subota, 15.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 21.06.2018. u 22:00 Jasna Petrović-Stojanović

Blagi pad cena goriva

Poslednjih dana gorivo na pumpama pojeftinilo za oko 1,5 dinara. – Ukoliko se danas na sastanku OPEK-a postigne dogovor o povećanju proizvodnje crnog zlata cena derivata trebalo bi da bude još niža
(Фото Драган Јевремовић)

Sastanak OPEK-a, globalne petroalijanse (13 članica OPEK-a i još 11 proizvođača crnog zlata predvođenih Rusijom), treba da se održi u Beču radi dogovora da li da članice počnu s povećavanjem proizvodnje nafte nakon drastičnog pada globalnih zaliha i osetnog skoka cene te strateške sirovine od prošle jeseni. U međuvremenu, cena goriva u Srbiji od prošle nedelje polako pada.

Derivati su u proseku prošle nedelje pojeftinili za oko 30 para, a to se nastavilo i cele ove sedmice i zbirno se beleži pad od oko 1,5 dinara.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, potvrđuje da je posle dužeg vremena gorivo ponovo počelo da pojeftinjuje.

– Cena barela nafte već dve nedelje je stabilna na oko 75 dolara i pada do 73 dolara, kurs dolara je manje-više stabilan, tako da ima prostora za pad cene goriva. Međutim, to ne znači da država ne treba da nastavi da razmišlja o smanjenju akciza, pre svega na dizel-gorivo, koje je među najskupljim u regionu, odmah posle Grčke i Albanije – kaže Mićović.

U narednom periodu može se očekivati dalje pojeftinjenje goriva, ukoliko danas u Beču ne bude iznenađenja. Ukoliko se donese odluka da se krene u veću proizvodnju nafte, cena goriva će biti još niža.

Kako stvari sada stoje, od 153,52 dinara koliko košta litar benzina, kompanijama pripada 70,39 dinara, a državi 83,13 dinara ili 54,1 odsto. Od litre evrodizela, koji se toči za 163,18 dinara, kompaniji ostaje 76,88, a državi 86,3 ili 52,9 procenata, dok je državni namet na tečni naftni gas 49,6 odsto od 76,13 dinara, za koliko se ovo pogonsko gorivo prodaje na pumpama.

Mićović kaže da je toliko skupo gorivo posledica loše vođene akcizne politike, posebno od 2012. do 2016. godine, kada su se akcize na dizel povećavale da bi se budžet punio, jer je bio primetan rast potrošnje dizela u odnosu na benzin.

Akcize na dizel povećavale su se i pored redovnog godišnjeg usklađivanja cena goriva s rastom cena na malo, podseća Mićović.

Posebno je loša situacija kod auto-gasa, gde je zanemaren kriterijum ekološki prihvatljivog goriva, pa umesto da izostane ili bude smanjen, rast akciza na TNG u poslednjih pet godina bio je ubedljivo najveći.

Povećanje akciza na motorna goriva i uvođenje naknada za formiranje obaveznih rezervi s jedne strane doprinosi povećanju državnih prihoda, ali s druge strane, zbog porasta akciza, uz uvođenje još tri naknade, dovodi do pada potrošnje.

To je istovremeno dalo i zamah sivom tržištu, a deo potrošnje je po više osnova preusmeren ka susednim zemljama, zaključuje Mićović.

Komеntari5
377a6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

marko
Нафта по барелу је пала неких 8 долара значи прео 10% а код нас је пала 1 динар дакле неких мало промила. Јуче после договора је скочила преко 5% и сада чекамо да поскупи код нас поново. Јасно је као дан да је у питању једна обична и ступидна отимачина од овог сиромашног народа. Овде се поседовање аутомобила од 2000 еура сматра луксузом и позиција са које ваља скинути кајмак, и то је логика властодржаца и бизМисмена.
jeremija
A lebac? A? Najjeftiniji u Evropi! To vam ne smeta. A?
Мирослав
Веома је битно да појефтињење буде у скоро неприметном облику,10,20 пара до највише пола динара,годишње или сваке друге године.Да не дође до шока код народа.Не ваља ништа радити драстично,збунићемо се.Ја ,наводим као пример,са вишком новца који ми сада претиче од овог смањења цене горива сам у недоумици да ли да идем на Бахаме,да ли да почнем да пијем виски,ели коњак,оли неке скупље ликере на дневној бази, да ли да кренем да се дрогирам,сад када сам ушао у паре ,почео сам да биркам златне ланце ко за краву или шарпланинца,што и стан на Теразије да не купим? Само нека капље. Поздрављам одлуку владе и министара и премијера( премијерке ) и саветника и помоћног особља и хвала ММФ-у што су се сагласили и дозволили и Хвала(велико Х) председнику Трампу што је један од ретких председника САД који није заинтересован да нас бомбардује и хвала председнику Путину што смо му симпатични и што зна где смо на карти. И хвала Господу Богу што нас трпи овакве шунтаве какви смо.
Nikola Nesic
Kako se lepo naruče i isporuče dobre vesti.
jeremija
Lako je ovima u BiH i Makedoniji. Oni imaju domaću naftu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja