Subota, 23.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

O PDV-u – argumentovano

U tekstu „Paušalne ocene o novom pravilniku o PDV-u”, koji je objavljen 22. avgusta u ovoj rubrici, gospodin Ratomir Ćirović je izneo nekoliko tvrdnji koje nisu tačne. Pošto se o ovoj temi često govori i polemiše bez bilo kakvog pozivanja na ozbiljne reference, svaku tvrdnju ću potkrepiti preciznom referencom u relevantnom izvoru.

U tekstu piše da nova PDV prijava ima 69 pozicija za unos podataka i 27 pozicija koje se automatski generišu.

Stručna literatura nikada ne navodi pozicije (redove) iz razloga što jedna pozicija može imati više kolona i samim tim više polja, što onemogućuje uporednu analizu. Kada se govori o ovoj temi, u literaturi se spominje isključivo broj polja, i to zajedno sa zbirnim poljima. Novi obrazac pregleda obračuna PDV ima 176 polja, a prosek polja u EU je 39. Predlog jedinstvene poreske prijave PDV u EU ima 36 polja.

U tekstu se kaže da obrazac mora biti detaljan jer obuhvata sve zakonom predviđene vrste prometa.

Detaljnost obrasca (broj polja) i obuhvatanje svih vrsta prometa nemaju veze jedno sa drugim. Svaka PDV prijava u EU obuhvata sve vrste prometa – samo je pitanje u kojoj meri se one detaljnije raščlanjavaju. Naši PDV propisi nisu detaljniji po broju vrsta prometa od onih u EU, gde postoji i jedan broj vrsta prometa koje se tiču isključivo prometa između zemalja članica. Samim tim je broj vrsta prometa u zemljama EU prosečno veći od broja vrsta prometa u Srbiji, a prosečan broj polja u Uniji je 39.

Gospodin Ćirović smatra da su sadašnje PDV evidencije kod mnogih obveznika netačne i da su i najmanji troškovi po osnovu netačne poreske evidencije mnogo veći nego bilo koji troškovi koji će unaprediti sadašnji sistem poreske evidencije.

Ovakva tvrdnja, osim što je paušalna, u potpunoj je suprotnosti sa analizama koje pokazuju da postoji direktna veza između povećanja troškova PDV evidencija i povećanja utaje poreza.

Primena predloga novog pravilnika o evidencijama PDV bi izazvala ogromne troškove za privredu Srbije bez ikakve koristi, a najviše bi bili pogođeni mali privredni subjekti.

Ranko Grba, Beograd

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ranko Grba
Референце из релевантних извора: 3. пасус - Impact assessment accompanying the document Proposal for a Council Directive amending Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax as regards a standard VAT return, Европска комисија - 2013, стр. 12-14, 18, 58, 69 5. пасус - Study on the feasibility and impact of a common EU standard VAT return, PWC – 2013, стр. 64-70 7. пасус - A retrospective evaluation of elements of the EU VAT system, Институт за фискалне студије – 2011, стр. 144-145

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.