Četvrtak, 27.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ostajemo bez zanimanja koja su u pozorištu neophodna

Mala pozorišta mnogo teže prolaze sa „merama štednje”. U opštinama ima mnogo neznanja, lokalni političari misle da sve znaju i da od njih sve započinje, kaže Zoran Karajić, upravnik Šabačkog pozorišta
Шабачко позориште (Фото Шабачко позориште)

Šabačko pozorište aktuelnu pozorišnu godinu može smatrati jednom od najuspešnijih u posleratnoj istoriji ovog teatra. Selektovani smo na dvadesetak festivala u zemlji i inostranstvu. Samo Šekspirov „Perikle”, u režiji Nikite Milivojevića, doneo nam je 15 nagrada, a nije jedina predstava sa našeg repertoara koja je nagrađena. U ovoj godini trebalo bi da gostujemo u Litvaniji, Kazahstanu, Rusiji, Rumuniji, Bugarskoj, Hrvatskoj, BiH, Makedoniji, kaže gotovo u dahu Zoran Karajić, upravnik Šabačkog pozorišta, saopštavajući kratak „raport” aktuelne sezone koja ulazi u drugo „poluvreme”.

U Šapcu pozorišna umetnost živi već 176 godina. Ova činjenica i te kako obavezuje upravu pozorišta. Samo u prošloj kalendarskoj godini Šabačko pozorište imalo je na repertoaru oko 30 naslova na sve tri scene, od toga čak osam premijera.

–Uspeli smo da u ovo vreme totalne besparice pokrenemo festival „Pozorišno proleće”. Festival je, na neki način, naslednik i nastavak velikog jugoslovenskog festivala „Ljubiša Jovanović”, koji se ugasio kad se ugasila i Jugoslavija. Već u prvoj godini festival je od stručne javnosti, ali i po nekim anketama, proglašen najboljim pozorišnim festivalom Srbije u protekloj sezoni. Nadamo se da će Ministarstvo kulture ove godine prepoznati ovaj festival, jer je obaveza Ministarstva da podržava kvalitet – kaže za „Politiku” Zoran Karajić i dodaje:

– Nije lako voditi pozorište sa istinskom tradicijom u kulturi. Dolaskom Jevrema Obrenovića u Šabac pre 200 godina, ovaj grad postao je prvi u Srbiji koji se otvorio prema Evropi. U to vreme Šabac je bio drugi po veličini grad u Srbiji i nazivali su ga Prva varoš Srbije. To obavezuje, ali i uliva snagu jer znate da imate kome da se obratite, znate da imate povratnu loptu od izuzetne šabačke publike i kulturne javnosti ovoga grada. U osnovi te povratne lopte je uvek dobra namera, ali i kritika može biti žestoka i argumentovana.

Šabačko pozorište je, beleže hroničari, pod upravom Zlatice Popović između osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka doživelo zvezdane trenutke u svojoj dugoj istoriji. Zlatica Popović hrabro se upustila u avanturu sa tada mladim rediteljima Nikitom Milivojevićem, Kokanom Mladenovićem, Raletom Milenkovićem i drugima potpomognutim „starim asom režije” Aleksandrom Đorđevićem.

– Drugi period značajnog uspona ovog teatra se upravo događa: adaptirali smo i renovirali zgradu, nabavili novu opremu, uneli ozbiljan profesionalan odnos u svim segmentima rada u pozorištu, ojačali umetnički ansambl... Rezultati nisu izostali – kaže Karajić uz napomenu:

– Postoji ideja o pravljenju novog pozorišta u starom delu grada Šapca. Pozorište bi bilo u samom centru, na idealnoj poziciji, na mestu nekadašnjeg Doma vojske. Da to zavisi samo od mene, ili samo od pozorišta, odavno bismo započeli gradnju. Izuzetno važno je što za tu ideju imamo zbiljnu podršku grada i njegovog rukovodstva. Nadam se da će se ova ideja realizovati, ali je to nemoguće preko noći.

Šabačko pozorište je poslednjih godina jedno od najplodnijih u Srbiji. Ovaj ansambl ima pet igrajućih dana u nedelji, što je za pozorište u unutrašnjosti izuzetan uspeh.

– Budući da smo jedino pozorište u gradu, moramo zadovoljiti različite ukuse, različite nivoe znanja naših gledalaca. U aktuelnoj pozorišnoj sezoni ćemo malo promeniti koncept. Trebalo bi da do kraja godine ili još bolje do kraja iduće sezone u našem pozorištu režiraju Egon Savin, Kokan Mladenović i Nikita Milivojević. Pored toga, potpuno smo otvoreni za sve eventualne „male” projekte koje nam ponude glumci ili reditelji, i ako zadovolje naše kriterijume minimalnog kvaliteta postaće deo našeg stalnog repertoara. Sve više nam se javljaju glumci ili glumačke grupe iz Beograda i drugih mesta koji žele da postanu deo repertoara Šabačkog pozorišta – otkriva naš sagovornik.

U pozorištima u Srbiji, napominje Karajić, glavni problem je –novac. To je, dodaje, problem koji se oduvek postavljao kod nas.

– Ja sam u pozorištu 50 godina i za sve te godine to je tema koja se oduvek postavljala. Bez ljutnje, ali taj problem je mnogo, čak drastično, veći u unutrašnjosti nego u Beogradu. Mala pozorišta mnogo teže prolaze u tim „merama štednje”, u lokalnim samoupravama. Kad komarcu iščupaš nogu, ispadnu mu creva. Ima tu i mnogo neznanja, lokalnih političara koji misle da sve znaju i da od njih sve započinje. Srećom, naše pozorište je u gradu sa izuzetnom kulturnom tradicijom, u kome su kultura i umetnost vodeći proizvodi. Izuzetan problem nam je Uredba o zabrani zapošljavanja. Mi smo za godinu dana izgubili desetak radnih mesta, a to je za malo pozorište pogubno. Četiri glumačka mesta smo izgubili baš kad smo, na moju veliku radost, dočekali smenu generacija. Više od 10 mladih, diplomiranih glumaca u Šapcu čeka svoju šansu, a ostatak ansambla polako i neumitno stari... Ostajemo bez zanimanja koja su u pozorištu neophodna, a obavlja ih samo jedan čovek. Kako dalje – pita se Karajić. 

Komentari13
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Emilija
Cenjeni Karajic je izvanredan majstor svog zanata. Nadam se da ce nas dragi sugradjanin naci nacin da se izbori kada je novac u pitanju. U Sapcu ima jako puno mladih ljudi koji cene prave vrednosti i razumeju koliko je bitno posedovati sto vise znanja iz umetnosti i kulture. Sve dok je covek zatvoren i misli "Ma pusti, matora budala sta on zna" bice u problemu. Umetnost je jedna predivna stvar koja coveka cini boljim.
Sinisa
Citam komentare ljudi veoma skromnog znanja o pozoristu,nazalost.Porede Sabac sa Brodvejem i neophodnost samofinasiranja pozorista u Srbiji gde je veca popularnost "zvezda"parova,nego istinskih umetnika.Strasno,pa ovo je pozoriste sa tradicijom.Elitizam na nasim prostorima nikada nije materijalno isplativ,ali njegova funkcija u edukovanju je nemerljiva.Sva pozorista su u slicnoj situaciji u Srbiji,a po vecini obih komentara,trebalo bi ih ukinuti.Strasno
Sinisa
Ostajemo mi i bez pozorista.Sta ce pozoriste zemlji u kome je apsurdni triler
Civijas
Ako otpustite "glumce" sa Slobomir univerziteta, kaubojstina sa Kosova i ostale Kursadzije sa partijskom knjizicom, i raspisete konkurs za diplomce akreditovanih skola, mozda i povratite publiku u Sapcu.
Jelisaveta
A u tekstu ne pomenuste najcuvenijeg , Milorada Popovica Sapcanina koji je dugo bio i direktor Narodnog Pozorista u Beogradu a i rodjen je u Sapcu i verujem da je svojom svestranoscu i vrednocom i za sabacko pozoriste nest ucinio.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.