Četvrtak, 09.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Grdelica građena bez dozvole

Samo prvi projekat za potporni zid na Koridoru 10 iz 2010. dobio zeleno svetlo, ali po njemu nije građeno. – Jedanaest izmena prošlo mimo zakonske procedure
(Фото З. Анастасијевић)

Potporni zid u Grdeličkoj klisuri, koji se nedavno obrušio, izgrađen je bez građevinske dozvole. Javnost je za javašluk na najtežoj deonici Koridora 10 saznala iz prijave ministarke Zorane Mihajlović, u čijem resoru je građevinska inspekcija, a njen posao jeste da kontroliše da li se gradi prema pravilima struke i u skladu sa zakonom. Tim pre što je reč o infrastrukturnom projektu, koji bi trebalo da bude završen do kraja godine. Sasvim je izvesno da će taj rok biti prekoračen budući da je izvođač radova španski „Azvi” napustio gradilište, s obrazloženjem da nema ugovor za dodatne radove, a stabilizaciju kosine na deonici Grdelica –Caričina dolina preuzela je firma „Integral inženjering” iz Republike Srpske.

Desetak dana je prošlo od kada se zid srušio, a i dalje je nejasno ko je odgovoran za propuste koji su načinjeni na ovom gradilištu. Iz prijave Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, koja je protiv 16 inženjera podneta Sudu časti Inženjerske komore, može se videti da procedure nisu poštovane.

Nadležni iz ministarstva navode da nemaju saznanja da li je u konkretnoj situaciji primenjen Zakon o planiranju i izgradnji, kada je reč o obavezama izvođača radova, stručnog nadzora i investitora o načinu obaveštavanja i donošenju odluka. Oni ne znaju ko je i na osnovu čega naložio izmenu projekta, ali je utvrđeno da nikada zvanično nije sproveden postupak za izmenu glavnog projekta i pribavljanje nove građevinske dozvole. To praktično znači da je potporna konstrukcija građena nelegalno. Postavlja se pitanje kako je to moguće jer je obaveza republičke građevinske inspekcije da kontroliše gradilište. Od ministarstva ni juče nismo dobili odgovor da li je i kada inspekcija bila na gradilištu i da li je uočila nepravilnosti.

Ministarstvo u prijavi upućenoj Inženjerskoj komori insistira na  utvrđivanju odgovornosti izvođača radova jer nije gradio prema glavnom projektu i izmene nisu sprovedene po zakonu već su posledica dogovora između investitora „Koridora Srbije” i izvođača radova. Takođe traže i utvrđivanje odgovornosti stručnog nadzora – američke kompanije „Luis Berger”, koju su „Koridori Srbije” angažovali da štiti interese investitora. Ta kompanija je imala obavezu da upozori izvođača i investitora da se radovi izvode po projektu koji nisu odobrili nadležni organi kao i da naloži obustavu radova.

Ali, budući da su u prijavi osim imena odgovornih inženjera u „Azviju” i „Luis Bergeru”, navedena i imena projektanata iz Saobraćajnog instituta CIP i „Instituta za puteve”, koji su 2010. projektovali i tehnički kontrolisali takozvanu kosinu 2, a prema čijem projektu nije građeno, juče je oglasio Milutin Ignjatović, direktor CIP-a.

– Kosina koja se obrušila rađena je po drugom projektu za koji CIP nije dao saglasnost niti je to od njega traženo. Zbog toga je potpuno neshvatljivo zašto su prijave podnete protiv projektanata CIP-a, koji nisu radili projekat prema kome je građena kosina koja se obrušila niti su u njemu učestvovali na bilo koji način – tvrdi Ignjatović.

Nejasno je zašto se nigde ne spominju projektanti koji su izmenili prvobitni projekat. U „Koridorima Srbije” kažu da je posle ukazivanja na nedovoljnu zaštitu, početkom 2016. CIP-ov projekat izmenjen i Građevinski fakultet iz Beograda je uradio novi projekat. I taj novi projekat je u međuvremenu pretrpeo čak 11 izmena usled, navode u „Koridorima”, nepovoljnih i nepredvidivih hidrogeoloških uslova.

Građevinski fakultet se do sada nije oglašavao iako je ovih dana prst upiran i u njih. Šefica kabineta dekana Branka Božića rekla je da je odsutan do 6. septembra i da prodekani na ovu temu neće davati izjave.

Dmitar Đurović, bivši direktor „Koridora Srbije”, juče nije odgovarao na pozive „Politike”, ali bi zanimljivo bilo da se čuje kako je investitor dozvolio tolike promene projekta, zašto nije poštovao zakonsku proceduru i da li se konsultovao sa firmom koja je kontrolisala radove. Kao i to da li je na ove probleme ukazivao ministarstvu, koje je uradilo reviziju prvobitnog projekta i za njega izdalo dozvolu.

Ovome je sasvim sigurno kumovalo to što se za preovlađujući kriterijum pri izboru projektanata i izvođača radova, uzimaju minimalne cene. Posledica toga su slab kvalitet projekata i izvedenih radova. Po istom principu prilikom izrade prostornog plana i eksproprijacije zemljišta, najčešće se uzima što manja širina zaštitnog pojasa pored auto-puta. Zbog toga je prilikom izrade kosine, njen nagib veći od tehnički savladivog, pa pri projektovanju i kasnijem izvođenju, nastaju ovakve stvari. Sve su to problemi o kojima se godinama govori, ali se malo šta preduzima da se nešto promeni.

Komentari28
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Marko
Kad odu penzioneri ostanu direktori onda se to I desava.
Бранко
Апсолутно је у праву констатацијаПредседникаВучића дасе трасе путева воде преко клизишта, а онда ето проблема. Постојале су три варијанте трасе Аутопута, Источна варијанта која се кретала од Грделице источно од Грделичке клисуре преко Власине и спајала код Владичиног Хана, Западна варијанта која је почињала од Лесковца - Вучја па преко планине Кукавица и све до Владичиног Хана и Варијанта кроз Грделичку клисуру, која је и усвојена. Постојала је и стручна експертиза ових варијанти, али је ЛОБИРАЊА због Мотела Предејане, прихваћена ова најгора варијанта. Одатле треба почети истрагу и наћи кривце за садашње стање. Грађење у клизиштима је стављање здраве ноге у трње, а рушење потпорних зидова су последица НАЈГОРЕГ РЕШЕЊА трасе овог дела аутопута. Ово се учи и у Средњој техничкој Грађевинској школи, смер Нискоградња. Ипак су једини кривци инжењери грађевинарства који су ПОСЛУШАЛИ ЛОБИСТЕ И ПОЛИТИКУ, а нису ПОШТОВАЛИ СТРУКУ И НАУКУ.
Горан Т.
Министар Михајловићева је лично обилазила полупразна градилишта и затекла тек пар радника на тим деоницама. Затим је запретила извођачима , не знам чиме. На састанку са извођачима радова на ауто путу им је поручила да се " озбиљно понашају " . У првом случају министарство и министар треба да створе процесе који ће редовно, ако не непрекидно пратити динамику радова и резултате. У другом случају, би процес финансијски приморавао извођаче на поштовање квалитета и рокова. Претње су празне речи. Непостојање грађевинских дозвола, како су новинари Политике утврдили,опет показује на недостатак рада стручних служби министарства. Утуживање пројектаната пре завршене анализе разлога урушавања је знак некомпетентности и непоштовања стандардног процеса анализе проблема. Закључак је да министарство није на висини задатака и да се могу очекивати слични или знатно озбиљнији проблеми. Слање инспекција ће само открити лош квалитет али га неће поправити.
stalno laži i javašluk koji se toleriše
Ministarka da odmah podnese ostavku. Pa ona sve nadgleda non-stop a ne zna da grade bez dozvole? Ma dajte ljudi, molim vas. Mislite da smo svi budale.
Vladimir
Svega mi, ne može ni biti drugačije nego što je uvek u ovakvim situacijama - sve ide od glave, i što je pozicija viša, veća je odgovornost, samo što ovi sa najvećom odgovornošću imaju dosta moći i uticaja i znaju da galame kako bi skrajnuli svoju odgovornost.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.