Gradnja autobuske stanice na proleće 2018.
Kamen temeljac za novu Beogradsku autobusku stanicu u Bloku 42 biće postavljen krajem novembra, najavio je nedavno gradonačelnik Siniša Mali. Ali, on tada nije precizirao da li će početi gradnja aneksa, veze buduće autobuske i železničke stanice Novi Beograd, ili glavnog autobuskog staničnog zdanja. Kako „Politika” saznaje, odustaje se od aneksa, prvog objekta na novoj stanici, i odmah će se graditi glavna stanična zgrada sa pripadajućom opremom. Ali, taj graditeljski zahvat, realno, mogao bi da počne tek na proleće, odnosno u maju kada bi Saobraćajni institut CIP trebalo da završi projekat budućeg staničnog kompleksa – zgradu, perone, parkinge, garaže... Naš izvor, upućen u budući projekat, tvrdi da CIP završava idejno rešenje, a potom slede još tri koraka dok tehnička dokumentacija ne bude spremna za izdavanje građevinske dozvole.
Ovo će, po svemu sudeći, prilično uticati na pomeranje letos najavljivanih rokova izgradnje modernog autobuskog čvorišta.
Kada je gradonačelnik sa direktorom BAS-a Anđelkom Mučibabićem u julu potpisao poslednji dokument za početak gradnje nove autobuske stanice, rečeno je da će kamen temeljac za nju biti postavljen u decembru i da će u taj posao grad uložiti zemljište, a BAS oko 25 miliona evra. Samo nekoliko nedelja kasnije, našem listu je u Direkciji za građevinsko zemljište potvrđeno da će do tada biti izgrađen aneks, što znači da je njegov završetak svakako bio planiran pre kamena temeljca za glavno stanično zdanje.
Ugovor za aneks zaključen je sa firmom „Bauvesen” u avgustu prošle godine. Vrednost projektovanja i izgradnje je 140,4 miliona dinara. Plan je bio da se u objektu od 1.400 kvadrata ispod Unutrašnjeg magistralnog poluprstena (UMP) nađu šalter sala, službene prostorije, kancelarije… i on bi do podizanja celog kompleksa služio kao privremena stanična zgrada. Završetak projektovanja aneksa prvobitno je bio planiran za februar ove godine, a jul za okončanje njegove gradnje, navodi se u dokumentaciji na portalu javnih nabavki grada. Onda je ugovor menjan čak četiri puta. Jedan od razloga za dosadašnja kašnjenja bilo je izdavanje lokacijskih uslova neophodnih za izradu tehničke dokumentacije na osnovu koje se izdaje građevinska dozvola.
Po uzoru na Lisabon
Zašto gradnja aneksa nije počela i da li će ovo kašnjenje uzrokovati i probijanje rokova za celo stanično zdanje, pitali smo nadležne u gradu pre desetak dana, ali odgovore nismo dobili.
Sve ovo otvara pitanje – hoće li prvi autobusi sa perona budućeg BAS-ovog modernog autobuskog kompleksa u Bloku 42 krenuti na leto 2019. ili će i taj poslednji rok za njeno otvaranje biti probijen?
U avgustu je Siniša Mali ukazao da bi kompletna projektna dokumentacija za novu stanicu trebalo da bude gotova do kraja godine, da bi kompleks koji će se prostirati na oko 13.000 kvadrata mogao da bude gotov već u martu 2019, a da nova stanica primi putnike u maju iste godine.
Novu stanicu, posle čijeg otvaranja će u Savskom amfiteatru nastaviti da se širi „Beograd na vodi”, trebalo bi da čini 135 perona i 55 parkinga za duže zadržavanje autobusa, kao i podzemna javna garaža sa 200 parking mesta sa pristupima iz ulica Antifašističke borbe i Jurija Gagarina.
Autobusi će se u Bloku 42 baškariti na 9,25 hektara, što je gotovo trostruko veća površina od one koju su zauzimali i „Lasta” i BAS u Savskom amfiteatru. Kako bi se na više mesta moglo prilaziti autobuskoj i železničkoj stanici na Novom Beogradu, plan je i da ulice Antifašističke borbe, Jurija Gagarina i Marka Hristića dobiju po još jednu saobraćajnu traku. Stanica će biti integrisana, što znači da će objediniti međugradski, međumesni i međunarodni saobraćaj, a biće urađena po uzoru na lisabonsku. Plan je da se prigradski saobraćaj odvoji od međugradskih i međunarodnih polazaka, a dolazni i odlazni peroni povezaće se sa javnim prevozom uključujući i šinski na UMP-u.
Autobuska stanica u Novom Beogradu u Generalni urbanistički plan prestonice prvi put je ucrtana 1971. godine kao jedna od tri jednako rangirana autobuska terminala. Označena kao stanica „zapad” rame uz rame stala je sa još dve – na jugu sa Autokomandom i na severu sa pozicijom kod Pančevačkog mosta, podseća urbanista Miodrag Ferenčak. Sve tri autobuske stanice predviđene su i „urbanističkim ustavom” Beograda iz 1985. Osamnaest godina kasnije, 2003, urbanisti su ukinuli ravnopravnost te tri lokacije i prednost dali onoj u Bloku 42. Ni tada kao ni sada nemaju dilemu da je stanica u Savskom amfiteatru loše rešenje za autobuse, ali povoljno za putnike.
– Pozicija autobuske stanice u Novom Beogradu nema manu – ističe Ferenčak.
Odbacivanjem Autokomande kao potencijalne stanice mnogi su odluku tadašnjih gradskih vlasti komentarisali kao ustupak Miroslavu Miškoviću kako bi mogao da gradi tržni centar „Delta planet”. Jedan od najbogatijih ljudi u Srbiji dve godine posle usvajanja GUP-a, 2005, kupio je preduzeće „Autokomanda” i domogao se zemljišta na kome bi zidao, planirao je, šoping mol i dve poslovne kule od po 40 spratova. Planom detaljne regulacije usvojenim 2007. urbanisti su spratnost objekata prepolovili.
Odlična veza sa prilaznim putevima prestonici
– Smatrali smo da je Miškovićev projekat prevelik i neodmeren i zato je spratnost umanjena. Ali namena te lokacije nije bila sporna – objašnjava Ferenčak.
Ni saobraćajni inženjer prof. Ratomir Vračarević ne misli da je Autokomanda bolja pozicija od Bloka 42. Mana stanice „jug”, kako objašnjava, jeste kako da autobusi iz pravca Niša stignu na nju.
– Oni bi morali da se isključe na petlji Nova Autokomanda, dođu do kružnog toka, okrenu se i isključe na stanicu, a znamo koliko su i petlja i kružni tok na Autokomandi saobraćajno zagušeni – ističe Vračarević.
On se slaže sa Ferenčakom da je Blok 42 najbolja lokacija jer ima dobru povezanost sa auto-putem, tramvajima i autobuskim linijama, plac je veliki i na njemu mogu da stanu svi sadržaji koje moderno čvorište treba da ima. Osim toga, tu će se naći i železnička stanica „Novi Beograd” za koju Vračarević kaže da će biti u rangu „Prokopa”.
„Lasta” na Novi Beograd trebalo da odleti još 2016.
– Najveća prednost te lokacije je to što će, kada UMP bude završen, povezati sve prilazne puteve Beogradu: iz pravaca Šida sada se već može brzo stići do Bloka 42 zahvaljujući vezi UMP-a sa Tošinim bunarom, a uskoro će biti okončana i deonica Obrenovac – Surčin koja će omogućiti bržu i bolju povezanost sa Čačkom. Auto-putem iz Niša već sada se lako stiže, a kada UMP dođe do petlje Šumice autobusi će moći da siđu sa auto-puta i UMP-om stignu do Bloka 42 – objašnjava Vračarević.
Železnička stanica na Novom Beogradu u međuvremenu bi trebalo dobije staničnu zgradu, nove perone, ali i punktove za parkiranje dvotočkaša i 200 parking mesta. Izmeštanje postojeće železničke stanice iz Savskog amfiteatra uslov je za drugu fazu „Beograda na vodi”. Ugovorna obaveza je da se pruga iz Savskog amfiteatra izmesti do kraja 2019, a plan grada je da se do kraja naredne godine uđe u taj posao.
U novobeogradski autobuski kompleks i to upravo u aneks najpre će biti preseljena „Lastina” stanica čiji je najveći deo porušen u Savskom amfiteatru. Ali, zbog kašnjenja sa podizanjem ovog objekta, „Lastini” autobusi polaze sa BAS-ove stanice. Da nije bilo probijanja rokova, „Lastini” putnici bi se sa novobeogradskih perona prevozili još od prošlog leta.
Idejno rešenje za Blok 42 dobijeno je na internacionalnom urbanističko-arhitektonskom konkursu iz 2014. Prvu nagradu osvojile su arhitekte Milan i Vladimir Lojanica.
Подели ову вест









Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.