Sreda, 20.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Ženska energija” u dirigentskoj koži

Beograd se strastveno voli i zbog toga se sa njim ljubim i svađam već godinama, kaže Jelena Sasnik
Јелена Сасник, диригент (Фото: Јанез Маролт)

Beograd, grad mog detinjstva i mladosti je dirljiva uspomena … kaže za „Politiku” Jelena Sasnik dirigentkinja velikog iskustva koja je karijeru počela u Beogradu, a nastavila u Sloveniji pričajući sa kojim emocijama je doživela novi susret sa srpskom publikom i gradom svog detinjstva. Na sceni zemunskog Madlenijanuma, domaća publika je u subotu imala priliku da čuje završni koncert Omladinskog Super Hora i orkestra kojim  je rukovodila Jelena Sasnik, a koga čine solo pevači iz Ljubljane, Kragujevca i Zemuna. Pre koncerta u Madlenijanumu umetnici su nastupili u Škofja Loki, Ljubljani i Kragujevcu.

Dirigentkinja Jelena Sasnik pre slovenačkog angažmana radila je u  zemunskoj muzičkoj školi „Kosta Manojlović”.

– Na moje mesto su normalno došli drugi ljudi i u prvim susretima sa Beogradom preispitujem se da li sam ostala siroče bez svoga grada ili sam se vratila kući. Beograd se strastveno voli i zbog toga se sa njim ljubim i svađam već godinama. Svi moji snovi se dešavaju na Novom Beogradu i dan danas. Moj idealni grad ostaje i opstaje u familiji i prijateljima koji me suštinski poznaju i vole takvu kakva jesam. Silinu svojih osećanja prema teškoćama migracije i novog života u nepoznatoj sredini prenela sam u tekst „Dnevnik jedne migrantkinje” po kojem je nastala muzičko-scenska drama „Ex(Odus) Radosti” koju čeka premijera u pozorištu „Duško Radović” u Beogradu u režiji Narcise Darijević Marković, kaže Jelena Sasnik i  objašnjava šta je presudilo da se otisne u svet u potrazi za svojim umetničkim, muzičkim putem:

–Na prvoj godini studija sam prilikom saradnje sa maestrom Mladenom Jaguštem zabezeknuto shvatila da ne znam kako da objasnim orkestru na koji način se svira Hajdn, a kako Mocart. Kako se upotrebljava gudalo u baroku, kako ukrasi u klasicizmu i još 1997. sam u jeku hajke na Srbiju otišla u Berlin kao asistent dirigenta Svetskog orkestra Muzičke omladine. Mogla bih reći da sam se već osećala u Srbiji kao zvezdica. Tada je Beogradska filharmonija bila izuzetno velikodušna prema mladim srpskim dirigentima: tada sam gotovo redovno dirigovala nacionalnim orkestrom o čemu sada mladi dirigenti ne mogu ni da sanjaju. Što se odlaska tiče, imala sam izraženu potrebu da se dokažem u sredinama u kojima sam totalni anonimus bez ikakvih veza. Naivno sam verovala da je za taj mukotrpan put dovoljno spakovati samo sopstveni talenat i znanje. Ali put je mnogo teži nego što izgleda, ima puno suza, samoće i samo preispitivanja. Slovenija je kao baza izabrana isključivo kao najbliže inostranstvo Beogradu.

Postoji feministički portal „Radne žene” koji deluje iz Ljubljane, dodaje Jelena Sasnik, a vezan je za celu bivšu Jugoslaviju za koji je bila angažovana da napiše članak koji je jednim delom naslovila „Razvojni put žene dirigenta...” a drugi deo naslova je „vulgaran i nije za Politiku”. Članak je oborio rekorde čitanja a ona je iskreno napisala kako se dirigentu koji nema političko finansijsku potporu smanjuju šanse da opstane u muzičkom svetu u koliko je ne daj bože ženskog pola.

–U današnje vreme novca za kulturu gotovo i da nema i za dirigente je „gužva pred golom” ogromna, a borba nepoštena. Rečenicu „šteta što je žena” sam u svojoj karijeri čula dovoljno puta da sam iznova počela da poštujem lik i delo Klare Cetkin. Moram da naglasim da tu vrstu diskriminacije najmanje osećam u Srbiji i u skandinavskim zemljama. Zato ne odustajem i polako uveravam tradicionalni muzički milje da ono što je najlepše je upravo „ženska energija” u dirigentskoj interpretaciji koja pruža sasvim drugačiji doživljaj umetničke muzike – zaključuje Jelena Sasnik.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Miki Andrejevic
Sjajan clanak. Radim u umetnosti u inostransvu i sve receno bi se moglo ponoviti u zemljama sirom sveta a ponajvise u onim "razvijenim". Biti zena u umetnickom svetu je najteze zanimanje. Ali korak po korak.... Cestitke i pozdravi Jeleni!
фрушкогорски глас
А мислио сам да је 8. март превазиђен. Нажалост. Хвала Јелени на гостовању у својој кући.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.