Petak, 06.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Štete od rupa na putevima mere se desetinama miliona dinara

Ove godine sedam vozača tražilo obeštećenje i isplaćeno im je 11,8 miliona dinara
Бранислав Кнежевић

Vozači su u poslednje dve godine podneli 23 tužbe zbog rupa na drumovima koje su prouzrokovale oštećenja na njihovim automobilima. Tokom prethodne godine obeštećeni su sa 50,76 miliona dinara, a u ovoj sa 11,8 miliona dinara, s tim što je ove godine bilo samo sedam pritužbi.

– Građane koji nam se obraćaju zbog naplate štete koju su pretrpeli zbog udarnih rupa ili drugih oštećenja na putu,  usmeravamo na preduzeća za puteve koja su odgovorna za redovno održavanje državnih puteva. Ona su u obavezi i da nadoknade građanima štetu nastalu eventualnim neodgovarajućim održavanjem – kažu u „Putevima Srbije”.

Britanci su, na primer, u prva četiri meseca 2018. podneli 4.200 zahteva za odštetu što je više nego tokom cele prošle godine. Tamošnjim vozačima zbog epidemije udarnih rupa na putevima isplaćuju po milion funti mesečno.

Ili su naši putevi bolji, u šta je teško poverovati, ili će pre biti da naši vozači izbegavaju da teraju mak na konac i podnose odštetne zahteve. Jer svi znaju da je borba sa  birokratijom mukotrpan posao. Mali broj pritužbi nije sigurno pokazatelj da su naši putevi savršeni niti da su naši vozači zadovoljni srpskim drumovima. Ni „Putevi Srbije”, preduzeće koje njima gazduje nije zadovoljno kako izgledaju.

– Nedovoljno ulaganje i nedostatak novca doveli su do toga da je mreža puteva ispod zadovoljavajućeg stanja. Jedan od parametara koji govori o kvalitetu puteva jeste indeks ravnosti (IRI). Kreće se u rasponu od nula do šest, a prosečan indeks ravnosti u Srbiji je oko četiri – naglašavaju u „Putevima Srbije”.

Za održavanje puteva im je potrebno 30 milijardi dinara, odnosno 150 miliona evra godišnje, a u poslednjih pet godina su ulagali po 17 milijardi dinara, odnosno 250 miliona evra.

Isti problem muči i daleko bogatiju Britaniju.

– Putevi su nam nacionalna sramota. Budžeti lokalnih samouprava su toliko stegnuti da nemaju resurse za održavanje puteva – tvrdi Dženet Konor, direktorka AA osiguranja.

Ministarstvo saobraćaja Velike Britanije je u martu obezbedilo dodatnih 100 miliona funti za sređivanje udarnih rupa, ali stručnjaci tvrde da britanskim putevima godišnje fali 556 miliona funti za tu svrhu.

Međutim, „Putevi Srbije” imaju još jedan problem, koji čini se drugi nemaju. Godišnja vrednost ukradenih, oštećenih i uništenih saobraćajnih znakova, putokaza i ostale signalizacije iznosi 120 miliona dinara.

– Godinama imamo problem sa nesavesnim građanima koji uništavaju saobraćajnu signalizaciju i opremu na putnoj mreži, bilo da se radi o fizičkom uništavanju znakova bilo o ispisivanju grafita po znacima ili zidovima za zaštitu od buke. Radi ilustracije, samo za jednu noć na deonici auto-puta Ljig–Preljina ukradeno je žičanog pletiva u dužini od gotovo 2,5 kilometra, a na deonici auto-puta Novi Sad – Subotica kod Vrbasa, takođe za jednu noć, ukradeno je oko dva  kilometra žičane ograde – navode u „Putevima Srbije”.

Neprekidno se, kažu, krade žičano pletivo na deonicama auto-puta Doljevac–Leskovac, Smederevo – Velika Plana – Batočina, na Obilaznici oko Beograda (deonice Dobanovci–Batajnica i Surčin–Obrenovac).

Krade se čak i zaštitna ograda mostova, nadvožnjaka, natputnjaka i drastičan primer toga je krađa koja se dogodila na deonici obilaznice oko Beograda od Dobanovaca do Batajnice.

Oni navode da cena jednog saobraćajnog znaka (koji se postavlja na auto-put) iznosi više od deset hiljada dinara, cena nosača – cevi (na koju se postavlja znak) iznosi najmanje hiljadu dinara, na šta treba dodati i cenu ugradnje –postavljanja znaka.

– Radi poređenja, ako uzmemo u obzir da cena presvlačenja (asfaltnog kolovoznog zastora) na jednom kilometru puta u proseku košta oko 10 miliona dinara, možemo zaključiti da bismo godišnje mogli da rehabilitujemo 12 kilometra puta za iznos utrošenog novca za zamenu ukradene ili postavljanje nove, umesto oštećene saobraćajne signalizacije i opreme – navode u „Putevima Srbije”.

Iako „Putevi Srbije” već godinama konstantno apeluju na građane, broj krađa je konstantan ili je u blagom porastu.

Oni redovno podnose krivične prijave nadležnim organima protiv poznatih ili nepoznatih počinilaca.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dragan Jaćimović
Бесмислено је да се ми Срби жалимо једни на друге, кад јако добро знамо какви смо као људи и као народ...
Branislav A. Boskovic, dipl. inz. elektrotehnike
Имали су они од кога да у другој половини 20 века да науче све марифетлуке. Али бирамо их па боље да се уразумимо на следећим приликама, на изборима. Ред је више да се опаметимо.
Nikola Nesic
Racunica je jednostavna, u Srbiji za odrzavanje puteva je potrebno nesto manje od 250 MEUR, na raspolaganju je nesto oko pola tog iznosa. Novac od goriva ide za druge potrebe, ovaj problem se gura pod tepih.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.