Ponedeljak, 24.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
31. HER­CEG NO­VI

Profesorske tanke crvene niti

Raspolućeni svet kao tematska okosnica dokumentaraca po izboru Vladimira Perovića. – Srdačan doček Mirjane Karanović, rasprodata projekcija za „The Books of Knjige: Slučajevi pravde”
Пла­кат фил­ма „Ти­бе­тан­ка” Јин Ху­а­кин­га (Фо­то Прес слу­жба фе­сти­ва­ла)

Her­ceg No­vi – Bi­lo je ona­ko ka­ko se i mo­glo oče­ki­va­ti – pu­na Kan­li ku­la. Bez da­ška ve­tra, zi­di­ne isi­ja­va­ju vre­li­nu, a pu­bli­ka emo­tiv­no di­še i uz­di­še uz sce­ne iz srp­skog fil­ma Re­kvi­jem za go­spo­đu J” Bo­ja­na Vu­le­ti­ća. Na kra­ju – grom­ki apla­uz, za glav­nu zve­zdu, glu­mi­cu u na­slov­noj ulo­zi Mir­ja­nu Ka­ra­no­vić, za Mi­ru Ba­njac, sce­na­ri­stu i re­di­te­lja Bo­ja­na Vu­le­ti­ća i pro­du­cen­ta Ne­na­da Du­ki­ća.

Ne­što ka­sni­je, na ro­man­tič­noj te­ra­si her­ceg­nov­ske Grad­ske ka­fa­ne skro­man, ali lep pri­jem u or­ga­ni­za­ci­ji Film­skog cen­tra Sr­bi­je, ko­jem su pri­su­stvo­va­li svi go­sti i uče­sni­ci 31. Her­ceg No­vi-Mon­te­ne­gro fe­sti­va­la, raz­go­va­ra­ju­ći, dru­že­ći se, ali i zno­je­ći se u vre­li­ni no­ći. Ne pam­ti se ova­ko pa­kle­no fe­sti­val­sko iz­da­nje...

***

Vru­ći­na kao da ne sme­ta tra­di­ci­o­nal­no ver­noj pu­bli­ci me­đu­na­rod­nog pro­gra­ma do­ku­men­tar­nih fil­mo­va o ko­jem ta­ko bri­žno i ta­ko zna­lač­ki bri­ne cr­no­gor­ski vr­sni autor do­ku­men­ta­ri­sta i pro­fe­sor Vla­di­mir Pe­ro­vić. Nje­go­va glav­na sce­na je Trg Mi­ća Pa­vlo­vi­ća. I tu se do­ga­đa taj su­sret sa do­ku­men­tar­ci­ma ko­ji sli­ka­ju svet ona­kav ka­kav on je­ste – ras­po­lu­ćen na ba­ha­to bo­ga­te i očaj­no si­ro­ma­šne da pla­ne­ta go­to­vo da pu­ca od tog na­po­na. Pe­ro­vić svo­jim iz­bo­rom fil­mo­va uka­zu­je na to, pro­vo­ci­ra pu­bli­ku da se i sa­ma za­pi­ta ka­ko ži­ve lju­di na ta­ko od­ro­đe­nim po­lo­vi­ma sve­ta, šta su im bri­ge, če­žnje i na­de.

Na­ja­vlju­ju­ći svoj film­ski pro­gram pro­fe­sor Pe­ro­vić nas pi­ta „Ima li Le­po­te da spa­si ovaj svet?”. Su­de­ći po fi­nim i ta­na­nim ki­ne­ma­to­graf­skim igra­ma i po po­e­ti­ci do­ku­men­tar­nih fil­mo­va ko­ji su sa­da pred pu­bli­kom u Her­ceg No­vom, mo­že­mo sa­mo da od­go­vo­ri­mo – da, le­po­te ima. Re­ci­mo, u vi­zu­el­no iz­da­šnom ki­ne­skom fil­mu „Ti­be­tan­ka” Jin Hu­a­kin­ga, u ko­jem autor ta­ko fi­no pri­ka­zu­je či­sto­ću i po­bo­žnost svo­je ju­na­ki­nje iz Si­ču­a­na, nje­nu sre­ću, nje­nu tu­gu, ot­kri­va­ju­ći ujed­no i svu ne­u­sa­gla­še­nost ti­be­tan­skih ve­ro­va­nja i tra­di­ci­je sa mo­der­nom i ur­ba­nom ci­vi­li­za­ci­jom da­na­šnji­ce. Ili, u ban­gla­de­škom fil­mu „Ta­smi­na, ja­ha­či­ca” Fa­ri­du­ra Rah­ma­na. Tu je le­po­tu film­skog iz­ra­za nad­ma­ši­la le­po­ta je­da­na­e­sto­go­di­šnje film­ske ju­na­ki­nje, te hra­bre de­voj­či­ce Ta­smi­ne zva­ne „Ja­ha­či­ca” što se oglu­šu­je o nor­me dru­štva sa iz­ra­zi­tom mu­škom do­mi­na­ci­jom. U su­ro­vom sve­tu jed­no krh­ko žen­sko če­lja­de po­sta­je sim­bol pr­ko­sa i iz­vor in­spi­ra­ci­je za mno­ge de­voj­ke. Ta­smi­na ide u ško­lu ne­po­kri­ve­ne gla­ve, ona se tak­mi­či u ja­ha­nju ko­nja iako su se­o­ske igre na otvo­re­nom do­zvo­lje­ne sa­mo od­ra­slim, uda­tim že­na­ma, a ne de­voj­či­ca­ma ko­je u za­bi­ti­ma Ban­gla­de­ša bi­va­ju uda­te pre svo­je pet­na­e­ste go­di­ne...

Pri­me­ra i film­ske i ži­vot­ne le­po­te u tak­mi­čar­skom pro­gra­mu Do­ku­men­tar­ni film ima još na pre­tek. Za „Po­li­ti­ku” pro­fe­sor Pe­ro­vić ka­že: „Na­rav­no da su le­po­ta film­skog ka­zi­va­nja i te­ma­ti­ka pr­vi po­kre­ta­či pri iz­bo­ru fil­mo­va, ali se vo­di­lo ra­ču­na i o to­me da ne pre­na­go­mi­la­mo jed­nu vr­stu pro­ble­ma ili estet­skih pri­stu­pa. Ni ove go­di­ne ni­sam odo­leo zo­vu este­ti­zo­va­no­sti, pa sam u pro­gram uvr­stio i ne­ko­li­ko fil­mo­va ko­ji is­tra­žu­ju no­ve mo­guć­no­sti ka­zi­va­nja unu­tar do­ku­men­tar­nog po­lja, ali ta­ko da for­ma ne po­je­de sa­dr­ži­nu”.

 Na pi­ta­nje ko­je su ove go­di­ne te nje­go­ve tan­ke cr­ve­ne ni­ti ko­je me­đu­sob­no po­ve­zu­ju oda­bra­ne fil­mo­ve u kom­pakt­nu pro­gram­sku ce­li­nu, Vla­di­mir Pe­ro­vić od­go­va­ra: „Mu­ka, jer se čo­vek za­pi­ta ima li sreć­nog tre­nut­ka na ovoj ukle­toj ze­mlji. Ple­me, jer se tu otva­ra­ju pi­ta­nja pri­pad­no­sti i ono­ga što za­jed­ni­ca na­me­će je­din­ki kao oba­ve­zu. Sna­ga, jer po­sto­je film­ske lič­no­sti pu­ne ne­ve­ro­vat­ne unu­tra­šnje sna­ge u na­sto­ja­nju da se sa mu­kom ili ple­me­nom iz­bo­re...”.  

O naj­bo­ljim od 30 oda­bra­nih do­ku­men­tar­nih fil­mo­va od­lu­ču­je ži­ri či­ji su čla­no­vi mla­di i već afir­mi­sa­ni re­di­te­lji Goj­ko Ber­ku­ljan, Ja­nis Po­tos i Ste­fan Ma­le­še­vić...

***

Su­de­ći po to­me da su ula­zni­ce za ve­če­ra­šnji film iz pro­gra­ma „Ki­no Or­jen” na Kan­li ku­li da­ni­ma una­pred ras­pro­da­te i tra­ži se ula­zni­ca vi­še, či­ni se da se ra­đa cr­no­gor­ski film­ski hit. 

„The Bo­oks of Knji­ge: Slu­ča­je­vi prav­de” u re­ži­ji Zo­ra­na Mar­ko­vi­ća, na­ja­vljen je kao kri­mi ko­me­di­ja či­ji su glav­ni ju­na­ci dva hra­bra, ali kraj­nje ne­spo­sob­na po­li­cij­ska in­spek­to­ra, u po­ku­ša­ju re­ša­va­nja ni­za su­ma­nu­tih kri­mi­na­li­stič­kih slu­ča­je­va.

Po­ma­ma za ovim fil­mom uzro­ko­va­na je po­pu­lar­no­šću isto­i­me­ne cr­no­gor­ske hu­mo­ri­stič­ko-mu­zič­ko-te­le­vi­zij­ske or­ga­ni­za­ci­je sa Ce­ti­nja, či­ji čla­no­vi u svo­jim hu­mo­ri­stič­kim na­stu­pi­ma kri­ti­ku­ju i vlast i cr­kvu i ljud­sku pri­ro­du, isme­ja­va­ju­ći us­put i te­le­vi­zij­ske emisije i jav­ne lič­no­sti. „Buk­sov­ci” Alek­san­dar Ra­du­no­vić, Ve­se­lin Ga­jo­vić, Go­ran Vu­jo­vić i Zo­ran Mar­ko­vić uporedo se ba­ve i mu­zi­kom, a sa­da su na red evo do­šli i fil­mo­vi...

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sasa Trajkovic
Kompliment atoru ili autorki teksta to nije samo reportaza iz Herceg Novog sa filmskog festivala vec nadahnuti novinarski tekst koji svojom estetikom izlazi iz sfera novinarskog i postaje umetnicko delo ESEJ. Ima li lepote da spasi ovaj svet... zvuci kao vapaj umetnika koji u svojim delima pisu, slikaju, pevaju o lepoti sveta, pronalaze lepo cak i ruznom dozivaju na intimnost, emociju, empatiju ono sto nas cini ljudima... brisu nacionalne, verske i sve druge granice jer umetnost je univerzalna ona pripada svima nama celom svetu, nije vazno ko je pobedio cinii se da je makar te veceri pobedila umetnost i humanost.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.