Rekonstrukcija prevodnice na Đerdapu posle pola veka
Potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović i izvršni direktor Izvršne Agencije za inovacije i mreže Dirk Bekers, potpisali su danas Sporazum o adaptaciji brodske prevodnice u sastavu hidroelektrane „Đerdap 1”, koja će skratiti vreme prevođenja brodova sa sadašnjih sat i po na 40 minuta.
Početak radova je planiran za novembar 2018. godine i trajaće dve godine.
Mihajlović je, posle potpisivanja sporazuma u Vladi Srbije, rekla da je to početak mnogo većeg ulaganja u vodne koridore u Srbiji.
Ministarka je navela da će taj sporazum omogućiti Srbiji korišćenje donacije EU u iznosu od 14 miliona evra za realizaciju projekta kojim će brodska prevodnica na HE „Đerdap 1” biti modernizovana posle gotovo pola veka.
Rekonstrukcijom će biti produžen radni vek prevodnice za 40 godina.
Koliko je to značajno govori podatak da zbog kvarova i neodržavanja može da prestane da radi prevodnica koja godišnje preveze 6.000 brodova, a Mihajlović kaže da će nakon rekonstrukcije prevodnice godišnje moći da se preveze najmanje oko 9.700 brodova.
Ukupna vrednost projekta, koji realizuje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, iznosi 28,5 miliona evra.
Tim sporazumom, koji je potpisan sa Izvršnom agencijom za inovacije i mreže EK koja upravlja CEF Fondom, bespovratno smo dobili 14 miliona evra.
Preostala sredstava za realizaciju projekta obezbediće Srbija u periodu 2018-2020. godine.
Mihajlović je rekla da bi Srbija mogla da se ugleda na Holandiju kada je reč o uređenju vodnih puteva i luka.
Ona je istakla da je ponosna što je u prethodnih godinu dana dogovorena ta donacija i da će biti obavljena rekonstrukcija posle 47 godina.
„Ovo ke pocetak mnogo većeg ulaganja u vodne koridore. Do sada smo mnogo više pričali o putevima, železnici i aerodromima, a čini mi se nikad dovoljno o vodnim koridorima. Trenutna vrednost investicija u srbiji, koji se već relizuju ili su pri završetku potpisivanja, jeste oko 280 miliona evra.
Dodala je da je tu i uređenje plovnog puta Save.
„Cilj ovog ministarstva je da se smanji vreme zadržavanja brodova u lukama ili kada se carine i da protok robe bude mnogo brži nego do sada”, navela je Mihajlović.
Zavalila je partnerima na podršci tom projektu.
Kaže da će EPS pripremiti projektno-tehničku dokumentaciju za taj projekat i da će naredne godine biti raspisan javni poziv i početi realizacija.
„Očekujem da za dve godine pokažemo kako to izgleda kada su prevodnice rekonstruisane”, poručila je Mihajlović.
Potpisivanju sporazuma je prisustvovala i evropska koordinatorka za Koridor Rajna-Dunav Karla Pejs i v.d. generalnog direktora EPS-a Milorad Grčić.
Mihajlović je prethodno održala sastanak sa Pejs i Bekersom. Bekers je rekao da je ovo važan dan za vodni saobraćaj u Srbiji podsetivši da su prve aktivnosti na pripremi tog projekta počele još 2014. godin.
„Od tada tražimo način da to uradimo i evo ovo postaje realnost”, naveo je Bekers dodajući da Srbija postaje član porodice CEF fonda.
Rekao je da je veoma optimistican po pitanju realizacije projekta za rekonstrukcije prevodnice na Đerdapu.
Kako kaže, u prethodnom periodu su imali izvanrednu saradnju sa Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Bekers je naglasio da će taj projekat doprineti razvoju održivog vodnog saobraćaja u Srbiji, ali i razvoju privrede i građanima Srbije.
On je kazao da su ciljevi veća bezbednost plovidbe, veća efikasnost vodnog transporta i bolje upravljanje saobraćajem.
Bekers je dodao da je taj deo Dunava važan kako za Srbiju tako i okolne zemlje u regionu.
Evropska koordinatorka za Rajna-Dunav je rekla da je puno urađeno od oktobra prošle godine do njene današnje posete Srbiji.
Pejs je navela da reka Dunav može puno da doprinese privrednom razvoju Srbije, obezbedi nova radna mesta i poveća broj turista.
Rekla je i da mnogi u svetu ne poznaju lepote ovog dela Dunava, tako da ima veliki turistički potencijal.
Brodska prevodnica je izgrađena kada i HE na Đerdapu 1970. godine i od tada nije zamenjena hidraulična oprema koja predstavlja srce sistema i prevodnice.
Skratiće se vreme prevođenja brodova sa sadašnjih sat i po na 40 minuta i biće modernizovan rad kontrolnog tornja, što će omogućiti da vodni saobraćaj postane konkurentniji u odosu na druge grane saobraćajam, jer će skratiti vreme za pružanje usluga.
Srbija tako ispunjava Uredbru o smernicama Unije za razvoj Trans evropske transportne mreže. (Tanjug)
Подели ову вест


Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.