Utorak, 29.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nova pruga ne sme da deli grad

Koridor nove železničke pruge Beograd–Budimpešta trebalo bi da prođe kroz centar Subotice

Subotica – Nova pruga velikih brzina koja će povezati Beograd i Budimpeštu trebala bi da prođe praktično kroz centar Subotice, a ova vest navela je gradske urbaniste da ponovo rasprostru gradske planove. Kada budući voz projuri kroz Suboticu, umesto starog koloseka, novi širi železnički koridor „prepoloviće” grad na njegovu istočnu i zapadnu stranu, koje će spajati tek tri, neodgovarajuće veze.

Zbog toga je JP za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje uradilo elaborat koje je predalo Saobraćajnom institutu CIP-a na javnom uvidu u nacrt Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd – Subotica – državna granica (Kelebija). Sugestije subotičkih urbanista izrađivač plana u ime Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u potpunosti je prihvatio i elaborat koji je pripremljen postao je i deo zvanične dokumentacije prostornog plana novog koridora.

„Mi smo trenutno angažovani na izradi Generalnog urbanističkog plana za period od 2020. do 2030. godine, i u njemu bolje infrastrutkurno povezivanje grada ima značajno mesto. Javni uvid  u nacrt prostornog plana bio nam je podsticaj da aktivno učestvujemo i damo svoje sugestije, jer naš problem nas boli. Možda smo delom izašli iz lokalnih ingerencija, a želja nam je bila da ukažemo na probleme i da aktivno učestvujemo u traženju najboljih rešenja”, objašnjava za „Politiku” Petar Andrić, šef službe urbanističkog planiranja u javnom preduzeću.

Petar Andrić: Želja nam je da aktivno učestvujemo u traženju najboljih rešenja (Foto A. Isakov)

Prolazak brzog voza uz sve očekivane dobrobiti, ipak za urbaniste znači i usklađivanje složene saobraćajne mreže, na nekoliko nivoa. Prvi, onaj najočitiji, tiče se veće širine koridora koji će tražiti nova pruga i  postavljanje zaštitnih panoa od buke. Ova pruga traži i efikasne rute, i po planu, nova pruga na putu od Novog Sada ka Subotici ne ide dosadašnjom trasom već zaobilazi predgrađe Aleksandrovo i delom se uključuje na trasu senćanske pruge.

Kako Andrić objašnjava, urbanisti rado novu prugu opisuju kao reku koja će svojim širokim tokom proći kroz Suboticu, a da ona ne bi prekinula gradske komunikacije potrebni su prelazi i mostovi. Sada gradske veze počivaju na samo tri prelaza koja nisu u nivou: jedan je podvožnjak u centru grada, zbog kanalizacije neupotrebljiv kod svake veće kiše, podvožnjak kod fabrike „Pionir”, koji nema odgovarajuću, visinu i Majšanski most koji je u takođe dosta lošem stanju.

„Mi smo to sve predstavili našim kolegama, i uz elaborat pripremili svu našu dokumentaciju za postojeće, kao i planirane prelaze. Nama je neophodno da imamo i odgovarajuće poveze i prelaze koji spajaju dva dela grada, stambene zone Kertvaroš i Novi grad, ili Palić, sa starim delom grada”, navodi Andrić. Izgradnja novog železničkog koridora za gradske urbaniste je prilika da se zajednički, paralelno radi na uspostavljanju novih komunikacijskih pravaca.

Drugi nivo problema koji traži urbanistička rešenja jeste i kapilarni krvotok ove brze železnice koja treba da se poveže sa prugama prema Somboru, Senti, Horgošu, prema Baji i Crvenki, što su dva pravca koji se sada ne koriste, ali čija obnova je planirana. Takođe, potrebno je povezati i prigradska mesta, posebno naselje Novi Žednik kroz koje takođe prolazi novi koridor”, nabraja sagovornik „Politike”.

„Nama se usred gradskog jezgra račvaju pruge za okolne gradove. Tu je naročito osetljiv pravac prema Somboru jer prolazi kroz gusto naseljene delove grada. Zbog toga smo priložili svu plansku dokumentaciju kako bismo onome ko bude radio detaljne planove prikazali šta ne želimo da nam se desi”, kaže Andrić.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dragan Vitasović
Zašto pruga ne sme da deli grad ? Treba videti u Beču ge se nalazi Vienna Central Station (Wien Hauptbahnhof). Po pitanju buke, takođe ne sme da bude problem, pošto je brzina voza mnogo manja u gradu u odnosu na otvorenoj pruzi.
Vida
Za @Dragana : Sve Central Stations u velikim gradovima Evrope se nalaze u centrima gradova, iz prostog razloga : gradjene su kao krajnje stanice pre 80 - 100 godina. Danas se to vise nigde ne radi.
Dragan Vitasović
Treba videti gde se nalazi Vienna Central Station (Wien Hauptbahnhof) u Beču. Ako njima ne smeta da se nalaz u samom centru grada zašto bi to bio problem za Suboticu?
Stojan misic
Ovo je primer kako treba da funkcioniše gradska služba.Za svaku pohvalu.U Beogradu takva služba ne postoji.
Vida
Brzi vozovi u Francuskoj - TGV - vec 30 godina ne prolaze kroz gradove. Njihove pruge prolaze na 4 - 12 km od gradova. Voz koji ide 260 km/sat podize neverovatnu buku.
Miloss
Buku podizu ljudi oko neke teme, a buka kao nesnosni broj decibala se pravi.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.