Petak, 20.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

U toku sedam postupaka za oduzimanje licenci inženjerima

Поступак одузимања „дозвола за рад” веома је сложена процедура и не може се временски ограничити (Фото А. Васиљевић)

Pred Sudom časti Inženjerske komore Srbije (IKS) u toku je sedam postupaka za utvrđivanje odgovornosti i eventualnih propusta u radu inženjera, a svake godine, u proseku pet do šest inženjera u našoj zemlji ostane bez licenci.

Pored sedam postupaka koji se vode, krajem prošle nedelje, tužilac Komore primio je 16 prijava koje je uputilo Ministarstvo građevinarstva protiv projektanata i inženjera koji su obavljali tehničku kontrolu glavnog projekta za izgradnju dela autoputa E75 na deonici Grdelica (Gornje polje) - Caričina dolina, a nakon nedavnog obrušavanja potpornog zida u blizini tunela Predejane.

Prijave protiv članova IKS-a trenutno analizira tužilac Komore koji će za početak odlučiti da li je ta institucija nadležna za pokretanje postupka protiv inženjera, kaže za Tanjug predsednik Komisije za prigovore Upravnog odbora IKS-a Dragomir Acović.

„Stigla je prijava, ali u njoj nije navedeno u kom svojstvu su radili ti ljudi. Ako su radili kao službenici organa uprave, onda slučaj nije u našoj nadležnosti, ali ako su radili kao inženjeri u određenim radnim organizacijama i ako je njihovo angažovanje bilo vezano za izvršavanje profesionalnih dužnosti, onda to jeste slučaj za nas”.

Acović objašnjava da je dobijanje inženjerskih licenci uvek kraći postupak koji bi trebalo da traje do mesec dana, dok je postupak oduzimanja „dozvola za rad” veoma složena procedura i ne može se vremenski ograničiti.

Komora, kaže Acović, i po zakonu i po svom statutu ima ograničene ingerencije i njen Sud časti i odluke koje donosi nisu iste kao odluke regularnih sudova.

Česta je praksa da se odluke Suda časti Komore uzimaju kao dodatni dokaz pred regularnim sudovima pred kojima se pokreću prekršajni ili krivični postupci.

„Sud časti je vezan za ogrešenje o čast, a ogrešenje o čast ne normira važeći zakon. Komora ne može da vrši kompletnu sudsku istragu. Možemo da funkcionišemo samo na osnovu izjava koje smo dobili i činjenica koje nam daju sami učesnici u sporu”, navodi Acović.

Obzirom na te činjenice, precizira, Komora nema nikakve ingerencije nad inženjerima bez obzira da li imaju licencu ili je ne poseduju, a koji rade u službenom svojstvu kao zaposleni u organima uprave ili kao sudski veštaci.

Najveći broj slučajeva koje Komora razmatra su neosnovane tužbe, kaže Acović:

„Ljudi po pravilu povedu sudski spor i onda za svaki slučaj podnesu tužbu Komori, pa ako Komora proglasi da je tuženi zaista nešto skrivio, onda to na redovnom sudu ima dodatnu težinu”.

Kaže da ukoliko dođe do oduzimanja licenci, najkraći rok na koji inženjeri mogu da ostanu bez „papira” je šest meseci, a najduži pet godina.

Objašnjava da se uglavnom licenca oduzima u onim slučajevima kada je došlo do teškog kršenja pravila struke i ugrožavanja života ljudi, kada je, kako kaže, oduzimanje licence za inženjera najmanje što ga čeka u odnosu na štetu za koju je odgovoran.

„Licencu oduzimamo kada je došlo zaista do dramatičnog ogrešenja o struku”, napominje Acović.

Kada dođe do udesa na nekom gradilištu, objašnjava, onaj koji snosi odgovornost je šef gradilišta, čak i ako nije u tome učestvovao.

„To je kao kapetan na brodu, ako strada brod, stradao je i kapetan”, kaže Acović. (Tanjug)

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Милош из Канаде
Инжењер сам са лиценцама у Србији и Канади где сам регистрован у организацији професионалних инжењера провинције Онтарио већ 40 година. Ова хајка на моје колеге из Србије којом им се по преком поступку, без икакве детаљне истраге одузимају лиценце, и стављају их на стуб срама од стране елемената који не следе поступак којим се обострано износе аргументи је НЕВИЂЕНА срамота. Завирите мало у формалне поступке који се примењују у оваквим случајевима било на Западу или Истоку па да видите срамоту коју наносите инжењерској професији.
Данило
Младу инжењеру и младу монаху није веровати. Лиценца се некада звала државни испит. После положеног "магарац у Рим, три из Рима", отац стари камени мајстор више је знао о грађевини од мене. Овакве ствари се неби смеле дешавати Србима зато што се у грађевини увек знало ко коси а ко воду носи, хијерархија. Морао би неко осим инжењера "остати без главе"
Joca Inzenjer
Nije li vreme da se preslisaju i osobe koje sede u inzinjerijskim komorama. Oni bi trebali da su naskolovaniji i u praksi dokazani sa svojim dugogodisnjim radom. Ako su u komori politicari, odmah ih treba otpustiti jer oni nisu sposobni ni koze da cuvaju i treba dovest samo najkvalifikovanije osobe. Ovi sto su se javili u ovom dopisu lice na "idi mi dodji" politicare koji nisu mrdnuli sto je gradjenje vaznog Auto-Puta ugrozio zivot ljudi. On bi sada da pogledaju propise koje su morali znati pre nego sto su dosli u Komori.
Svetoslav Srejic
Acović se decenijama mešao u sve što mu struka nije (teologija, fizika, istorija, klasične nauke, pravo), ali se svojom strukom vrlo retko bavio. Ovako sada govori, kada se odjednom setio da je arhitekta !
Vladimir Radojević, dipl. građ. inž
Bože Acoviću, što si ti bistar momak, a stručan. Koji mesec dana? Ljudima po godinu dana niste izdavali licence, pa u Inženjerskoj komori Srbije nije niko stradao. Malo iskrenosti nije na odmet.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.