Nedelja, 23.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Reklamacija robe i dalje samo uz legitimisanje

Nekoliko godina nakon što je ukazano na ovaj problem, Ministarstvo finansija najavljuje da razmatra ukidanje prakse da kupac prilikom vraćanja robe mora ostaviti lične podatke
(Фото А. Васиљевић)

Pravo na reklamaciju potrošači i dalje mogu da ostvare isključivo ako se legitimišu u trgovini, što se sprovodi još samo u Srbiji. I mada poverenik Rodoljub Šabić već godinama apeluje da se sa tim prekine, u Ministarstvu finansija i dalje razmatraju da li će ukinuti praksu koja otvara mogućnost masovne zloupotrebe ličnih podataka.

Redakcija „Potrošača” imala je nebrojeno pritužbi na ovaj princip kojim se krše prava kupaca.

– Kupila sam košulju i htela da je zamenim ili vratim, ali zauzvrat morala sam da ostavim lične podatke. Nisam neko ko je ne znam koliko važan, ali znam da se ličnim podacima građana naveliko trguje. Da li je i ovo jedan od načina popunjavanja baza marketinških firmi. Kada će država da stavi tačku na to? – pitala je nedavno čitateljka iz Beograda, dodajući da nije pristala da ostavi svoj matični broj, makar je takva odluka koštala.   

U Ministarstvu finansija (kao i pre nekoliko meseci kada smo im postavili isto pitanje) kažu da su u toku izmene Zakona o fiskalnim kasama i da se razmišlja i o izmeni odredbe o načinu evidentiranja prometa robe koju kupac vraća ili reklamira, popunjavanjem takozvanog obrasca NI („nalog za ispravku”. 

– Razmatramo da to uradimo na način da se prilikom reklamacije ne koristi podatak o JMBG kupca. Cilj je zaštita podataka o ličnosti. Očekujemo da će do kraja godine biti pripremljen tekst radne verzije nacrta zakona – rekli su u Ministarstvu finansija za naš list. 

Do ispunjenja ovog obećanja, koje već dugo slušamo, kupac koji vraća robu vredniju od 500 dinara obavezno upisuje ime i prezime, JMBG, a dužan je i da se potpiše. Poseban problem je to što su prodavci prinuđeni da na tome insistiraju jer ako to ne urade rizikuju sankcije poreznika. 

Da je krajnje vreme da Ministarstvo finansija prekine ovu nezakonitu praksu godinama insistira i poverenik Rodoljub Šabić. On je više puta inicirao izmenu propisa, ali Ministarstvo finansija, kako je isticao, godinama ništa nije preduzimalo da spreči nezakonitu obradu podataka o ličnosti koja se sprovodi u trgovinama.  

Ustav Srbije jemči zaštitu podataka o ličnosti i ovu oblast uređuje zakonom, a nijednim propisom nije predviđena obaveza građana da prilikom vraćanja ranije kupljene robe prodavcima daju bilo kakve lične podatke, a pogotovo ne veoma kompleksan podatak kakav je JMBG. Kako je ranije Šabić rekao za naš list, takva „obaveza” nije predviđena čak ni Uredbom o uvođenju fiskalnih kasa. 

– I da jeste, to ne bi bilo u skladu sa Ustavom i zakonom. Nametnuta je kupcima jednim najobičnijim obrascem koji nosi oznaku NI. Srozavanjem osnova za obradu podataka o ličnosti sa zakonskog nivoa na nivo obrasca, omogućena je masovna, i sa stanovišta mogućih zloupotreba, vrlo rizična obrada podataka o ličnosti – rekao je Šabić. 

U Kancelariji poverenika su nam rekli da pozdravljaju nameru ministarstva da ovo pitanje reši. I dodaju, „neka samo to urade što pre”. 

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milovan Bacev
Nedavno sam uložio reklamaciju na memorijsku karticu od 1000 dinara kupljenu u GIGATRONU. Kartica je jednostavno otkazala rad i počela da se topi. Nisu uvažili reklamaciju jer kartica ima fizička oštećenja. Pa naravno da ih ima kada je počela da se topi i deformiše. Vrlo loš odnos prema meni kao klijentu. Šta bi bilo da sam reklamaciju uložio na ispravnost nekog skupljeg proizvoda? Brukaju se za male pare.
pavle krstic
U Srbiji se takodje naplacuje porez na imovinu bez resenja i to NE POSTOJI nigde u svetu Jedino u nasoj zemlji .
Mara M.
Dovoljan je i ovaj deo teksta koji se u elektronskom obliku daje pa da nam bude jasno šta se radi svakom pojedinom gradjaninu jer je uvozna roba diskutabilna i vrlo često lošeg kvaliteta pa tako skoro svako od nas je u situaciju da treba da se - legitimiše. Gospodin Šabić radi svoj posao dobro ali vlast ne i zato smo i dalje svi samo ovce za šišanje.
Bogdan
Prvo ti uvali fals robu a ako se zalis onda ti uzima podatke!? Po kojim to zakonu svaka ovca iz trgovine ima pravo da te legitimose!? Striko zaposli svog necaka i ovaj automatski dobija pravo da ti cacka po dokumentima!?!?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.