Mon ami koncesija
Pet dana je prošlo od kada je javnost saznala da je francuski „Vansi” ponudio najbolje uslove za koncesiono upravljanje Aerodrom „Nikola Tesla”. Ali, krajnje je neobično da niko nije saopštio kako su rangirani i šta su nudili ostali učesnici na tenderu.
Osim Francuza u finalu su se takmičila tri konzorcijuma: švajcarsko-francuski („Merdijam istern Jurop investments”, aerodrom iz Ciriha i „Efaž”), indijsko-grčki („GMR infrastrakčer limitid” i „Terna”) i južnokorejsko-tursko-kiparski („Inčion internešenel erport korporejšn”, „Jitirimlari veisletme” i „VTB kapital infrastrakčr”).
Ministarka Zorana Mihajlović je, pre dva dana, rekla da će ime drugoplasiranog ponuđača biti objavljeno kada bude završen zakonom utvrđeni rok za žalbe. U ministarstvu za „Politiku” pojašnjavaju da su ponude dostupne ostalim učesnicima na tenderu. Šta je tačno ponudio pobednik biće objavljeno posle potpisivanja ugovora, navode u ministarstvu.
Za „Vansi” se zna da planira da plati jednokratnu naknadu od 501 milion evra, zatim godišnju koja će se kretati od 4,3 do 16 miliona evra sa projektovanim rastom putnika, kao i da će u razvoj aerodroma uložiti 732 miliona evra.
Saopštili su i to da im je cilj da omoguće „Er Srbiji” da ponudi nove letove na dužim rutama, ali i da uspostave partnerstvo sa više od 200 avio-kompanija da bi se dodatno povećao saobraćaj i povezanost aerodroma.
Ovaj francuski konglomerat odavno je bacio oko na Aerodrom „Nikola Tesla”, čak i kada se nije znalo da li će on biti privatizovan ili će biti dat pod koncesiju. Po povratku srpske delegacije iz Pariza u julu 2014. gradonačelnik Siniša Mali rekao je da tamošnje firme nameravaju da grade metro u Beogradu, podzemne garaže, novu deponiju u Vinči, kao i da razmišljaju o koncesiji za aerodrom.
– Dve francuske kompanije zainteresovane su za učešće na tenderu za deponiju Vinča, a jedna za koncesiju aerodroma – dodao je gradonačelnik.
Nedugo potom, „Politika” je saznala da je upravo „Vansi” interesent za aerodrom. To se sve dešavalo uoči posete tadašnjeg francuskog premijera Manuela Valasa, kada je u Beograd doputovao sa grupom francuskih privrednika spremnih da ulažu ovde.
Kada je pre mesec dana predsednik Srbije bio gost u Jelisejskoj palati, na svečanom ručku koji je francuski predsednik Emanuel Makron priredio za šefove država i vlada (učesnike konferencije o klimi u francuskoj prestonici), svi domaći mediji su preneli da je Makron srpskog kolegu dočekao sa „mon ami, Aleksandar”. Ali malo ko je obratio pažnju na detalj iz Makronovog pisma u kojem on potvrđuje da će posetiti Srbiju. Govoreći o ekonomskim odnosima, koji su „nedavno ojačali, a to je znak interesovanja francuskih preduzeća za srpsko tržište i za perspektive ekonomskog rasta Srbije” on u pismu navodi sledeće:
„Po tom pitanju, želim da privučem Vašu pažnju na kvalitet francuske ponude u sektoru infrastrukture, posebno urbane i aerodromske i u oblasti energetike. Više francuskih preduzeća su pozicionirana za velike ugovore u Srbiji u tim oblastima”.
Dan pošto je objavljeno da je „Vansi” ponudio najbolje uslove za koncesiono upravljanje aerodromom saopšteno je da su predsednika Srbije i predsednik Francuske razgovarali telefonom o evropskom putu Srbije.
Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da nema ništa protiv takvih intervencija. Naprotiv. One su čak i poželjne. Sve velike države lobiraju za svoju privredu. I posao predsednika država jeste upravo ovo što rade Vučić i Makron, smatra Savić.
– Ako je bivši američki predsednik mogao da ide kod saudijskog kralja i nudi „Boingove” putničke avione za 50 milijardi dolara zašto ne može francuski predsednik da se raspituje i ukazuje na zainteresovanost francuskih firmi za investiranje u Srbiji. Svi se sećamo iznenadne posete državnog sekretara SAD Kolina Pauela Beogradu, koji je došao da izjavi saučešće porodici ubijenog premijera Zorana Đinđića. Njegova poseta dogodila se dan pošto je „Sartid” prodat američkom „Ju-Es stilu” – navodi Savić.
Mediji ovih dana poklanjaju veliku pažnju Makronovoj poseti Kini. Rojters navodi da je on trenutno najsnažniji glas u Evropi, u odsustvu nemačkog i britanskog vođstva.
Makron u Pekingu boravi sa delegacijom od 50 najvećih biznismena među kojima su čelnici „Erbasa”, BNP „Paribasa”. On se nada da će veće otvaranje Kine omogućiti smanjivanje trgovinskog deficita od 30 milijardi dolara na štetu Francuske. Kina planira da kupi od „Erbasa” 184 aviona, pohvalio se juče francuski predsednik učinkom pregovora. „Kineski predsednik Si Đinping je rekao da će njegova vlada voditi računa o očuvanju jednake zastupljenosti evropskog ’Erbasa’ i američkog ’Boinga’”, rekao je Makron, a prenosi agencija AP.
Подели ову вест







Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.