Utorak, 04.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Lajkovac čuva duh železnice

Pokrenuta inicijativa da se u varoši pored Kolubare osnuje železnički muzej uskog koloseka
Лајковачка ложионица са окретницом (Фото: С. Ћирић)

 

Lajkovac – Dođite i uverite se da li još Mile ide lajkovačkom prugom – geslo je Turističke organizacije opštine Lajkovac. Čuvena pesma braće Bajić, koji su i rodom iz susednog Jabučja, čini se, lepo odslikava namere agilnih Lajkovčana da sačuvaju svojevrsni železnički duh varoši kojom je još davne 1908. godine prošao prvi voz prugom uskog koloseka. Varoši koja je u predratnoj i posleratnoj Jugoslaviji bila jedno od najvećih železničkih čvorišta. O tome svedoče brojni objekti i mašine u blizini železničke stanice Lajkovac na pruzi Beograd–Bar. Upravo oni trebalo bi da postanu sastavni deo budućeg železničkog muzeja uskog koloseka koji Lajkovčani zajedničkim snagama lokalne samouprave, Turističke organizacije, udruženja građana, u saradnji sa republičkim institucijama, žele da osnuju.

Iako ima bogatu istoriju i izuzetne kulturnoistorijske spomenike, Lajkovac se ipak najviše prepoznaje po železnici, tvrdi Milutin Ranković, direktor Turističke organizacije. I duhovito dodaje da ga na sajmovima turizma često mnogi pitaju ko je bio Mile koji je išao lajkovačkom prugom.

Bilo 300 mašinovođa...
U vremenima pruge uskog koloseka kada je Lajkovac bio veliko železničko čvorište, svakodnevno je njegovom stanicom prolazilo na stotine vozova. Čuveni „ćira” išao je za Beograd, Čačak, Valjevo, Mladenovac i mnoga druga mesta. U Lajkovcu je nekada živelo 1.500 železničara, od toga oko 300 mašinovođa... Slava ove varoši je Ognjena Marija, zaštitnica mašinovođa parne vuče.

A pored lajkovačke pruge i danas stoji kompleks – stanica, čuvena ložionica za popravku vagona, vodotoranj koji Lajkovčani, ko zna zašto, zovu buzometar, okretnica za lokomotive uskog koloseka koja i danas funkcioniše i čitav niz mašina – strugovi za obradu točkova vagona, vazdušni čekić, strug za površinsku obradu rezanjem... Mnoge od njih zapamtile su početak prošlog veka, ali su konzervirane i sačuvane. Uz slavnu parnu lokomotivu proizvedenu u fabrici „Đura Đaković” u Slavonskom Brodu, izloženu u samom centru Lajkovca, bili bi sjajni eksponati budućeg muzeja. Ideja je i da se njegov sadržaj obogati brojnim predmetima koji su pre nekoliko decenija iz Lajkovca odneti u Požegu, gde je formirana železnička izložba, a sada bi ih, smatraju Lajkovčani, trebalo vratiti, da budu izloženi u njihovoj varošici gde bi bili dostupniji javnosti. Tu bi se našle i uniforme železničara, stari fenjeri, fotografije sa ambijentima kafana lajkovačkih kojih je u vreme železničkog procvata u blizini pruge bilo čak jedanaest...

– Budući muzej železnice, imajući u vidu lokaciju Lajkovca i blizinu Beograda, sigurno bi otvorio mogućnosti za razvoj turizma i sticanje prihoda generacija koje dolaze. Svakako bi privukao pažnju ljubitelja železnice iz cele bivše Jugoslavije kojih nije malo, a bio bi atraktivan i za đačke ekskurzije – uveren je Milutin Ranković.

Železnica je simbol Lajkovca, ovaj gradić koji je pre nego što je prošla pruga bio samo selo, duguje joj veliku zahvalnost, smatra Borivoje Grujičić, predsednik Udruženja građana za osnivanje železničkog muzeja uskog koloseka.

– Lajkovac je nekada bio mesto u kojem je mašinovođa bilo vodeće zanimanje. Moramo nešto preduzeti kako bismo sačuvali taj železnički duh ove varoši – ističe on. I dodaje da ne manjka želje da se formira tim koji će biti kadar da sačuva ložionicu, jedinstveni objekat koji je, kada je nastao pre više od jednog veka, bio pokazni, udžbenički primer kako taj segment železnice treba da izgleda i funkcioniše. Zbog toga i zaslužuje da bude svojevrsni muzejski eksponat i da zajedno sa okretnicom i vodotornjem postane prava turistička atrakcija.

Lajkovčani su se postarali i da ne ostane sve samo na priči, upućena je inicijativa Zavodu za zaštitu spomenika kulture Valjevo, u toku su pripreme, radi se na prikupljanju dokumentacije za pokretanje postupka da se ceo pomenuti železnički kompleks zaštiti kao spomenik kulture. Uz opštinu, Turističku organizaciju Lajkovac i Udruženje građana za osnivanje železničkog muzeja uskog koloseka, u ove aktivnosti nezaobilazno je uključen Železnički muzej Srbije, kao i druge institucije i pojedinci, kako bi se železnički duh varoši pored Kolubare sačuvao za sva vremena.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Beogradjanin Schwabenländle
Препоручио би занитересованим да ступе у контакт са пријатељима старих железница у Аустрији, Немачкој и Швајцарској , да се распитају како то они тамо раде. Овде је то велика атракција и многи стари возови су враћени у " живот " и добро се користе на задовољство народа.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.