriji. Publika, u kojoj su uglavnom bili mladi ljudi, sa nestrpljenjem je iščekivali sudar argumenata jereja Vukašina Milićevića, asistenta na PBF-u, i Bojana Dragićevića, člana nadzornog odbora Udruženja građana „Ateisti Srbije”.

Raspravljalo se o surovosti starozavetnog Boga, bogočoveku, tumačenju Biblije, principu odvojenosti crkve i države, veronauci u školama, krštenju dece, stavovima Srpske crkve prema homoseksualcima... Ateista i hrišćanin nijednom nisu prekinuli jedan drugog u pola reči, svoje stavove potkrepljivali su argumentima, pa čak i aplaudirali jedan drugom na dobrim poentama, složivši se, na kraju, da se – ne slažu.

Diskusija je počela razmatranjem toga da li je ideja Boga dokaziva i kakva je hrišćanska definicija Boga. Kako je naveo hrišćanin Milićević, Novi zavet jasno kaže: Bog je ljubav. Takav koncept vodi ka preispitivanju koncepta Božje svemoći, Boga koji sve kontroliše. Nasuprot svemoćnom, kako je istakao Milićević, Bog o kojem govori Novi zavet povlači se iz sebe, negira sopstveno biće time što postaje čovek.

Pomenutom novozavetnom Bogu-ljubavi, ateista Dragićević je suprotstavio starozavetnu predstavu.

– U polovini Biblije Bog se ponaša kao diktator, apsolutista, on govori ubijte sve, i ljude i žene i decu i stoku. I onda hrišćani kažu: Bog je ljubav. Kako je takav Bog ljubav? – zapitao se Dragićević.

Njegov sabesednik odgovorio mu je da je suštinska poruka Starog zaveta perspektiva Boga koji ne odustaje od svog izabranog naroda. On je dodao da je Stari zavet zbirka različitih knjiga od kojih je svaka imala jasnu socijalnu funkciju, kao i da sve što se suprotstavlja koncepciji Boga kao ljubavi treba tumačiti ili na simboličkoj ravni ili kao ljudsku percepciju delovanja Boga u svetu.

– Ne možete za sve što vam se ne sviđa govoriti da je metafora, a ono što je dobro, to je neporeciva istina. Vi u prvom delu Biblije imate Boga tiranina, a u drugom Boga koji je ljubav. Kako je to moguće? Znate, u mojoj pravničkoj struci, ako imate dva čoveka koji vam govore dve potpuno različite priče o istom događaju, zaključujete da jedan od njih laže – rekao je Dragićević.

– Nesrećno ste izabrali analogiju sa pravom. Mnogo je bliža analogija sa istoriografskim istraživanjima. Za istoričara izvor je i epska pesma i spis istoričara savremenika određenog događaja. On ih upoređuje i na osnovu verodostojnosti tekstova donosi zaključke. Verodostojnost dalje pomaže da napravimo određenu hijerarhiju tekstova, a prema njoj, za hrišćansku zajednicu primarni značaj ima Novi zavet – rekao je Milićević.

Sagovornici su se složili oko toga da treba poštovati odvojenost crkve od države, odnosno princip sekularnosti. S tim što Dragićević smatra da sekularnost štiti princip slobode ljudi ne namećući im određena verska uverenja, dok Milićević ističe da je njegovo nepoštovanje pre svega nanelo štete crkvi.

– Ali, verske zajednice imaju pravo da se čuje njihov glas. I veronauka je pitanje prava: veći deo stanovništva se izjašnjava kao članovi crkava i verskih zajednica i ima potrebu za veronaukom. Problem je što je njena alternativa građansko vaspitanje, što stvara pogrešan utisak da građanski koncept isključuje verski – smatra Milićević.

Za Dragićevića je, s druge strane, veronauka sredstvo indoktrinacije i zadiranje u pravo deteta da samo odredi svoj put kada bude dovoljno zrelo. Tako nešto, po njegovom mišljenju, ne bi trebalo dopustiti ni roditeljima deteta.

– Tako je i sa krštavanjem beba ili sasvim male dece koja nemaju ni najblažu predstavu šta se oko njih dešava. Moj prijatelj je šest godina pokušavao da se „raskrsti”, da poništi svoje krštenje u SPC i nije uspeo – rekao je Bojan Dragićević.

– Vredi zapitati se šta dobijamo krštenjem u kojem onaj ko stupa u hrišćansku zajednicu uopšte nije svestan tog čina. U drevna vremena, priprema za krštenje podrazumevala je aktivno učešće onoga koji treba da bude kršten. Ali, što se tiče teze o indoktrinaciji, kao prvo za nju nema dokaza, a kao drugo ona je moguća i kroz druge predmete. Istoriju, na primer – naglasio je Vukašin Milićević.

Komentari30
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.