Sreda, 27.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Industrijski park u Srbiji sledeće godine

Preliminarna vrednost oko 300 miliona evra. Četrdeset kompanija iz Kine zainteresovano da otvori svoje kancelarije i pogone u Beogradu
Министар Ненад Поповић у седишту ЦРБЦ у Пекингу (Фото М. Ава­ку­мо­вић)

Od našeg specijalnog izveštača
Peking – Izgradnja srpsko-kineskog industrijskog parka, koji će se nalaziti u blizini Pupinovog mosta u Beogradu, mogla bi da počne sledeće godine. U ovom parku, koji će biti replika singapursko-kineskog parka koji se nalazi na istoku Kine u gradu Sudžo, trebalo bi da bude otvoreno oko hiljadu visokotehnoloških kompanija. One će zaposliti oko 10.000 ljudi iz oblasti kao što su: pametna industrija, robotika, nove tehnologije i inovacija.

Nenad Popović, ministar za inovacije i tehnološki razvoj, je sa čelnicima kompanije „Čajna roud end bridž korporejšn” (CRBC), koja će graditi i upravljati visokotehnološkim parkom, dogovorio da do novembra budu usaglašeni svi detalji ove investicije vredne oko 300 miliona evra, kako bi krajem ove ili početkom naredne godine bio potpisan komercijalni ugovor.

Finansiraće ga tri velike kineske banke: Eksport-import, Banka za razvoj i Kineska banka za izgradnju.

Projekat će se prostirati na 320 hektara na levoj obali Dunava i u narednih nekoliko godina biće realizovan u tri faze: prva vredna oko 120 miliona, druga 100 miliona i treća 80 miliona evra.

– Memorandum o zainteresovanosti već je potpisalo više od 40 velikih kineskih kompanija koje žele da budu prisutne u parku – rekao je ministar Popović, koji je predsednik radne grupe za realizaciju tog projekta.

Naša država bi uložila zemljište, a kineska strana bi obezbedila novac.

Dong Futang, direktor kompanije CRBC, kaže da oni imaju iskustvo na upravljanju i izgradnji 20 industrijskih parkova u svetu – Indoneziji, Pakistanu…

– Moramo da ubrzamo pregovore i da počnemo da gradimo park. Mi već imamo neke kompanije koje sa nama sarađuju i koje će takođe biti uključene. Želimo da učestvujemo u industrijalizaciji Srbije – kaže Futang.

Od srpske strane očekuje da ponudi dobre uslove za kompanije koje će investirati. Uzor će im biti industrijski park iz Sudžoa, u koji su Kina i Singapur devedesetih godina prošlog veka uložili oko 30 milijardi dolara i koji je privukao 18,9 milijardi dolara stranih investicija. Naravno, on je mnogo veći od budućeg beogradskog ali će princip, odnosno cilj biti isti, a to je podsticanje inovacija i preduzetništva i privlačenje visokotehnoloških industrija, posebno informacionih tehnologija.

CRBC je jedna od četiri najveće građevinske državne kompanije u Kini, koja isključivo radi u inostranstvu. Njen godišnji obrt iznosi oko devet milijardi dolara. Kod nas je poznata kao graditelj mosta Zemun–Borča, čije fotografije su izložene u holu ove kompanije, a grade još i auto-put između Obrenovca i Surčina, a trebalo bi i da budu angažovani na dovršetku Koridora 11 od Čačka do Požege, a potom i na povezivanju ovog Koridora sa Crnom Gorom. Osim auto-puteva grade i mostove, železnice. U Kini, što je jedna od njihovih malobrojnih investicija, sagradili su brzu prugu od Pekinga do Šangaja, dužine oko 1.318 kilometara. Igrom slučaja novinarska ekipa iz Srbije i ministar Nenad Popović upravo su se vozili tom saobraćajnicom na kojoj vozovi jure brzinom od 380 kilometara na sat, a projektovana je za brzine veće od 400 kilometara. Ruta između prestonice Kine i finansijskog centra ove zemlje prelazi se za oko pet sati. Što se udobnosti tiče veća je nego u avionu, sa dosta prostora, a i budući da su gužve na aerodromima ogromne i da gotovo nikada avion iz Pekinga za Šangaj ne kreće na vreme mnogi se odlučuju za ovaj vid prevoza. Karta u prvoj klasi košta oko 120 evra.

Kina je inače izgradila jednu od najraširenijih mreža železnice visoke brzine na svetu za samo nekoliko godina. Iako se uključila u taj sektor posle Evrope i Japana, drži rekord kada je reč o železnicama visoke brzine. Ima najdužu mrežu železnica visoke brzine, oko 22.000 kilometara, što je 60 odsto ukupne svetske dužine. Železnica visoke brzine Peking–Guangdžou pruža se kroz više od 2.000 kilometara i najduža je ove vrste. Svoju tehnologiju primenila je u Turskoj i Rusiji, gde je povezala Moskvu i Kazanj.

 

Huavej će prvi doći

Kada uđete u razvojni centar „Huaveja”, osećate se kao da ste u spejs šatlu ili da ste zakoračili u budućnost. Pažnju istraživača ove kompanije zaokupljaju 5G tehnologija, koja šalje informacije u realnom vremenu i film skida za osam sekundi, kao i klaud tehnologija, koja obećava bolje opcije za čuvanje, odnosno pronalaženje podataka, istovremeno štiteći od upada hakera.

– „Huavej” će biti prva kineska kompanija koja će doći u industrijski park u Beogradu – rekao je ministar Nenad Popović, posle razgovora sa menadžmentom ove kompanije, koja je prošle godine u istraživanja i centar za razvoj uložila 11 milijardi dolara.

Ova kompanija je u Kini najveći proizvođač pametnih telefona i treća u svetu posle „Epla” i „Samsunga”. Njena godišnja zarada je 75 milijardi dolara, što je uvećanje od 32 odsto u odnosu na 2015. godinu.

„Huavej” se našao na Forbsovoj listi najvrednijih brendova za 2017. i jedini je kineski brend na ovoj listi. Prethodne godine je bio na Interbrend listi, Top 100 najvrednijih brendova na svetu i popeo se na 72. mesto, što predstavlja najbrži uspon u tehnološkoj industriji.

– Dolazak „Huaveja” u park za nas će biti značajan budući da je lider u svojoj oblasti. On istina posluje u Srbiji, ali će na ovaj način sigurno doprineti razvoju IKT tehnologije – kaže Popović.

„Huavej” u Srbiji već sarađuje sa „Telekomom” na poboljšanju kvaliteta fiksne telefonije i interneta. Plan je da Srbija svakom građaninu obezbedi pristup internetu brzine 30 megabita po sekundi, a za najmanje 50 odsto domaćinstava brzine 100 megabita po sekundi. „Huavej” i Vlada Srbije planiraju saradnju na uspostavljanju „G oblaka” („Government cloud”) koji bi objedinio infrastrukturu podataka i komunikacije za sve državne organe i ponudio sve aplikacije koje su potrebne državnim organima za njihovo poslovanje. Kompanija će raditi i na razvoju sistema „Safe and smart city” u Srbiji.

Komentari18
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dragoljub
"...30 милијарди долара и који је привукао 18,9 милијарди долара страних инвестиција. " Ulozili 30, privukli 18.9. U minusu 11.1 milijardu??? Odlican biznis! ... 'ЦРБЦ је једна од четири највеће грађевинске државне компаније у Кини, која искључиво ради у иностранству. Њен годишњи обрт износи око девет милијарди долара. Код нас је позната као градитељ моста Земун–Борча," ... Znaci opet isto? Kinezi dolaze u Srbiju da grade. Njihovi krediti, njihov materijal, njihove masine, njihovi radnici, .... njihova hrana i kuvari, ... nista za Srbiju, osim 300 miliona dolara duga Kini i po 10 000 eura po radnom mestu vucicevskih subvencija za plate od 200 eur mesecno?! Nazdravlje, Jos jedna njegova 'pobeda'? ... Kakav 'posao veka'! Evo ja imam novcanicu od 10 eura koju bih da prodam Vucicu za 50 eura. Email poznat redakciji.
Marko Markovic
A da otvorite npr. neki park ili fabriku u unutrasnjosti (provinciji kako beogradjani vole to da kazu),to nista aaaa strogo bg,on neka zivi a mi ostali mozemo da pocrkamo
peca
i onda kazete Nikolic nista ne radi, ajde bre
Ана
Шансе се не понављају и када се појаве треба их искористити.Кинези су познати по стрпљењу и мудрости.Ако се одлуче да уложе у Србију стотине милионе долара,сигурно је да имају дугорочан и темељан план и да ћемо од тих инвестиција и ми и они дугорочно имати користи.Никоме се не баца новац у промашене инвестиције.Што се тиче ЕУ,па и она сарађује са Кином и свакако није непознаница кинеским инвеститорима.
Vlada
@ Vo Nguyen Giap ... voleo bih da se pohvalim kako sam razumeo sta si hteo da kazes. Ali, nisam. Prosecna mesecna plata kineskog radnika u kineskoj celicani je izmedju 600-800 americkih dolara. U poljskim Katovicama, minimalac je 1500 dolara. Znas li kolika je u Smederevu? A njihov proizvodni program, kvalitet celika ili cena po kojoj ga prodaju u EZ nije nista losija. Hajde sada probaj ponovo da nam objasnis sta si to hteo da nam kazes (minus 'vaspitacice' i 'americki menadzeri od po 90$ na sat, ... na zalost, nisam dovoljno inteligentan da to ukapiram :)?
Ана
За разлику од вас ја не мислим да ће у индустријском парку радити хиљаде чувара кинеске робе а чак и да буде тако хиљаде нових радних места није за потцењивање. Што се тиче ниских плата у Србији,ми смо прихватили економслки модел са Запада а не са Истока и сад шта је посејано то и жањемо. Плате радника у Србији увек су биле српске ,не би сметало да су биле америчке али нису, као што неће бити ни кинеске.Ценим вашу информисаност из новина , мада ни књиге нису лоше.
Prikaži još odgovora
Samir
Hiljadu kompanija i po ovome bi svaka trebala da ima po deset zaposlenih, ali s druge strane mi ne školujemo te visokokvalifikovane stručnjake već planiramo dualno trogodišnje obrazovanje. Mislim da Srbija, nažalost, nikako ne može za godinu dana da odškoluje 10.000 visokokvalifikovanih stručnjaka koji bi radili u tom parku tako da ova ideja ostaje na nivou bajke...
Djura
Samire, 'dualno obrazovanje' je upravo i izmisljeno za takve 'visokokvalifikovane strucnjake'. Da bi sa svojim visokokvalifikovanim diplomama vozaca viljuskara i magacionera po tim 'parkovima' iz kontejnera istovarali i sklapali kinesku robu za dalju distribuciju na Zapad ...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.