Utorak, 03.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Prinudna uprava pred vratima zgrada bez domaćina

Upravnik će biti dodeljen stanarima koji ga još nisu izabrali. – Opštine verovatno neće kažnjavati nesavesne sugrađane bez registrovanih stambenih zajednica
Поправка фасаде један је од највећих издатака за власнике станова (Фото Д. Јевремовић)

Novi zakon o stanovanju doneo je i nove namete, a oni neće zaobići ni Beograđane koji su zgrade ostavili razvlašćene. Njima sada sleduje prinudna uprava, a za nepoštovanje rokova i još jedan udarac po džepu. Tako će vlasnici stanova kada njihova zgrada dobije prinudnog upravnika, izdvajati od 241 do 337 dinara mesečno u zavisnosti od veličine objekta.

– Ovi troškovi nastaju samo kada stambena zajednica ne izabere upravnika, pa opština uvede prinudnu upravu. Ako stambena zajednica imenuje organ upravljanja, tog izdatka neće biti. On će da bude uključen u troškove tekućeg održavanja – kaže Nikola Kovačević, v. d. sekretara za komunalne i stambene poslove.
Troškovi tekućeg održavanja, još jedna, ubuduće redovna stavka, neće zaobići ni stanare koji su izabrali zastupnike zgrada iz svojih redova ili je tu dužnost preuzeo nekadašnji predsednik skupštine zgrade koji ne naplaćuje menadžerske usluge.

– Za stan od 50 kvadratnih metara, u zgradi od 8 do 30 stanova, staroj više od 30 godina, sa liftom, vlasnik bi trebao da plaća 463,30 dinara za tekuće održavanje. Ovi troškovi uključuju i troškove upravljanja zgradom. To znači da stambena zajednica ovako izmiruje obe usluge, ali samo onda kada nema profesionalnu upravu – kaže Kovačević.
A još jedan mesečni izdatak moglo bi da bude i investiciono održavanje koje nije obavezujuće za stambenu zajednicu. Taj novac slivaće se u rezervni fond zgrade i koristiće se onda kada treba izvesti krupnije građevinske radove poput uređenja krova i fasade.

– Troškovi se uplaćuju na tekući račun stambene zajednice. Ali, ako je to određeno ugovorom zaključenim sa upravnikom ili osobom koja održava zgradu, novac se može uplaćivati na tekući račun te osobe ili preko sistema objedinjene naplate komunalnih usluga – napominje Kovačević.

Da je kucnuo čas da se podvuče crta i vidi ko je sve ispunio zakonsku obavezu i izabrao upravnika, najavila je nedavno za RTS Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju Privredne komore Srbije (PKS). Prema njenim rečima, u Srbiji je ukupno 40.000 stambenih zajednica, a stanari 4.600 zgrada mogu se nadati da na njihova vrata uskoro zakuca prinudna uprava.

– U PKS ima 750 registrovanih upravnika, a najviše ih je u Beogradu. Očekujemo da će ih biti dovoljno jer veliki broj radi sa više od 50 zgrada – objasnila je Kovačević.

Interesovanje za posao upravnika, u početku veliko, u međuvremenu je splaslo. Brojka od 750 je nedovoljna, ako se zna da su procene da je Srbiji potrebno 15.000 profesionalnih upravnika iz čijih redova se regrutuju prinudni upravnici. Među onim profesionalcima upisanim u registar Privredne komore Srbije koja im izdaje licence ima i onih koji su digli ruke od ambicija da postanu menadžeri zgrada.

– Neki su već na obuci uvideli da to nije zanimanje za njih jer zahteva poznavanje i prava, i finansija, i građevinarstva. Drugi su pokazali znanje na obuci i na ispitu, ali su odustali jer nemaju preduzetnički duh. To je zahtevan posao koji traži poznavanje nekoliko zakona i povlači veliku odgovornost – kaže Marko Arsenijević iz Udruženja „Inicijativa za kvalitetnije stanovanje”.

Ali, ako su već upravnici postali deficitarno zanimanje i ukoliko zaista jedan bude bio rastrzan na 50 stambenih zajednica, kako će se to odraziti na kvalitet njihovog upravljanja?

– Ima upravnika koji ne mogu da budu upravnici ni u sopstvenoj zgradi, a postoje ljudi koji mogu i da se izbore sa 50, 60 objekata. Sve zavisi od toga u kakvom su stanju zgrade, koliko su raštrkane... Ima objekata gde godinama nije bilo nikakvog održavanja i kada ih upravnik preuzme, nema mu izlaska po šest meseci. Brojne su i očuvane zgrade, sa redovnim održavanjem, gde je funkcija upravnika samo da bude zakonski zastupnik – pojašnjava Dejan Turkalj, direktor preduzeća „Moj upravnik”.

Stanje na terenu, dodaje on, ipak obeshrabruje. Prosečna starost liftova je četrdesetak godina, a mnogi objekti nemaju čak ni protivpožarne sisteme. Većina nametnutih upravnika imaće pune ruke posla i ako su angažovani u samo jednoj zgradi sa prinudnom upravom.

A takvih, još neregistrovanih stambenih zajednica kojima će nadležni propisati novu vlast, samo na Novom Beogradu je 195. U Zemunu ih ima više – 350. Stanara koji nisu mogli da se dogovore mnogo je i u drugim beogradskim opštinama.
Kakva će biti njihova sudbina i kako će se problem rešiti, Turkalju nije jasno.

– Za one koji nisu ispoštovali rokove i izabrali upravu zaprećene su kazne od 50.000 do dva miliona dinara. Ne znam kako će se to naplatiti. Jer, predviđeno je da se kazne prvo naplate, pa onda komunalna policija šalje prijavu opštini da uprava nije izabrana i tek onda opština izdaje nalog za uvođenje prinudne uprave. To je proces koji će sigurno potrajati – ubeđen je Turkalj.

Vrlo pažljivi u najavama budućih koraka su u opštinskim upravama.

– Shodno uputima koje očekujemo od Ministarstva građevinarstva, prema odgovornima će nadležni preduzeti odgovarajuće mere – kažu u opštini Zemun.
Upute očekuju i u Novom Beogradu. Olivera Višnjić, načelnica ove opštinske uprave, malo je direktnija. Oni, kaže, verovatno neće kažnjavati stanare koji nisu ispoštovali rokove.

– Jedino ako bude nekog sastanka na nivou gradskog Sekretarijata za inspekcijske poslove i ako se tu odluči da sve opštine ipak kazne one koji nisu registrovali stambene zajednice, to će uraditi i naša opština – kaže Višnjić.

A kada se nadležni dogovore kako će se dalje postupati i svaka zgrada dobije svoju vlast, nove prinudne upravnike očekuje puno posla. Oni najpre treba da registruju stambenu zajednicu, da sazovu sednicu i stanarima objasne prava i obaveze. Prinudni menadžer zgrade na toj funkciji ostaje sve dok stanari ne izaberu nekog iz svojih redova da vodi zgradu ili taj posao povere firmi odnosno profesionalnom upravniku.

Traže JMBG, ali ne i neprijavljene podstanare

Upravnici zgrada nisu službena lica i nemaju pravo da povređuju privatnu svojinu ulaskom u stanove u zgradi. Zakon ih je ovlastio da vlasnicima nekretnina traže jedinstveni matični broj, ali ako oni to odbiju da daju, ne postoji način da ih na to prinude. Njihov zadatak nije da špijuniraju komšije i traže ko od njih zaobilazi propise i drži neprijavljene podstanare. To je na poreskim inspektorima. Na njima je da od stanara saznaju po kom osnovu žive u zgradi,  da li su vlasnici ili zakupci.

– Jer ako pukne cev, moramo znati kome se obraćamo – objašnjava Marko Arsenijević iz Udruženja „Inicijativa za kvalitetnije stanovanje”.

Tekuće održavanje zajedničkih delova zgrade

redovno servisiranje liftova

popravke ili zamene prekidača i sijalica

redovni pregledi i servisiranje kotlarnica, gromobrana, elektroinstalacija, uređaja za gašenje požara, ventilaciju i klimatizaciju zgrade

čišćenje oluka

popravka ili zamena brava, katanaca...

krečenje zajedničkih prostorija

farbanje cevi i grejnih tela

čišćenje i pranje ulaza, stepeništa i hodnika

Investiciono održavanje zgrade – popravka ili zamena

krovne konstrukcije

dimnjaka, slivnika, zajedničkih lođa i terasa

lifta

oluka

elektroinstalacija zgrade do strujomernog ormana

instalacija centralnog grejanja i gasa, grejnih tela

oštećenih fasada

protivpožarnog stepeništa i instalacija i uređaja za zaštitu od požara

Naknada za tekuće održavanje

– za stan i poslovni prostor bez lifta – 360, 85

– za stan i poslovni i poslovni prostor u zgradi sa liftom – 469,11

– za garažu – 216,51

– za garažne boksove i mesta – 144,34

– za prostorije sa tehničkim uređajima, transformatorske stanice, skloništa – 216,51

Naknada za investiciono održavanje zgrade – minimalni iznos po kvadratu

– do 10 godina bez lifta – 3,13

– od 10 do 20 godina bez lifta – 4,69

– od 20 do 30 godina bez lifta – 6,25

– od 30 godina bez lifta – 7,82

– do 10 godina sa liftom – 4,07

– od 10 do 20 godina sa liftom – 6,10

– od 20 do 30 godina sa liftom – 8,13

– od 30 godina sa liftom – 10,16

Naknada za prinudne upravnike u zgradama

do osam stanova – 240,57*

od 8 do 30 stanova – 288,68

sa više od 30 stanova – 336,80

za garažu – 96,23 dinara,

za garažni boks i mesto – 48,11

*u dinarima

Komentari9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

miro simic
Pre 30.g moji poznanici rekose da ce biti mala swajcarska,istina za volju vec 20.g viste prava svajcarska i jos bogatiji,jel CH banke ne dele tude pare kao sto nekad bese kod nas,Sadaje pocetak kraja sve Osim vazduha ce-mo more placati ili ce te napustati i traziti neku dedinu supu akoje prezivela hteliste dobiliste e tako ja zivim vec 51,g a Niko ne veruje sada imate pecat Zivota i besnila!
Slavko Radic
U okviru tekućeg održavanja koji plaćamo infostanu ulaze troškovi upravljanja zgradom i troškovi čišćenja. Zašto onda sve to ponovo plaćamo ???
Цецко
Још један намет на вилајет, и отварање радних места за збрињавање припадника владајуће странке. Свакако треба фонд за текуће одржавање али не на овај начин.
Лала из Самоша
Ево ми у згради у Панчеву смо имали одлично организовану управу у згради - председник и 4 помоћника. И хтели смо да наставимо. Међутим у општини не дају јер тврде да само овлашћени и лиценцирани управници могу да управљају зградом. Може и председник ако је завршио њихову обуку. Наравно да није. А шта ћемо, сваке 4 године да обучавамо новог? Па ни председник Србији, ма ко то био, не пролази никакву обуку. Иначе, зграде се деле "управницими" у просторијама градског одбора СНС. Слободно проверите.
petrovic
Napokon se izlazi iz komunistickog haj-nehaj sistema, trebalo bi vratiti i domare bez kojih nema dobre svakodnevne brige o zgradama, instalacijama, higijeni, itd.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.