Ponedeljak, 25.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nemački političari na vezi sa auto-industrijom

Kancelarka smatra da, ukoliko uopšte postoji, pogrešan je osećaj menadžera nemačke automobilske industrije da imaju značajnu kontrolu nad vladom
Канцеларка у друштву менаџера „Фолксвагена” на сајму аутомобила у Франкфурту (Фото: Бета/АП/М. Пробст)

Od našeg dopisnika
Frankfurt, Hajdelberg – Decenijama u Nemačkoj vlada mišljenje da je teško razlučiti gde se završava nemačka vlada a gde počinje automobilska industrija, a ovaj svojevrsni neformalni brak političara i auto-giganata nije sagledavan kao korupcija, već kao ekonomska politika od životne važnosti za uspeh izvozno orijentisane nemačke ekonomije.

Međutim, otkrivena prevara sa nivoom izduvnih gasova u dizel-vozilima, kao i sumnje u kartelsko organizovanje, prvi put su uticali da usred predizborne kampanje političari dve vodeće stranke budu suočeni sa kritikama o spornim vezama sa industrijom koja u Nemačkoj zapošljava 800.000 ljudi.

Na pitanja o spornim vezama njegovih partijskih drugova sa automobilskom industrijom, poput toga da su njegovi prethodnici – aktuelni šef diplomatije Zigmar Gabrijel i bivši kancelar Gerhard Šreder – svojevremeno sedeli u nadzornom odboru „Folksvagena”, vođa Socijaldemokratske partije (SPD) Martin Šulc uglavnom je odgovarao žestokim kritikama na račun auto-giganata. On je „neodgovorne menadžere” koji imaju milionske plate optužio da su, umesto da ulažu u razvoj električnih automobila, smislili prevaru sa izduvnim gasovima.

Uprkos jakim vezama njegove partije sa „Folksvagenom”, Šulc je žestoko napadao poteze auto-giganata nastojeći bezuspešno da popravi svoj rejting kako bi imao šansu da smeni kancelarku Angelu Merkel.

I liderka demohrišćanskog bloka (CDU–CSU) u jednom trenutku se založila za zabranu dizel-vozila. Međutim, vrlo brzo je ublažila ovaj svoj stav, rekavši da će dizel-vozila još koristiti.

Sa pitanjima o spornim vezama sa auto-industrijom, i to da su bivši političari njenog bloka sada glavni lobisti ove grane privrede, Merkelovu je ponajviše suočio u intervjuu politički magazin „Špigl”. Na pitanje da li je iznenađena time da menadžeri nemačke auto-industrije imaju osećaj da imaju značajnu kontrolu nad nemačkom politikom, Merkelova je rekla da ako postoji takav osećaj, on je pogrešan.

Kancelarka odbacuje ocene da nemačka vlada dozvoljava auto-industriji da se izvuče.

„Ja sam zgrožena sa ovom vrstom prevara potrošača, baš kao što ste i vi”, rekla je ona.

Dok kancelarka ne vidi problem u prelascima političara na visoke pozicije u industriji, nemačka nevladina organizacija „Lobi kontrol” osuđuje njenu vladu što nije uradila više da reguliše pitanje lobiranja. Ova organizacija je u svom junskom izveštaju istakla da su veze vlade sa auto-industrijom, naročito sa „Folksvagenom”, pomogle proizvođačima da izbegnu detaljne testove o izduvnim gasovima.

„Postoji veoma bliski odnosi, ali ’Folksvagen’ nije uticajniji od ostalih, od ’Be-Em-Vea’ i ’Dajmlera’”, rekla je portparolka „Lobi kontrola” Kristina Dekvirt.

Da su prelasci iz politike u industriju uobičajeni za funkcionere CDU–CSU i SPD pa da mogu da imaju i suprotni smer najbolje svedoči primer Joahima Košnike, koji je aktuelni menadžer predizborne kampanje Merkelove. On je od 2005. do 2011. bio šef strateškog planiranja i strateških komunikacija u CDU da bi 2013. prešao u „Opel” gde je bio potpredsednik zadužen za javnu politiku sve do ove godine kada se vratio u stranku.

Da istovremeno političari mogu da budu na lukrativnim pozicijama u privatnim firmama i u toku mandata svedoči primer nemačke pokrajine Donja Saksonija, čiji premijeri su decenijama sedeli u nadzornom odboru „Folksvagena” koji ima sedište u toj pokrajini. Na dve fotelje su tako sedeli, ne samo Šreder i Gabrijel (SPD), već i bivši predsednik Nemačke Kristijan Vulf i Dejvid Mekalister (obojica iz CDU) koji je sada predsednik spoljnopolitičkog odbora Evropskog parlamenta i izvestilac za Srbiju.

Iz podružnice CDU u Donjoj Saksoniji potekao je i Ekart fon Kleden, koji je posle članstva u Bundestagu i ministarske funkcije u Kancelarijatu prešao 2013. na mesto glavnog lobiste „Dajmlera”. Iz ove pokrajine je Tomas Šteg (SPD), koji je bio zamenika šefa Kancelarijata, pa zamenik portparola vlade i potom šef medijske kampanje SPD-a da bi 2012. prešao na mesto glavnog lobiste „Folksvagena”.

Matijas Visman (CDU) je posle 31 godine u Bundestagu, pri čemu je pet godina bio i savezni ministar za saobraćaj, 2007. prešao na mesto predsednika Nemačke asocijacije automobilske industrije, moćne organizacije koja zastupa njihove interese. Mihael Jensen (CDU) tri godine bio je šef kabineta Merkelove u stranci da bi 2015. postao glavni lobista u Berlinu za „Folksvagen”. I bivši portparol CSU Maksimilijan Šeberl se 2006. udomio u Minhenu kao glavni lobista „Be-Em-Vea”. Martin Jeger (CDU) godinama je bio visoki zvaničnik u vladi, pa i portparol Ministarstva spoljnih poslova da bi od 2008. do 2013. bio glavni lobista „Dajmlera”, posle čega se vraća u politiku i od prošle godine je državni sekretar u Ministarstvu unutrašnjih poslova pokrajine Baden Virtemberg, gde se nalazi sedište „Dajmlera”.

A koliko su veze političara i automobilske industrije isprepletane možda najbolje dokazuje primer Kristofa Sebastijana Klica, koji je od 1999. lobista „Folksvagena”, pri čemu od 2008. taj posao radi u Briselu dok je ujedno i šef ekonomskog saveta CDU u sedištu institucija EU.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Владимир Матић
Пошто је Немачка нама Србима узор у много чему што је везано за привреду и економију, онда би сви наши политичари, када им истекну мандати, требало да заврше у ФАП-у, или у Застава Аутомобили-ма. Можда би неки могли да пређу и у Икарбус, или у ИМТ. То је значи рецепт за успех ...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.