Četvrtak, 30.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
KONZILIJUM

Vežbe kao pravi izbor za dugotrajno zdravlje

Obolelima od šećerne bolesti savetuje se brzo hodanje, vožnja bicikla i plivanje, onima koji pate od oboljenja srca aerobne aktivnosti, dok ljudi koji su preživeli šlog moraju da rade vežbe s elastičnim trakama, kaže dr Sergej Ostojić
Др Сергеј Остојић (Фото лична архива)

Uz zdravu ishranu bavljenje fizičkim aktivnostima jedna je od važnih karika za dobro zdravlje. Lekari smatraju da svaki čovek dnevno treba da napravi minimum 6.000 koraka, što je oko pet kilometara šetnje, ali i da hronična bolest ne treba da bude prepreka za bavljenje fizičkim aktivnostima.

Prof. dr Sergej Ostojić, koji je na čelu nacionalnog edukativno-istraživačkog projekta „Načini pravi izbor za dugoročno zdravlje”, objašnjava da retko koje oboljenje ima tako velike korisne efekte od fizičkog vežbanja kao što je šećerna bolest.

Sve generacije šećernih bolesnika mogu da, uz individualno dozirano i programirano vežbanje, znatno smanje nivo šećera u krvi, poboljšaju lučenje insulina, redukuju farmakološku terapiju i smanje posledice šećerne bolesti po krvne sudove.

Najkorisnija fizička aktivnost za dijabetičare je aerobno vežbanje, kao što je brzo hodanje, vožnja stacionarnog ili običnog bicikla, ples ili plivanje, a deci se preporučuju i sportske aktivnosti poput fudbala, košarke, tenisa.

– Najbolje je da osoba vežba tri puta nedeljno po 50 minuta, mada vežbanje može da traje i kraće, uz uslov da se na nedeljnom nivou prikupi 150 minuta aktivnosti. Bitno je da se ove aktivnosti upražnjavaju umerenim intenzitetom, 50 do 70 odsto od maksimuma. Uz aerobno vežbanje, trening snage se preporučuje barem dva puta nedeljno. Kad je reč o ishrani, preporučuje se unošenje raznovrsnih i balansiranih obroka zasnovanih pre svega na složenim ugljenim hidratima i dijetnim vlaknima, kao i češći obroci. Posebno je značajno da dijabetičari koji vežbaju prate nivo šećera u krvi neposredno pre i nakon vežbanja zbog rizika od hipoglikemije – ističe dr Ostojić.

Kardiovaskularni bolesnici najpre treba da s lekarom provere nivo zdravstvenog rizika za vežbanje, kao i nivo fizičke forme povezane sa zdravljem, ali i da se pregledaju kod specijaliste medicine sporta ili kardiologa. Njima se uglavnom preporučuju aerobne aktivnosti, naročito brzo hodanje nešto višeg intenziteta, barem tri puta nedeljno, uz uslov da jedna aktivnost traje od 20 do 60 minuta.

Naš sagovornik pojašnjava da ova grupa bolesnika mora da promeni životni stil, odnosno da počnu više da hodaju, penju se stepenicama, rade sitne poslove po kući. Kad je reč o ishrani, redukcija unošenja natrijuma (kuhinjske soli i sličnih začina) i zasićenih masti (masti životinjskog porekla) dobar je način da se pozitivno utiče na smanjenje povišenog krvnog pritiska i rizika od ateroskleroze.

Važno je da se izbegava dosoljavanje hrane tokom kuvanja ili konzumiranja, da se so zameni drugim začinima (kao što su biber, sirće, limun, beli luk), da se biraju proizvodi koji su označeni kao siromašni natrijumom, a treba povećati i unošenje namirnica bogatih kalijumom, kao što su banane, kuvani paradajz, pasulj ili zelje. Korisno je i uklanjanje vidljivo masnih komada sa životinjskog mesa, unošenje obranog mleka ili niskomasnog umesto punomasnog mleka, upotreba biljnih ulja za pripremu hrane.

– Kad je reč o ljudima koji su preživeli moždani udar, preporučuje se progresivna i bezbedna fizička aktivnost koja treba da počne što je pre moguće, uz adekvatan stručni nadzor. Treba početi s vežbama pasivne pokretljivosti uz asistenciju, praćenim blagim istezanjem pogođenih ekstremiteta. Treba vežbati svaki dan, uz postepeno uključivanje kompleksnijih vežbi koje treba da spreče atrofiju muskulature. Posebno se preporučuju vežbe s elastičnim trakama (recimo podizanje ruke u ležećem položaju, savijanje lakta, rotacija kuka i kolena), koje se mogu koristiti u skladu sa sposobnostima pacijenta. Preporučuje se i zamena kafe svežom voćkom, konzumiranje povrća svih boja svakoga dana, uzimanje badema ili oraha za užinu umesto slatkiša – naglašava dr Ostojić.

Obolelima od reumatskih bolesti naš sagovornik savetuje redovno istezanje osetljivih zglobova svakog dana, uz aktivnosti jačanja mišića dva do tri puta nedeljno kako bi zaštitili zglobove. Nije naodmet imati 150 minuta aerobne aktivnosti nedeljno.

– Značajan je i projekat „Načini pravi izbor za dugoročno zdravlje”, koji je pokrenuo Centar za zdravlje, vežbanje i sportske nauke, s ciljem da poboljša informisanost stanovništva o značaju fizičke aktivnosti i pravilne ishrane, ključnih u održavanju zdravlja i prevenciji brojnih bolesti. Utvrdićemo obrasce ponašanja stanovništva Srbije kad je reč o fizičkoj aktivnosti i ishrani i na osnovu dobijenih rezultata ovog i naših prethodnih istraživanja napravićemo nacionalni vodič za zdrave životne navike naše populacije. Vodič će ugledati svetlost dana krajem proleća i biće dostupan u elektronskom i štampanom obliku. Zamišljeno je da se distribuira školama, pojedinim zdravstvenim ustanovama i građanima – dodao je dr Ostojić.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Cirarudenik
Dobro je da se vise pise i govori o fizickim aktivnostima jer mi nemamo takve navike ????
Jasmina Zivkovic
U vreme sedenternog načina života, promocija fizičke aktivnosti je nasušna potreba.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.