Ponedeljak, 02.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POZORIŠNA KRITIKA

Preambiciozan scenski zalogaj

„Mister dolar”, prema tekstu Branislava Nušića, adaptacija i režija Vladimir Lazić, kompozitor Ninoslav Ademović, Pozorište na Terazijama
(Фото ПТ)

Polazeći od „Mister dolara” (1932), Nušićeve komedije situacije umešane sa komedijom naravi, korenitog kritičkog odnosa prema skorojevićima koji ne biraju sredstva da se domognu novca i visokog društvenog položaja, autor adaptacije teksta i reditelj Vladimir Lazić izgradio je znatno razgranatiji scenski tekst (tekst songova i dramaturg Željko Mijanović). On uključuje i likove iz drugih Nušićevih komada, na primer iz „Pokojnika” (Pavle Marić, Spasoje Blagojević) i „Sveta” (Sima Jeremić), dok je njegovo razrešenje drastično drugačije u odnosu na originalni tekst, mračnije je i beznadežnije, u saglasju sa osobenostima našeg vremena. Umesto da se Matkovićeva ujdurma otkrije, vraćajući ustalasani poredak u pređašnje stanje, što je slučaj kod Nušića, u predstavi dolazi do surovog epiloga, vrtoglavog političkog uspeha Mister dolara. Osnovna ideja ovakvog razrešenja je provokativna i opravdana, ali je u celini nedovoljno spretno ostvarena. Tok dešavanja, naročito u trećem, poslednjem činu je zbrzan, previše toga se desilo, pa je u predstavi nastao utisak o zgužvanoj naguranosti događaja.

Ambiciozna razgranatost sadržaja scenskog teksta u predstavi je još više došla do izražaja zbog složenosti žanra mjuzikla, isprepletenog izvođenja dramskih, muzičkih i plesnih partija, pa ima mnogo uspona i padova u dinamici igre. Takođe, stilski je neusaglašen spoj prvog i drugog dela predstave. Prva dva čina su kitnjasta i naivnija, dok je treći ogoljen i taman, pri čemu nije bio pripremljen teren za takvo naglo stilsko skretanje. U trećem činu se uvodi i interakcija sa publikom, projekcija kratkog filma itd. Stilska heterogenost može da bude i te kako scenski intrigantna onda kada postoji odgovarajući temelj za nju, na primer kroz postojano, višeznačno igranje sa različitostima. Ovde takvog temelja nema, ne postoji to plodno tlo samosvesne i višeslojne igre, u okviru koje je stilska eklektičnost prirodna, zbog čega sudar različitih oblika i stilova igre u predstavi deluje neskladno. U vezi sa time, u ukupnoj scenskoj postavci su najproblematičnije dramske scene u prva dva čina, zato što su vrlo naivno, ograničeno, jednoznačno ostvarene. Fali im scenske izazovnosti i burleskne sočnosti bez koje likovi blistavog humoriste Nušića nisu istinski nušićevski.

Izvođenje songova i plesnih segmenata podiže živost igre, mada je koreografija (Milica Cerović) mogla da bude osmišljenija, spretnija. Na muzičkom planu takođe ima svega i svačega, od džeza, preko evergrina, do narodne muzike, te se može reći da je on reprezentativni odraz predstave, neusaglašenog spleta različitih stilova (kompozitor Ninoslav Ademović, kompozitor tri songa, muzički aranžer i dirigent Aleksandar Sedlar).

U pogledu glumačke igre, najupečatljivija je Dušica Novaković u ulozi novinarke Koke, zbog izuzetne ležernosti nastupa, glatke superiornosti, i u dramskom i u vokalnom smislu (posebno je pamtljiv njen song „Ljubav”). Ona sa lakoćom predstavlja postepene Kokine transformacije, rezultat sticanja društveno-političke moći – od pomalo trapave, poslušne novinarke neuglednog imidža, do samouverene ajkule, autoritativne, izazovne vamp pojave (kostimograf Vanja Popović, scenograf Aleksandar Veljanović). Marko Gvero u ulozi Žana je doneo osobenu dopadljivost zbunjenog konobara koji se na početku ne snalazi u ulozi novopečenog bogataša, ali sa podivljalim rastom njegove političke moći postaje odlučan lider. Takođe je markantan nastup Žarka Stepanova, u ulozi sina bogatog trgovca, zatim Ane Zdravković u šarmantnom liku Mađarice Mariške, komički efektnom zbog jezičkih nesporazuma, kao i Dušan Kaličanin u neverbalnoj, a fizički delikatno izražajnoj ulozi starlete Lulu.

Polazna ideja ovog trosatnog mjuzikla, građenje značenjski dopunjenog čitanja Nušićevog „Mister dolara”, kao kritičkog odraza naše estradno-političke stvarnosti nedvosmisleno je inspirativna. Zato je posebna šteta što je u njegovoj scenskoj realizaciji mnogo vrednosnih skokova i survavanja koji u totalu vape za svođenjem na skladniju celinu.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Grmeč
Bolje je da uzme tvoj DS da vodi ove institucije?
Adamovič
Pozorište na Terazijama zahvaljujući Djaji i Narodno pozorište zahvaljujući Saviću, podobnim, večnim i krajnje neinspirativnim večnim vodjama odavno je dotaklo najtužniju repertoarsku politiku Estrade. To je što je, tužno besprekorno i beskrajno!
ksilaks
Jel vi znate kakav zenski glas treba za fantoma u operi? Ana nije pisala da je ovo preveliki zalogaj sa pevacke tacke.
Posmatrac
A, sta bi sa "Fantomom u operi"....?? Ili im za taj jos prevelikiji zalogaj treba jedno dve-tri godine probanja....??
Jecana Perkic
Odlican i tacan tekst, svaka cast. Iako volim mjuzikle u pozoristu, Mister Dolar me je razocarao, predugacak je i neuvezban.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.