U prestonici judaizma, hrišćanstva i islama
Subota je bila, pred sami zalazak sunca, a 4. novembar 2006, kad sam sleteo u Tel Aviv i, odmah, sa aerodroma, produžio ka Jerusalimu, prestonici jevrejske države. U Izraelu sam prvi put u svom životu, i to službeno. U Jerusalimu su Kneset, predsednik, premijer, ministarstva, vrhovni sud. Jerusalim je i prestonica judaizma, hrišćanstva i islama. Jerušalaim, na hebrejskom. Priviđenje, na srpskom.
Sutradan, u nedelju, krećem ka nekadašnjem brdu Golgota (Lobanja), gde je Crkva Hristovog groba. Taj Jevrejin, stolar iz Nazareta, moje je hrišćanstvo, sva moja vera i nada.
Nema više stenovite i nenaseljene Golgote. Hoteli, poslovne zgrade, kafići, ulične tezge. Trgovci nude hodočasnicima medaljone sa Hristovim likom, kandila, tamjan, brojanice, krstove, lančiće...
Ne mogu da poverujem. Bio sam kod egipatskih piramida, ulazio u ogromne i raskošne gotske katedrale, u crkvu – kolos Svetog Petra u Rimu, divio se lepoti pariske Notrdam... Ovde, na Golgoti, jedva je primetna crkva, pod čijom se kupolom, u stvarnosti ili u legendi, odigrala najveća drama otkad je Adamovog i Evinog roda. Desno od ulaza u crkvu, vidi se litica. Na njoj je na krst razapet otac novog čoveka i novog čovečanstva, kojih još nema. Tu se On, u mukama, pomolio za svoje dželate, primio na sebe grehe svih ljudi, zavetovao nas da neprijatelje svoje pobeđujemo ljubavlju, a ne osvetom, ne zakonom taliona: oko za oko, a zub za zub! Drhtim, kao u groznici, pred pećinicom u kojoj je mrtav položen onog strašnog petka, a iz nje, živ, izašao u vaskrsnu nedelju. U toj pećini – grobnici pobeđena je smrt. Zbilo se najveće čudo u istoriji ovog sveta, da jedan mrtvac ustane iz groba. Munja vrhovne nade, da smrti nema, sevnula je nad svim kontinentima i narodima. Tako razmišljam, dok se krstim i klečim pred grobnicom Sina Božjeg.
Spuštam se ka Zidu plača, vrhovnom svetilištu Jevreja, jedinom ostatku nekad slavnog i kultnog Solomonovog hrama, u kome je i Hristos propovedao. Podignut je bio na brdu Morija, na onoj steni na kojoj je Avram, kušan od Boga, hteo da Bogu, kao žrtvu, prinese svog sina Isaka. Odatle, sa te starozavetne stene, sa razvalina hrama Solomonovog, prorok Muhamed će se, u snu, otisnuti u nebo, i na svom krilatom Buraku, svemirskom biću ljudima nepoznatom, proći kroz svih sedam nebesa, otići i još dalje, približiti se Alahu, iz usta anđela primiti Alahovu objavu Kur’ana, svete knjige muslimana. Na Moriji, na kostima Solomonovog hrama, sultan Omar podiže džamiju. Njene zlatne kupole uzdižu se iznad Zida plača, u čije šupljine, između kamenja, Jevreji i turisti koji to žele, ma koje vere da su, utiskuju na papirićima ispisane molitve. Dok ispisujem svoju molitvu, a crna jevrejska kapica mi je na glavi, posmatram rojeve takvih kapica, i levo i desno od sebe, slušam glasne molitve na mnogim jezicima i gledam kako neki vernici čelom udaraju u kamene blokove Zida plača. A gore, u raskošnoj džamiji Al Aksa, klanjaju polubraća Jevreja. Od istog su oca. Avramu je robinja njegova Agara rodila sina Ismaila, a zakonita žena Sara, dosta kasnije, sina Isaka. Ko je Avramov naslednik? Prvorođeni vanbračni sin ili drugorođeni bračni? Vekovima već, satiru se, između sebe, oko prava nasledstva.
Ne samo u Jerušalaimu, nego i u celom Izraelu i svuda gde žive potomci Avramovih sinova Ismaila i Isaka, besmisleno je sumnjati u bilo šta ili se raspitivati za dokaze o najvećim paradoksima i čudima. Mojsiju je Bog podario tablice sa deset zapovesti, otvorio Jevrejima prolaz kroz more, Isus je gore, kod Tvorca, i ponovo će se vratiti, Muhamedov Burak leteo je brzinom čovečijeg vida... Kao da je proklet svaki čovek koji ne veruje da je moguće sve što se ljudima bez vere prikazuje kao nemoguće. Tvorac, a ne ljudi, odlučuje šta mora da bude! – rekao mi je moj pratilac, Jevrejin, profesor na univerzitetu.
Naknadno, po povratku iz Svete zemlje, kao da sam razumeo šta mi je rekao. Isparila je moja tuga zbog skromnog izgleda Crkve Hristovog groba u Jerušalaimu. Nestalo je besa zbog uboge crkve u Nazaretu, podignute oko izvora na kome je Mariji, majci Isusovoj, anđeo rekao da će roditi Spasitelja svih ljudi. Povuklo se i moje čuđenje da su iste takve, jadne i sirotinjske, i obe crkve u Kapernaumu, i pravoslavna i katolička, seocetu u kome je Isus najglasnije propovedao. Mora tako da bude! Isus je prezirao raskoš i raskošnike. On je prao noge svojim učenicima. Nisu ljudi, nego je On, podizao sirotinjske crkve posvećene Njemu!
Uzalud razmetanje, uzalud faraonske crkve i katedrale, zlatne krune i žezla hrišćanskih poglavica. Sve je to ništa, magla i dim koji sebe vara, raskoš koja je jeftinija od trunke prašine sa Hristovih sandala. Da dođe danas, On bi im, u to tvrdo verujem, rekao isto što je, onda, rekao jevrejskim farisejima, sadukejima i književnicima: Vi ste spolja okrečene grobnice, spolja bleštite, a trulež unutra!
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.