Nedelja, 15.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Za uplatu iz inostranstva banka traži izjavu o poreklu novca

Prema propisima, koji regulišu platni promet sa inostranstvom banka ima pravo da od klijenta traži podatke o osnovu priliva, kažu u Rajfajzen banci
(Фото Ж. Јовановић)

Rajfajzen banka evidentiranje i podizanje deviza uplaćenih iz inostranstva uslovljava davanjem izjave o poreklu novca, kaže naša čitateljka u pismu poslatom redakciji.

Iako je na njen devizni račun iz inostranstva, kako kaže, uplaćen znatno niži iznos od 15.000 evra, koji po Zakonu o pranju novca i finansiranju terorizma banke moraju da kontrolišu, klijent se, kako kaže, ipak našao u neprijatnoj situaciji. Ova praksa je, tvrdi, u suprotnosti sa Zakonom o deviznom poslovanju, kao i Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Na mobilni telefon stigla joj je poruka od banke da je novac uplaćen, kao i više puta do sada kada je stizao profesorski honorar za angažovanje na projektima Evropske unije. Obavestili su je da bi u filijali ili preko onlajn naloga trebalo da popuni osnov priliva kako bi novac bio proknjižen.

– Informacija je bila nepotpuna, pa sam otišla u banku gde mi  je usmeno rečeno da moram da dam izjavu po kom osnovu su devize iz inostranstva uplaćene na moj račun. Usprotivila sam se tome (pri čemu je ostalo nejasno kako mogu dati izjavu ako nisam obaveštena ni o kom iznosu je reč, niti ko je uplatilac), a kontrolor u toj filijali mi je izričito rekao da novac neće biti doznačen na moj račun, niti će mi biti omogućeno da podignem pare sve dok ne budem dala izjavu koju od mene traže – kaže naša čitateljka.

Sledećih mesec i po dana, koliko je bila odsutna iz Beograda, devizni priliv nije proknjižen. Kada je otišla banke da podigne novac, pare za koja je tvrdila da su uplaćene nisu bile na računu.

– Upozorila sam ih da banka nema pravo da traži da je obaveštavam o osnovi uplate, ali je kontrolor i dalje insistirao na tome da moram da dam pisanu u izjavu o tome pre nego što mi omogući da podignem novac. Bila sam prinuđena da potpišem formular sa navedenim osnovom plaćanja, kako bih došla do svog novca koji mi je u tom momentu bio preko potreban – kaže naša sagovornica.

Po Zakonu o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma propisano je da je banka dužna da pribavlja podatke o transakcijama u iznosu od 15.000 evra ili više. Transakcije se kontrolišu i kada postoje osnovane sumnje da je reč o pranju novca ili finansiranju terorizma ili kada postoje neke dileme oko verodostojnosti pribavljenih podataka o stranci i stvarnom vlasniku.

– S obzirom na to da je iznos koji je meni uplaćen manji od 15.000 evra mogu da zaključim da moja banka sumnja da perem novac ili da se bavim terorizmom, odnosno da sumnja u moj identitet. Ako je to tačno, postavlja se pitanje, da li će pribavljanjem moje izjave o osnovu priliva novca banka sprečiti moje eventualno nezakonite radnje ili potvrditi moj identitet? Drugo, zašto banka nije svoje osnovane sumnje o mojim potencijalno nezakonitim radnjama podelila sa organima krivičnog gonjenja – pita naša čitateljka i dodaje da je saznala da je uzimanje izjava o osnovi priliva deviza iz inostranstva od vlasnika računa praksa ove banke.

Problem je, po svemu sudeći bio to što banke u slučaju kada pravna lica uplaćuju novac iz inostranstva fizičkim licima one sprovode nešto strožije procedure.

U Rajfajzen banci kažu da su postupili u skladu sa važećim zakonskim propisima. Ova praksa je, kažu, usklađena sa Zakonom o deviznom poslovanju i Odlukom o uslovima i načinu obavljanja platnog prometa sa inostranstvom.

– Uputstvom za sprovođenje Odluke o uslovima i načinu obavljanja platnog prometa sa inostranstvom propisana je obaveza banke da klijenta obavesti o pristiglim parama, a korisnik tog novca je obavezan da dostavi podatke neophodne za isplatu – kažu u ovoj banci i dodaju da klijenti imaju mogućnost da u bilo kojoj filijali potpišu izjavu o trajnom osnovu priliva, kako bi sredstva po deviznom računu bila rasknjižena bez dolaska u banku.

Postupak je u interesu klijenta

Propisima koji se odnose na ovaj deo poslovanja banaka predviđeno je da klijent koji prima novac iz inostranstva obavezno banci dostavi podatke neophodne za isplatu i da priloži dokumenta koja mu banka traži, ako je to uslov za isplatu, kažu za „Politiku” u Narodnoj banci Srbije.

Kako objašnjavaju, banka ne može da odobri račun korisnika ukoliko od njega nije dobila podatak o osnovu naplate i informacije neophodne za isplatu (npr. broj računa korisnika naplate ili njegov IBAN broj), pri čemu banka može zahtevati i dostavljanje određenog dokumenta ukoliko je i to propisano kao uslov za isplatu.

– Banka je dužna da primenjuje i Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma. U interesu je klijenta da omogući banci da na odgovarajući način sprovede propisane radnje i mere, što, u određenim slučajevima, podrazumeva i naknadnu dostavu dodatnih informacija ili dokumentacije– kažu u NBS.

Komentari14
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sandra
Prije nekoliko mjeseci također sam izgubio nešto novca od nereguliranog brokera. Dobio sam svoj novac natrag putem transakcija koje sam izvršio sa svog bankovnog računa na svoj coinbase račun, a zatim sam poslao novac s coinbasea u novčanik koji je pripadao prevarantima uz pomoć tvrtke za povrat novca pod nazivom Amendall .net. Već sam mislio da izgubio sam novac sve dok mi tvrtka Amendall Recovery Company nije pomogla vratiti izgubljeni novac. Oni su vrlo dobri i brzi u vraćanju izgubljenog nov
Nenad
Meni u Intesi mesecima nisu hteli da mi kazu da mi stizu plate iz inostranstva. Kad je moja supruga bila da podigne novac rekli su joj da nema. Kad sam se ja vratio posle 2 meseca i meni su rekl da nema. Dokazivao sam da su mi pare uplacene transver detaljima banke posiljaoca. Da se moja firma nije ukljucila preko svoje banke ko zna da li bi ikada dobio mukom zaradjene pare i kada. Nova "stara devizna stednja". Tada smo imali deviznu knjizicu kao dokaz da imamo i koliko imamo, a sada?
Jovica
Zaradim svake godine od freelance prevođenja za jednu te istu evropsku prevodilačku agenciju oko 200-300 evra. Dakle, tu sumu na godišnjem nivou. Nije puno, ali dobro dođe, jer mi od plate ne ostaje ništa. Banka (nije Raiffeisen) mi nikad nije isplatila tu malu sumu dok ne dobiju od mene moj ugovor o delu sa tom firmom, što bi trebalo da bude poverljiva informacija. Uvek se osećam kao da mi je narušena privatnost i pitam se kako primaju novac ljudi kojima rodbina šalje iz inostranstva kao pomoć.
Jovan Cvetkovic
Firma iz inostranstva mi je poslala300e na moj racun u Telenor banci. Dobio sam obavestenje da su stigla sredstva i da moram da posaljem neke formulare. Online sam popunio formular i poslao stim da sam naveo da je to pomoc, poklon i tg koji se vidi pod sifrom 767. Dobio sam mail gde traze da posaljem jos jedan formular plus svojerucno napisanu izjavu da je to poklon, pomoc... Poslao sam i to . Zatim su mi trazili da firma koja mi je poslala na memorandumu potvrdi da je to poklon, odnosno da potvrdi moju izjavu. Posaljem i to da bi mi rekli da nije overena, pa sacekam i posaljem potposanu izjavu i taj mail koji je vlasnik firme poslao sa svog licnog maila ostavljajuci i kontakt telefon gde navodi da ukoliko postoji bilo koja nedoumica mogu da ga pozovu, prosledim Telenor banci . Evo to se sve desava od 21.12.2018 a ja do danas 04.12.2018. nisam dobio novac. Kontakt sa bankom je iskljucivo preko operatera i nema mogucnosti za razgovor sa deviznom sluzbom ili nekim kome bi se zalio
mirjana
Zar banka nema "dokaz" ko je poslao novac???Interesantno!!!Shta li trazi banka kod koje se uplacuje taj novac i odlazi van maticne zemlje???

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.