Petak, 27.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

EU ubrzava saobraćaj u Srbiji

Uskoro ugovor sa EIB o finansiranju pruge od Niša do Dimitrovgrada. – Od SB i EBRD 230 miliona za „auto-put mira” od Niša do Pločnika. – Transportna zajednica smanjuje troškove

Srbija će u bliskoj budućnosti moći da računa na više novca iz evropskih fondova za izgradnju i obnovu puteva i železnice, rečeno je za „Politiku” u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Na opravdanost ovakvog očekivanja, kažu, upućuju rezultati razgovora predstavnika Vlade Srbije sa predstavnicima Evropske investicione banke (EIB), Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Sveske banke na četvrtom Samitu o zapadnom Balkanu, koji je u okviru Berlinskog procesa nedavno održan u Trstu.

Na pregovaračkom stolu u Trstu bili su projekti u našoj zemlji vredni oko 300 miliona evra.

– Potpisivanje ugovora sa EIB o finansiranju radova na pružnom pravcu od Niša do Dimitrovgrada očekuje se uskoro – kažu u Ministarstvu saobraćaja.

– Reč je o poslednjoj deonici preostaloj za elektrifikaciju, a razgovaralo se i o izgradnji železničke obilaznici oko Niša.

Svetska banka i EBRD finansirale bi izgradnju „auto-puta mira” Niš–Merdare–Priština. Ovom prilikom razgovaralo se o izgradnji prve deonice od Niša do Pločnika, vredne 230 miliona evra u kombinaciji granta iz Investicionog okvira za zapadni Balkan, sredstava EIB, i novca iz budžeta Srbije, rečeno nam je u ovom ministarstvu.

Sporazum o transportnoj zajednici, iako bez parafa predstavnika BiH, jedan je od tri važna dokumenta samita u Trstu, tvrde učesnici tog skupa. Njegovo sprovođenje narednih godina, pod paskom briselske administracije, treba da pojednostavi i pojeftini poslovanje privreda regiona.

– Osnivanje transportne zajednice prvo će integrisati transportna tržišta regiona, a zatim će uslediti njihova integracija sa transportnim tržištem Evropske unije – objašnjava Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije. – Uz usklađivanje propisa i razvoj saobraćajne infrastrukture, sporazum o transportnoj zajednici će privredi, pre svega, doneti jednostavnije administrativne procedure u prekograničnoj trgovini, uštedeti i vreme i novac i omogućiti lakše, brže i efikasnije poslovanje.

Koliko je to važno najbolje govori podatak da se kompanije zapadnog Balkana suočavaju se značajnim regulatornim barijerama, time i troškovima u međusobnoj trgovini, koji umanjuju njihov učinak i onemogućavaju da u punoj meri iskoriste izvozne potencijale, ukazuje Čadež.

– Troškovi transporta u regionu iznose 16 odsto njegovog bruto domaćeg proizvoda, što je dvostruko više u odnosu na prosek u Evropskoj uniji – ukazuje Čadež.

– Balkanski izvoznici imaju čak 20 odsto veće izdatke pri prelasku granica i tri puta veće troškove usklađivanja dokumentacije nego kompanije iz Evropske unije.

Osnivanje transportne zajednice, oslonjene na agendu povezivanja, doneće i bolje transportno umrežavanje regiona i sa Evropom, kroz realizaciju prioritetnih zajedničkih infrastrukturnih projekata. To će kompanijama doneti ne samo bolje saobraćajne veze i modernije puteve, pruge, luke, aerodrome, već i poslove za firme iz regiona na njihovoj izgradnji.

Čadež podseća da je jedan od rezultata samita u Trstu i Komorski investicioni forum komora regiona. One okupljene pripremaju svoje privrede za predstojeće tendere i zajednički nastup, umrežavaju kompanije u građevinske i konzorcijume iz drugih oblasti, kako bi tako udružene, mogle da dobiju što više poslova izgradnje saobraćajne i druge infrastrukture, što će finansijski podržati Evropska unija.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Павле Мартиновић
Електрифицирати пругу Ниш-бугарска граница је велика потреба за Србију. За пут о коме је реч Политика треба да затражи објашњење и оправдање за тај пројекат од министра који даје такве изјаве, и то да објави. Мишљење би исто тако било врло занимљиво.
Goran
Mnogo lepo,samo sa ,,putevima srbije,, i projektantima,izvodjacima i .....malo sutra.Zasto se za puteve(ove dosad)uzimali krediti,koji placaju ,,poreski obveznici-gradjani,, onda im se naplacuje papreno ,,efikasno-sa naplatnim rampama,,Odgovor,zbog odrzavanja!!Zasto se ne uvede vinjeta,da se smanje gubici u vremenu cekanja na rampama.Nece moci,zato sto bi lova direktno isla na jedan racun i nebi mogla da se ,,topi,, tokom putovanja,,Nego stabismo sa ,,armijom,, koja sedi po rampama.Poslali bi smo ih da napokon,,odrzavaju,, te puteve i okolinu.....Nego sta bi,kad bi za nase pare dobili adekvatnu uslugu na tim ,,putevima,, Eeee to nebi onda bila Srbiiija,gde ministar-ka hvali ,,kralja puteva,, Herr Drobnjaka.........Jel znate gospodjo ministarka ,,kako izgleda autoput,, i sta ga sve cini.Cisto sumnjam!!
simon
300 miliona zaista jesu velike pare. Ali ako se zna koliko kosta 1 km autoputa ili zeleznicke pruge onda je taj novac prava smejurija. Mislite o tome citaoci!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.