Opet stala proizvodnja automobila u „Fijatu”
Kragujevac – Samo što su se radnici kragujevačkog „Fijata” vratili sa kolektivnog godišnjeg odmora – feragosta, proizvodnja u ovoj fabrici juče je ponovo obustavljena. Trake neće raditi čitave ove sedmice, a radnici su upućeni na plaćeno odsustvo, tokom kojeg će dobijati 65 odsto zarade. Povratak na posao očekuje se trećeg septembra.
Kao i mnogo puta do sada, obustava proizvodnje u kragujevačkoj fabrici automobila dovodi se u vezu sa padom potražnje za vozilima tokom letnjih meseci, ali i sa planom kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” za ovu godinu. Prema nezvaničnim informacijama, u prvih šest meseci 2018. sa kragujevačkih traka sišlo je oko 35.000 restilizovanih „500-L”. To, praktično, znači da ovogodišnja proizvodnja neće premašiti broj od 70.000 vozila, što je četiri puta manje od kapaciteta fabrike.
– Već godinama upozoravamo da ova fabrika i mi radnici nemamo budućnost bez novog modela automobila. Ne može se opstanak i razvoj fabrike zasnivati samo na jednom modelu, restilizovanom „500-L”, koji se dve godine pravi u tri varijante – kaže za „Politiku” Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom „Fijatu”.
Nesreća po zaposlene u kragujevačkom „Fijatu” još je veća ako se uzme u obzir da će im tokom plaćenog odsustva zarade biti umanjene za 35 odsto. Dakle, primaće oko 15.000 dinara manje. Inače, radnici kragujevačkog „Fijata” primaju u proseku 42.500 dinara, što je oko tri puta manje od zarade „Fijatovih” radnika u Italiji.
Ugovor sa kompanijom „Fijat” potpisan je septembra 2008. Tada je definisano da će u kragujevačkoj fabrici biti angažovano oko 2.400 radnika, kao i da će u godinama koje dolaze biti pokrenuta proizvodnja još jednog modela automobila. Do toga, međutim, nije došlo, pa se proizvodnja i danas zasniva na vremešnom „500-L”, koji je počeo da se pravi sredinom 2012.
U kragujevačkoj fabrici automobila svojevremeno je bilo uposleno i više od 3.000 radnika, ali je njihov broj usklađen sa ugovornom obavezom, pošto je rukovodstvo kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” sredinom 2016. donelo odluku da ugasi čitavu jednu proizvodnu smenu, kada je bez posla ostalo oko 700 radnika.
Zbog čestih obustava rada u kragujevačkoj fabrici automobila trpe i radnici zaposleni u nekoliko pogona „Fijatovih” kooperanata, koji za vreme plaćenog odsustva takođe dobijaju niže plate. To je velika muka za Kragujevac, imajući u vidu da od posla u „Fijatu”, direktno ili indirektno, zavisi više od 4.000 porodica u centralnom gradu Šumadije.
Muka za državu je možda još i veća, jer „Fijat” i dalje slovi za našeg najvećeg izvoznika, uprkos tome što plasman „500-L” na strana tržišta iz godine u godinu opada. Vrednost izvoza prošle godine je bila manja od milijardu evra, dok je 2013. iznosila 1,5 milijardi. Ne treba, međutim, zaboraviti da je „Fijat” istovremeno i naš najveći uvoznik.
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.