Subota, 28.01.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

U svetu bez istine pošten čovek je izgnanik

Rediteljka Đurđa Tešić na scenu subotičkog Narodnog pozorišta postavlja Molijerovog „Mizantropa”
Сцена из представе „Мизантроп” (Фото: Народно позориште у Суботици)

Subotica – Klasično delo svetske književnosti Molijerov „Mizantrop” nova je premijera, zakazana za petak 24. mart u Drami na srpskom jeziku Narodnog pozorišta. Odluku da na scenu postavi, kako kaže najsloženije Molijerovo delo, donela je rediteljka Đurđa Tešić, a to se poklopilo i sa težnjama ansambla i uprave teatra koji su se zaželeli klasike.

„Mislim da sam odabrala `Mizantropa` iz osećanja da činim nešto uprkos nekulturi i primitivizmu u kojem živimo, da se bavim delom koje spada u visoku umetnost”, kaže rediteljka za „Politiku”. Nakon još jedne reprize u Subotici, već je dogovoreno da 25. aprila predstava gostuje i u Beogradu.

Gubitničko društvo
„Kulturni radnici prkose sistemu jer su svojim izborom odlučili da kao članovi društva budu slobodni umetnici. Ne čudi me da otuda dolazi najosvešćeniji deo društva, ali problem je što to nikome nije potrebno. Nedostaju ljudi koji bi to trebalo da prepoznaju i podrže, kao građani koji će birati opciju za svoje živote. To nije slučaj samo kod nas, ali jeste vidljivije jer imamo izmoreno, gubitničko društvo, koje je iz političko-istorijskih situacija u poslednjih dvadeset godina izašlo kao gubitnik. Mi živimo u duboko korumpiranom društvu, i to je naš najveći problem. Mi smo toliko duboko korumpirani, ne samo kroz novac, već kroz sve poluge društva. Zato vidim ovo društvo kao kolektiv koji više nema nikakav pravac”, Đurđa Tešić. 

Mada je „Mizantrop” napisan u 17. veku, tema je, kaže rediteljka, apsolutno savremena. „`Mizantrop` se definiše kao komedija, i ona bi trebalo da ima srećan kraj, ali on je ovde narušen iz više razloga. Glavni lik Alsest ne ostvaruje svoj cilj, i to me je nateralo da razmišljam kakav je to svet, kakav je to sistem vrednosti iz kojeg Alsest želi da pobegne i izvrši `društveno samoubistvo`. Vreme dešavanja radnje je vreme baroka i, kako kaže Žan Divinjo u `Sociologiji pozorišta`, kada je glavni društveni mehanizam umetnost dopadanja. To znači i spremnost na licemerje, udvorištvo i manipulaciju zarad dobijanja društvenih pozicija koje nam ne pripadaju. Mislim da je to više nego aktuelna tema, jer svi živimo u svetu u kojem izreći istinu i verovati u istinu jako košta, pa je pitanje koliko je čovek spreman da plati cenu, želeći i i tražeći istinu. Zato je danas svaki čovek koji razmišlja drugačije i koji je čestit društveni neprijatelj, čovek koji ne pripada društvu, ali koji je, paradoksalno, potreban društvu, ne da bi ga ono prihvatilo i uz pomoć njega povratilo društvene vrednosti, već da bi ga prezrelo i odbacilo kao neprijatelja i ugrožavajući faktor. Takvo društvo prezire istinu, etiku i poštenje, a svet koji se ne bazira na istini nije utemeljen svet, to je svet u kojem se svaki pošten čovek oseća izgnan”, smatra rediteljka Tešić.

Neuklopljenog Alsesta ona vidi i kao čoveka kapitalizma koji je stvaran i formiran na ideji individualizma. „Dešava se paradoks da je danas svaka vrsta individualizacije nepoželjna i opasna za sistem, a društvo postaje carstvo samozadovoljnih, neosvešćenih ljudi. Zato je „Mizantrop” visoka umetnost. Dušan Milačić, u knjizi „Večni Molijer” kaže da je to komad pisan za ljude koji umeju da se smeju dušom. Za ljude koji još uvek veruju u saosećanje. Tekst ne izaziva direktni grubi smeh, likovi više pričaju nego delaju, a mesto gde se dešava radnja komada je u ljudskoj duši”, objašnjava rediteljka Tešić.

Molijer u koga su učitani i problemi savremenog društva i njegovog odnosa prema pojedincu, čini da pozorišna scena ponovo postaje medij koji izriče glasnu kritiku društva.

U predstavi igraju Milan Vejnović, Minja Peković, Srđan Sekulić, Ljubiša Ristović, Igor Greksa, Jovana Belović, Vesna Kljajić Ristović, Dimitrije Dinić i Igor Lerić. Scenografiju je uradila Marija Kalabić, a kostime Marko Marosiuk, dramaturg je Maja Pelević, dok je muziku uradila Ana Đorđević.

 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.