Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Reklame odražavaju polne stereotipe

Ako bismo analizirali brojne oglase kojima obiluje marketinški univerzum u Srbiji, mogli bismo da zaključimo da u našoj zemlji uglavnom žive očajne domaćice koje su opsednute čistoćom kuće, belinom ve-ce šolje, kvalitetom higijenskih uložaka i mirisom omekšivača za rublje
На реаговање тадашње заменице заштитника грађана Тамаре Лукшић- Орландић, спорна реклама је повучена (Фото Д. Јевремовић)

Britansko regulatorno telo za reklame upozorilo je da bi reklamni spotovi u kojima se žene prikazuju isključivo kao „očajne domaćice” opterećene kućnim poslovima, a muškarci kao „osobe koje pokušavaju i ne uspevaju da obave najjednostavnije roditeljske ili kućne obaveze” uskoro mogli biti – zabranjeni.

Uprava za standard u advertajzingu saopštila je da reklame koje prikazuju nesposobne muževe i majke opterećene kućnim poslovima predstavljaju rodne stereotipe i mogu da štete nacionalnom zdravlju.

Stručnjaci regulatornog tela za reklame takođe su poručili da bi mogle biti zabranjene i one reklame u kojima se određene aktivnosti prikazuju kao neprikladne za dečake, jer se stereotipno povezuju sa devojčicama i – obrnuto. Kao primer navedena je reklama za jednu bebi formulu u kojoj devojčice koje su hranili tim mlekom postaju balerine, a dečaci inženjeri.

Zahvaljujući inicijativi britanskog regulatornog tela, sve reklame u kojima se sugerisalo da mlade žene treba da budu nezdravo mršave zabranjene su, pa se u njihovim EPP blokovima više ne mogu videti spotovi sa anoreksičnim manekenkama. Bez obzira na činjenicu da ovo regulatorno telo nema moć novčanog kažnjavanja, britanski emiteri su obavezni da poštuju njegove odluke zbog uslova za dobijanje licence.

Ako bismo analizirali brojne oglase kojima obiluje marketinški univerzum u Srbiji, mogli bismo da zaključimo da u našoj zemlji uglavnom žive očajne domaćice koje su opsednute čistoćom kuće, belinom ve-ce šolje, kvalitetom higijenskih uložaka i mirisom omekšivača za rublje, kao i da su patološki ljubomorne na sve domaćice koje imaju čistije pločice u kupatilu. Ako je verovati našim reklamama, samopouzdanje žena direktno je proporcionalno – belim majicama i blistavim pločicama u kuhinju i kupatilu. Sa izuzetkom „mister propera” koji odmenjuje domaćice u čišćenju kuće, muški likovi u reklamama uglavnom piju pivo i popunjavaju sportsku prognozu.

Dr Maja Vukadinović, kulturolog smatra da odgovor na večitu dilemu – da li reklame slikaju realnost ili je kreiraju glasi: spotovi uglavnom verno prikazuju realnost i odražavaju rodne stereotipe.

– Sva istraživanja svedoče da većinu kućnih poslova u Srbiji, uključujući i brigu o deci i starijim članovima porodice, uglavnom obavljaju žene, a ta polna neravnopravnost dolazi do izražaja i u reklamama. U većini reklamnih spotova žena je ta koja pere sudove, riba pod, prostire veš, bije bitku sa masnoćama u rerni ili bakterijama u kupatilu, a potom hrani i presvlači dete. Ženama se kroz većinu reklama istovremeno poručuje da moraju da budu lepe, negovane, osunčane, izdepilirane i bez „izrastka” u kosi, a proizvode za borbu protiv kilograma, celulita, bora, pora i staračkih fleka uglavnom reklamiraju devojčice koje su tek zakoračile u pubertet – ističe naša sagovornica.

Pre nekoliko godina pravu buru u javnosti podigao je bilbord na kome gotovo naga balerina u špagi, uz propratnu poruku „Prilagodljiva svakoj podlozi” reklamira gume, a bes ženskog auditorijuma navukla je i reklama za niskokaloričnu paštetu koja se promovisala pod sloganom „Ja, fudbal i žena. Šta je tu višak?”. Naime, kreatori ove paštete ocenili su da je u ovoj kombinaciji žena višak, pa su rešili da je – precrtaju.

Kada je naša čitateljka poslala pismo rubrici „Među nama”, u kome je ocenila da naše društvo nema ni mrvicu poštovanja prema ženama i istakla da se „stidi zbog svih onih devojčica, devojaka i žena koje će proći pored ovog bilborda” reagovala je tadašnja zamenica zaštitnika građana Tamara Lukšić-Orlandić. Ona je kontaktirala marketing odeljenje ove kompanije, nakon čega je sporna reklama povučena sa bilborda.

„Mislim da na našem reklamnom nebu više nema reklama koje eksplicitno vređaju ukus publike, ali one i dalje odražavaju rodne stereotipe. Veliki broj reklama nije autorsko čedo naših marketinških eksperata, već je nadsinhronizovan – našim reklamama nedostaje humor, geg, duhovitost i blage aluzije na naš mentalitet”, zaključuje naša sagovornica Maja Vukadinović.

 

Žene odlaze u banku samo s partnerom ili u porodičnom „kompletu”

Maja Vukadinović primećuje da nije videla nijednu reklamu u kojoj žena odlazi u banku i traži kredit za otvaranje firme, kupovinu stana ili samostalno letovanje.

– Kao da se podrazumeva da ženi ne treba krov nad glavom ako nema partnera ili porodicu – u svim reklamama žena odlazi u banku sa suprugom ili u porodičnom „kompletu”. Znajući koliko su u našoj kulturi favorizovani unuci, banke penzionerima nude specijalne kredite kako bi mogli da ispune sve dečje želje. Kada pažljivo pogledate te reklame za te banke, shvatićete da klijente na šalteru uvek dočekuje žena, dok banku kao instituciju od poverenja gotovo uvek promoviše – muškarac – naglašava naša sagovornica.

Komentari14
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Боривоје Банковић
Добро се сећам бљутаве рекламе са овог паноа. Нисам знао да је повучена и из све снаге то поздрављам. На страну равноправност или неравноправност полова, мене лично занимају мисаони процеси који доводе до стварања оваквих врхунских небулоза. "„Мислим да на нашем рекламном небу више нема реклама које експлицитно вређају укус публике”, закључује наша саговорница Маја Вукадиновић." О, да. Има и те како. Пре неколико година, један велики произвођач газираних пића се код нас рекламирао на улицама низом мудрих изрека од којих сам запамтио "Француски пољубац је кева". Ова мудрост ме освојила својом простодушношћу и непосредношћу, па бих волео да ми неко од маркетиншких стручњака објасни ко је циљна група за њу, као и везу између "кеве", "француског пољупца" и потрошње зашећерене хемије. Моја породица већ неколико година нема кабловску телевизију, ДВБТ пријемник никад нисмо купили, а рекламе су биле један од важнијих фактора у тој одлуци.
милица новаковић
Сећамо се рекламе за бући-бући сокове где је учитељица остала без сукње, у халтерима, а деца су се ругала.Због ругања женама,а пре свега професији просветног радника,реаговала је нека женска организација и реклама је укинута.
Ilic Momcilo
Postoji znacajna razlika u shvatanju i odnosa musko-zensko i zenskih prava,izmedju ljudi koji gledaju i ljudi koji ne gledaju reklame.To se vidi i po komentarima.Ja sam od onih koji ne gledaju reklame iz prostog razloga sto u njima nema dovoljno tacnosti,odnosno istine.Dacu vam primer onog cuvenog vakumom prikacenog ostraca nozeva koji kosta 1000 i jos dosta dinara.Kod svakog prodavca plasticne robe,nacicete rucno drzece ostrace za 150-250 din.koji obavljaju isti posao.Pravio sam alate za livenje plastike,za ostrace(alatnicar sam) i znam da povremeno ono sto ostrite, morate podostriti ili turpijom,ili belegijom ili kod ostraca,da bi vasa "super ostrilica" ponovo,neko vreme radila.Tako je i sa ostalim reklamama,pa makar bile opremljene snimkom gole jako lepe i zgodne zene ili golog muskarca.Zasto gledati to, kad je bolje i lepse otici na Lido,ili Adu,ili bazen i nahraniti oci prirodnom lepotom i mozda,tog dana, ulepsati zivot.Isto vazi i za zene i muskarce kad su u pitanju reklame.
Radovanka
Moj stav je sledeci. Reklame nisu namenjene za one koji razmisljaju.One imaju svoju ciljnu grupu i od te grupe firme zive. Nazalost,po meni,ta grupa je vrlo brojna. Pomenula bih ovde jednu izjavu Lorda Karingtona: "Kada bi na izbore izlazili oni koji su sustinski zainteresovani za neke pozitivne promene,ne samo ta zemlja,nego bi i zemaljska kugla drugacije izgledala" ! Nazalost, kampanje ,reklame..itd se prave za one koji su podlozni takvim uticajima.
Neša
Geopolitika se umešala u sve pore društva, čini svet bolesnim. Potrebni su im glupi i podložni manipulacijama.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.