Petak, 27.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Pet ponuđača za aerodrom

У најужи избор ушле компаније из Кине, Швајцарске, Француске, Грчке... (Фото Д. Ћирков)

U trku za koncesiono upravljanje beogradskim Aerodromom „Nikola Tesla” ušlo je četiri konzorcijuma i jedna kompanija, koji će morati da dostave obavezujuće ponude, saznaje „Politika”.

Reč je o švajcarsko-francuskom konzorcijumu („Merdijam istern Jurop investments”, Aerodrom iz Ciriha i „Efaž”), indijsko-grčkom konzorcijumu („GMR infrastrakčer limitid” i „Terna”), francuskoj kompaniji „Vinsi erports”, južnokorejsko-tursko-kiparskom konzorcijumu („Inčion internešenel erport korporejšn”, „Jitirimlari ve isletme” i „VTB kapital infrastrakčr”)i kineskom konzorcijumu („Hejna er trevl servis”, HNA i „Čajna nešenel aero tehnolodži”).

Ako se pogleda njihov portfolio stiče se utisak da će se za beogradski aerodrom boriti zaista ozbiljne kompanije koje imaju iskustvo u avio-biznisu i upravljanju aerodromima. „Inčion internešenel erport” iz Južne Koreje je, među prvima, još 22. februara dostavio svoju ponudu. To je najveći aerodrom u ovoj zemlji i jedna od najvećih svetskih vazdušnih luka. Ono što je zanimljivo jeste to da na ovom aerodromu, koji se nalazi u Inčionu, lučkom gradu na Žutom moru, postoji i golf teren i spa, ali i Muzej korejske kulture. Ono što rukovodstvo ove kompanije posebno ističe jeste da je procenat izgubljenih prtljaga na ovom aerodromu zanemarljivih 0,0001 odsto.

 Kao jedan od ozbiljnijih kandidata već dugo u domaćoj javnosti figurira francuski „Vensi” koji već poseduje 23 aerodroma u Francuskoj, Portugaliji, Kambodži. Ono, što međutim, može da bude prepreka za ovu kompaniju jeste to što je povezan sa konsultantskom kućom „Lazard” koja je privatizacioni savetnik države za Aerodrom „Nikola Tesla”.

„Terna” iz Atine jedna je od vodećih grčkih građevinskih kompanija koja se bavi građevinarstvom, proizvodnjom električne energije, koncesijama, rudarstvom i upravljanjem otpadom. Između ostalog kod nas gradi Koridor 10. U njoj radi više od 6.000 zaposlenih širom sveta, a u poslednjih pet godina ova grupa je investirala 1,5 milijardi evra.

Posebno je zanimljiv kineski konzorcijum. „Čajna nešenel aero tehnolodži” je u vlasništvu kineske države, proizvođač je odbrambene avijacije i posluje u oblasti bezbednosti.  HNA je jedna od vodećih kompanija u Kini, čija je specijalnost upravljanje aerodromima i investiranje u ovaj vid biznisa. Ova grupacija upravlja sa čak 16 aerodroma širom Kine. Na njihovoj zvaničnoj internet stranici navodi se da njihova imovina vredi 5,8 milijardi evra, poslovni prihodi 680 miliona evra. „HNA erport grupa” godišnje usluži 29 miliona putnika. Poređenja radi, kroz beogradski aerodrom prošle godine prošlo je oko pet miliona putnika.

Na pretkvalifikacioni konkurs za Aerodrom „Nikola Tesla” javilo se 27 zainteresovanih kompanija. U prvoj fazi postupka, kada su pristizale neobavezujuće ponude, država je tri puta produžavala rokove.

I ulazak u drugu fazu praćen je još jednim produženjem roka. Zainteresovani ponuđači su do 30. maja dostavljali neobavezujuće ponude. Prvobitno je bilo predviđeno da do 10. juna država odluči ko se od potencijalnih investitora kvalifikovao za učešće u obavezujućoj trci za aerodrom, ali je to pomereno za 21. jun, na zahtev kvalifikovanih učesnika.

Dakle danas tek počinje prava trka za izbor koncesionara od kada bi trebalo da počnu da stižu obavezujuće ponude.

 Objavljivanjem imena onih koji su prošli kvalifikacije počinje druga faza postupka koja će trajati dva i po meseca (75 kalendarskih dana). To znači da bismo negde početkom septembra trebalo da saznamo kome će država poveriti aerodrom na upravljanje u narednih 25 godina.

Inicijalno, javni poziv je objavljen 10. februara.

Koncesija se daje „za finansiranje, razvoj kroz izgradnju i rekonstrukciju, održavanje i upravljanje infrastrukturom aerodroma i obavljanje delatnosti operatera”. Prvobitno je procenjeno da koncesija vredi oko 500 miliona evra.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Драгиша
@danica Није у питању глагол "понудити" него именица ПОНУЂИВАЧ ! На српском се не каже ПОНУЂАЧ, зар не госпођо Данице ? Прво добро прочитајте моју примедбу па тек онда "распалите са критиком"
Драгиша
"понуђача" Чини ми се да се то на српском каже ПОНУЂИВАЧА ? Шта мисли ЛЕКТОР ваше редакције ?
danica
Glagol je ponuditi a ne ponuđivati, a tu je i odgovor.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.