Ponedeljak, 16.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
KAMPANjA PRE KAMPANjE

Glasače jure i po Jutjubu

Internet promocija Vuka Jeremića i Vojislava Šešelja je u punom zamahu

Usred snimka koncerta benda „Gans end rouzis” na „Jutjubu” zaorilo se – „Bože pravde”. Nisu to Aksel Rouz i Sleš doveli hor na binu da izvede himnu Srbije, već je u pauzu između dve pesme „utrčao” predizborni spot Vuka Jeremića. Ozlojeđena ovakvim, kako kaže, marketinškim nasiljem kandidata Vuka Jeremića, dramaturškinja Biljana Srbljanović je na „Fejsbuku” predložila svima da instaliraju aplikaciju za blokiranje reklama.

Ali, koliko god ljudi da klikne na link za preuzimanje „Ad bloka”, koji je pritom podelila na svom profilu, činjenica je da pojedini kandidati koji su i pre „startnog pucnja” najavili učešće u trci za Andrićev venac, uveliko na internetu hvataju zalet za predstojeću kampanju. Njihov motiv da kao lakmus-papir za propagandu koriste „Jutjub” i društvene mreže ne potiče samo od toga što, prema Republičkom zavodu za statistiku, skoro dve trećine domaćinstava u Srbiji poseduje internet priključak, već i zato što, kako kaže Dragan Varagić, savetnik za poslovnu primenu interneta, prema podacima „Gugla” i „Fejsbuka”, iz Srbije dolazi više od četiri miliona korisnika ovih servisa. Na sve to, cena onlajn oglašavanja pred tolikom, potencijalno ogromnom ciljnom grupom, gotovo je bagatelna u odnosu na „tradicionalne medije”.

„Trenutno je između 2.000 i 5.000 evra dovoljno za celu kampanju na društvenim mrežama i ’Jutjubu’ za mesec dana. Na osnovu zastupljenosti njegovih reklama i spotova, procenjujem da se u tim granicama trenutno kreće i Jeremićev trošak na mesečnom nivou. Ali, kad je reč o političkom marketingu, mnogo je važnije kako ljudi uopšte percipiraju politiku. U tom smislu, stranke se prvenstveno fokusiraju na svoje simpatizere, zatim se obraćaju neopredeljenima i tek naposletku političkim oponentima, mada upravo oni najviše komentarišu njihove aktivnosti na internetu”, ističe Varagić.

U tom smislu, Jeremić je izuzetak, jer koristi tipično korporativnu strategiju u nastojanju da se obrati što većem broju korisnika.

„Njegova generalna ciljna grupa su svi punoletni građani. On primenjuje takozvanu klasičnu brending strategiju, vezanu za pozicioniranje kompanija, s namerom da ljudi doznaju da je on tu. Ali, u slučaju politike, efekat može da bude drugačiji nego u privredi, jer ljudi mogu nebrojeno puta da vide nekog političara u reklami a da ne glasaju za njega”, navodi Varagić.

Da internet u Srbiji ne može sam po sebi da donese isključivu korist na izborima, dokazuje na primeru Pokreta „Dosta je bilo”, koji je, ako izuzmemo naprednjake, verovatno najviše „razgazio” taktiku obraćanja biračima posredstvom društvenih mreža.

„Pred izbore 2014, DJB je bio izuzetno prisutan na internetu, jer nije imao mnogo para, ali nije prešao cenzus. Tek kad su pred izbore 2016. aktivnostima na internetu pridružili klasičnu kampanju od vrata do vrata, odlaske u gradove i razgovore s građanima, ušli su u parlament”, ističe Varagić.

Tada je pokret Saše Radulovića ujedno naterao Cvijetina Milivojevića da se, kako kaže, ugrize za jezik. Jer, ovaj politikolog i direktor agencije „Pragma” do prošlogodišnjih izbora je mislio da internet kampanja ne može vidljivo da promeni opredeljenje birača. A onda je DJB postao najjača opoziciona opcija posle Srpske radikalne stranke.

„To se desilo pre svega zahvaljujući internet kampanji, koja je pokazala da ’onlajn’ aktivnosti mogu da doprinesu određenom povećanju procenta glasova. Kad govorim o internet kampanji, podrazumevam kombinaciju redovnih kanala komunikacije, poput portala ili zvaničnih sajtova, zatim društvene mreže i najzad ’gerila marketing’ poput iskakanja reklama na ’Jutjubu’”, kaže Milivojević.

On nalazi dva razloga za ekspanziju ovakvog oglašavanja na srpskoj političkoj sceni.

„Pre svega, kod nas još nije na neki način ozakonjena ta džungla kad je reč o internetu. Zato neki sadržaji koji su neprihvatljivi za novine ili televizije s nacionalnom frekvencijom tamo mogu da se manje ili više nekažnjeno pojave. Osim toga, građani sve više za dnevnu dozu informisanja koriste portale tradicionalnih medija u skraćenoj varijanti ili alternativne internet sadržaje nauštrb novina, radija i TV-a”, zaključuje Milivojević.

Očigledno je i saradnicima Vuka Jeremića dobro poznato da internet jeste nužan, ali ne i dovoljan način kampanje, pa su njegovi „onlajn” spotovi zapravo snimci s aktuelnih nastupa ovog kandidata širom Srbije. U izjavi za „Politiku” Jeremić kaže da je morao da se fokusira na internet kampanju jer je „većina tradicionalnih medija nedostupna antirežimskim kandidatima”.

Na pitanje da prokomentariše spekulacije pojedinaca i medija koji tvrde da je već potrošio između 1,3 i dva miliona evra na kampanju, on odgovara da će sve njegove aktivnosti biti finansirane „isključivo iz domaćih izvora, bez bilo kojeg tajkuna”.

„Reč je o malim prilozima velikog broja dobronamernih ljudi. Neću otkrivati njihova imena pre nego što zakon nalaže, da im ne bih crtao metu na grudima. Mislim da je ključno pitanje da li vladajuća partija koristi državne resurse za svoje političke aktivnosti i da li su pojedini mediji grubo instrumentalizovani i u funkciji blaćenja nerežimskog kandidata”, kaže Jeremić.

Za razliku od njega, lider Srpske radikalne stranke Vojislav Šešelj, osim prisutnosti na „Jutjubu”, otvorio je i poseban tviter nalog na kojem obaveštava javnost o aktivnostima u svojoj predsedničkoj kampanji. Dragan Varagić, ipak, smatra da je taj potez „besmisleno arčenje resursa”.

„Šešelj već ima veoma praćen nalog i nema potrebe da otvara novi. Takođe, ’Tviter’ nije naročito važan za kampanju, sem u komunikaciji s medijima, koju on, opet, može da ostvari posredstvom postojećeg naloga. Šešelj za naš list kaže da je novi tviter nalog bio predlog ljudi iz internet tima SRS-a.

„Ja imam svoj nalog sa skoro 20.000 pratilaca, ali to su tvitovi koje isključivo ja pišem. Novi tviter nalog je više informativnog karaktera, za obaveštavanje o tome šta spremamo i šta je bilo i nije nešto što bih nužno ja pisao i postavljao, već bi se to radilo u sklopu kampanje”, objašnjava Šešelj.

On kaže i da će SRS imati veći broj spotova na internetu, kao i da su radikali već prisutni na svim društvenim mrežama.

„Već osvežavamo i moj i stranački sajt, i to će sve za koji dan biti spremno. Izgleda da je internet najjevtiniji način oglašavanja, a može imati veliki efekat”, sumira Šešelj.

Komentari57
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Бане
Бојкот. Да гласам за криминалце или њихове аутонацистичке полтрончиће?
Gigi
Ja sam ga gledao jos onomad na B92 sa jos dva drugara i jednim pužem morskim.
profesor književnosti
Poštovani Gigi, ne mogu da se setim kad sam poslednji put, tj. još "onomad" videla Aleksandra Vučića na TV ili na naslovnim stranama nekih novina. Ne znam ni gde je ni šta radi, ali sećam se da je nosio nekakve majce sa likom Vojvode Šešelja, ali davno beše.
alisa mihajlović
Ne znam otkud se sad pa "Politika" čudi "nastupu" ili "prestupu" Vuka Jeremića. Pa nije on najavio vanredne predsedničke izbore. A još me više čudi reakcija Biljane Srbljanović, koja,uzgred rečeno, nije nikakva "dramaturškinja" nego valjda dramski pisac, s povremenim političkim ambicijama. Jedino me čudi da godpodji Srbljanović, s obzirom na njen dar i ugled, smeta Vuk Jeremić, a ne smeta joj medijski mrak, cenzura i sve "resto što ide uz presto" jedne od najgorih vlasti, ikada. Meni, recimo, najviše smetaju neodgovorne, nesuvisle , izjave, obećanja, našeg Premijera, u koje verovatno ni on sam ne veruje. A sudeći po većini komentara, tzv.botova, u stahu su velike oči. Ali Crvenkapica je ipak stigla do bakine kućice, a onda je došao i lovac, ko god to bio.
loki
Jeremić i Šešelj iskaču iz YOUTUBE kanala, kao čupavci iz kutije.
nina
A izbori nisu ni raspisani.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.