Subota, 23.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Železara u plusu bez pomoći države

Brisel je vodio istragu protiv smederevskog „Hestila”, a nikada nije pokrenuo postupak zbog subvencija „Fijatu”
Производња је порасла за 67 одсто (Фо­то Танјуг/Р. Прелић)

Iako je Vlada Srbije od Kragujevca samo za italijanski „Fijat” napravila mali poreski raj, Evropska komisija nikada nije pokrenula istragu protiv ovog proizvođača automobila. Zbog sumnje da je čelik iz Smedereva prodavan ispod cene i da se time nanosi ozbiljna šteta evropskom tržištu čelika, zvanični Brisel je 7. jula 2016. pokrenuo istragu protiv Srbije.

Po svemu sudeći, na ovaj proces biće stavljena tačka, jer je predsednik Aleksandar Vučić izjavio da ima dobre vesti iz Brisela i da će istraga protiv Srbije zbog damping cena čelika biti obustavljena.

I dok je, kada je o Kinezima reč, Brisel čak evidentirao izvoz iz Srbije, u slučaju „Fijata” nikada za proteklih devet godina nije pokrenuta istraga zbog sumnje da se državnim subvencionisanjem ove kompanije ozbiljno ugrožava evropska auto-industrija.

Samo u toku prošle godine italijanski „Fijat” je, direktno iz budžeta po osnovu subvencija, donacija i dotacija, dobio 3,7 milijardi dinara. Sa druge strane, smederevska železara, kojom upravljaju Kinezi, prošle godine nije dobila ni dinar iz budžeta, pokazuje finansijski izveštaj za 2016. godinu.

Savić: Brisel žmuri na poreski raj u Kragujevcu
Na primeru „Fijata” i „Železare” Evropska unija je pokazala da nije baš uvek principijelna, kaže Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta.– Nije im smetala državna pomoć italijanskoj kompaniji koja dolazi iz EU, ali i te kako motre na ono što se dešava u smederevskoj čeličani, koja je u vlasništvu Kineza. Na tom primeru samo pokazuju svoju pristrasnost. Uslove koje je „Fijat” dobio u Srbiji verovatno nije dobila nijedna kompanija u regionu. Kina, koju Evropa optužuje za subvencionisanje privrede, nije dala svojim firmama ono što je Srbija dala „Fijatu” – ističe Savić.

Nije sporno da je čeličana, od odlaska američkog „Ju-Es stila” početkom 2012. godine pa do 1. februara 2015. godine poslovala zahvaljujući državnoj pomoći. Ali je činjenica da evropski proizvođači čelika nisu imali problema sa konkurencijom iz Srbije dok je „Železara” bila u državnom vlasništvu. Čim su stigli Kinezi, „Eurofer” se požalio Evropskoj komisiji (EK) da smo čelik izvozili ispod cene. Evropski proizvođači automobila, da druge strane, nisu tražili otvaranje istrage protiv „Fijata” zbog direktne i indirektne pomoći koju ova kompanija dobija. Zvanični Brisel nikada nije postavio pitanje po kojim damping uslovima je za ovu evropsku kompaniju od Kragujevca napravljen poreski raj?

Prevelika ponuda jeftinog kineskog čelika ugasila je na hiljade radnih mesta širom Evrope, a „Eurofer” je strahovao da će Smederevo postati prodavnica jeftinog kineskog čelika na periferiji Evrope. Tokom istrage pokazalo se da izvoz čelika iz Srbije nije povećavan, za razliku od Rusije i Brazila, vidi se iz javno dostupnih dokumenata na sajtu EK.

Uprkos tome što nije bilo državne pomoći, Kinezi su uspeli da značajno povećaju proizvodnju u Smederevu.

Smederevska čeličana je u prvih pet meseci ove godine, pod rukovodstvom Kineza, proizvela 594.000 tona čelika, pokazuju podaci Svetske asocijacije za čelik. Prošle godine u isto vreme, kada je „železarom” upravljao profesionalni menadžment na čelu sa Petrom Kamarašem, petomesečna proizvodnja iznosila je 355.000 tona, vidi se u mesečnim izveštajima ove svetske organizacije. To predstavlja rast od 67 odsto.

Tokom cele prošle godine, „železara” je proizvela 1,17 miliona tona čelika, podaci su iz istog izvora. Prethodne godine, proizvodnja je bila nešto niža i iznosila je 955.000 tona čelika. Kineski HBIS zvanično je preuzeo „železaru” 18. aprila 2016. godine. Mesečni izveštaji Svetske asocijacije za čelik pokazuju da je rast proizvodnje počeo u maju te iste godine. U aprilu, kada je čeličanom još upravljao Petar Kamaraš, mesečna proizvodnja bila je 72.000 tona. Već sledećeg meseca ona je povećana na 101.000 tona i do kraja godine se nijednom nije spustila ispod 100.000 tona. Zvanično, Kinezi su kompaniju „HBIS Srbija ajron end stil” registrovali 14. juna 2016. godine.

U mesečnim izveštajima Svetske asocijacije za čelik vidi se i to da je proizvodnja u smederevskoj čeličani pala u januaru i februaru ove godine (89.000 i 85.000 tona), ali je, zbirno posmatrano, rezultat značajno bolji nego prošle godine.

Da je „železara” povećala proizvodnju izjavila je premijerka Srbije Ana Brnabić, posle sastanka sa predsednikom HBIS grupe Ju Jongom.

Tom prilikom je istakla da je proizvodnja porasla 50 odsto (nije precizirala u kom periodu), ali je i dodala da je smederevska čeličana udvostručila dobit. Kako može da se vidi na sajtu Agencije za privredne registre, kraj 2016. godine kompanija „HBIS Srbija ajron end stil” završila je u plusu od 1,31 milijardu dinara. Prethodnu 2015. godinu, smederevska čeličana završila je sa gubitkom od 17,73 milijardi dinara.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Зоран
Интересантно је да су Железара и НИС били губиташи док су били у државном власништву па кад су продати Русима и Кинезима преко ноћи постали профитабилни. Овде није у питању само лоша управа и то би требало неко од новинара да истражи кад нећу државни органи. Не би ме изненадило да и РТБ Бор преко ноћи постане профитабилан и за годину дана купац поврати првичну инвестицију.
Branko
EK nije pokrenula istragu jer se proizvodjaci automobila iz EU nisu zalili. Proizvodnja u Fijatu uz pomoc nase drave nije ugrozavala trziste automobila u EU, ipak automobil se ne kupuje samo zbog razlike u ceni, nekome mozes Fijat da das i dzabe pa nece da ga vozi. Celik je nesto drugo, cena i te kako odredjuje kupnju, Kina je damping cenama celika unistila trziste celika u svetu a jedna od tih zrtvi je i nasa Zelezara (jer sa tom cenom celika nasa Zelezara nije mogla da bude rentabilna, ipak mi smo imali "srece" pa su nasu kupili). Isto to Kinezi rade i sa bakrom (zato ce verovatno posle kupiti i RTB Bor) etc...
Milos miokovic
Da prevedemo ovu Srbiju u ime maloRusija-viseKina i Bog da nas vidi!
Vesa D
..polako sa taj plus..neka se sabere i tri puta da se ima dobre računice da posle nekrive domaćicu da je kantar na krivo držala dok je na tas sipala...
Darko
Da nadodam I da pogodim....I RTB Bor ce da prestane biti gubitas cim se privatizuje,odstrani lopovski socijalisticki kadar I kad dodju stranci da vode glavnu rec....Srbijo među sljivama.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.