Sreda, 17.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ASTRONOMIJA

U potrazi za novim planetama s vodom

Lansiranjem novog satelita teleskopa NASA planira da pronađe i prouči najbliže planete van našeg solarnog sistema
Последње припреме пред лансирање у свемир: сателит ТЕСС (Фото НАСА)

Sredinom aprila NASA planira da pošalje u svemir novi satelit-teleskop čiji će zadatak biti da traži planete slične našoj, na kojima postoji verovatnoća da ima vode. Nazvan je TESS (skraćeno od Transiting Exoplanet Survey Satellite) i pred njim će biti veliki posao potrage za novim planetama koji će trajati dve godine.

Za novu misiju bilo je potrebno deset godina priprema, a njena važnost je u tome što je ovo prvi veliki korak naučnog istraživanja planeta izvan našeg solarnog sistema.

Stiven Rinehart, jedan od projektanata TESS, kaže da se nadaju da će novom misijom doći do potpuno novih saznanja o svemiru. On tvrdi da će moći da se  proučava svaka planeta ponaosob i da se utvrde razlike između njih. Sve što TESS bude otkrio biće odličan materijal za proučavanje u narednim decenijama. Za razliku od dosadašnjih satelita koji su lansirani za istraživanje svemira, TESS će biti mnogo bolje opremljen za pronalaženje planeta po dimenzijama sličnim našoj, u delu svemira gde postoji mogućnost da ima tekuće vode.

Kako NASA objašnjava, TESS je programiran da „lovi” planete koje se nalaze na putanji zvezda koje su relativno blizu. Tokom dvogodišnje misije TESS će tražiti sve planete koje su po dimenzijama slične Jupiteru ili Zemlji.

Elisa Kvintana, astrofizičar iz NASA, nada se da će ubrzo moći da daju odgovor na veoma važno pitanje, a to je – koji od najbližih zvezdanih sistema ima planete.

Satelit će tražiti senke koje nastaju kada se planeta okreće oko zvezde. To će biti dovoljno da naučnici mogu da proračunaju veličinu planete. Inače, u svemiru se već nalazi svemirski teleskop „Kepler”, koji i danas na sličan način putuje po svemiru. Lansiranjem „Keplera” došlo se do bitnih naučnih saznanja jer je tokom misije otkrio čak 2.600 planeta van našeg solarnog sistema koje su udaljene 3.000 svetlosnih godina. Podaci koje je skupio doveli su do zaključka da u svemiru postoji više planeta nego zvezda. TESS će prikupiti znatno više podataka i upotpuniti znanja o najbližim planetama. Razlika između „Keplera” i TESS je u tome što je „Keplerova” misija bila da proučava jedan deo svemira i da uočava udaljene zvezde, dok TESS treba da proučava znatno veći deo svemira. Podaci do kojih se bude došlo posebno će biti važni za slanje svemirskog teleskopa planirano za 2020. godinu. Njegova misija biće da istraži da li i kakve atmosfere imaju udaljene planete, što bi moglo dati odgovor na pitanje postoje li na njima uslovi za život.