Utorak, 18.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POSLE KRAĐE EKSPONATA IZ ŽELEZNIČKOG MUZEJA

Pljačka primećena krajem avgusta, uviđaj obavljen prekjuče

U poslednja dva meseca, depo nedaleko od „Gazele”, koji nikada nije bio zvanični muzejski prostor, ostao je bez čuvara
Локомотива после пљачке депоа (Фото Железнички музеј Београда)

Gde su završili delovi najstarije lokomotive koju Železnički muzej Beograda ima, ali i strugovi, bušilice, glodalice... teške po nekoliko tona iz privremenog depoa nekadašnje ložionice u blizini  mosta „Gazela”, može samo da se nagađa. Pljačka ovog depoa primećena je 31. avgusta. Tada je, kako se nezvanično moglo čuti na licu mesta, jedan od radnika obilazio bivšu ložionicu i primetio petnaestak ljudi kako se vrzmaju po depou i seku eksponate. Ti ljudi su ga verbalno napali posle čega je on otišao u policiju na Železničkoj stanici da prijavi šta se dešava.

Povodom ovih tvrdnji, a na naše pitanje kada je prijavljena krađa i obavljen uviđaj, u Ministarstvu unutrašnjih poslova su odgovorili:

„Policiji nije prijavljena krađa u objektu ’Ložionica’ u Bulevaru vojvode Mišića, koji je u sastavu Železničkog muzeja. Radi provere navoda koji su se pojavili u medijima da su u depou uništeni železnički eksponati prekjuče je na lice mesta upućena patrola. Policijski službenici su istog dana, u konsultaciji sa nadležnim tužilaštvom, obavili uviđaj kojim je utvrđeno da su isečene bočne cevi na lokomotivi ’Pula’ koja se nalazi u objektu, a koji je neobezbeđen. Policija intenzivno radi na rasvetljavanju ovog događaja”, navodi se u odgovoru.

Prema nezvaničnim saznanjima, u prethodna dva meseca, od kada je iseljena Železnička stanica, ovaj objekat nije imao čuvara.

– Kada je železnički saobraćaj sa Glavne železničke stanice izmešten na stanicu u Prokopu prostor su napustili i čuvari. Depo je zaključan, ali nije bilo fizičkog obezbeđenja. U međuvremenu lopovi su obili vrata, izrezali deo limenog zida, izneli neke eksponate, a neke trajno oštetili. Odneto je pet strugova, dve vertikalne bušilice, ručno izrađen vagon. Trajno je upropašćena Pulska lokomotiva iz 1864. i lokomotiva „učilo” koja se nekada koristila kao pokazna da bi budući železničari bili upoznati kako radi parni sistem – objašnjava Nenad Vojčić, direktor Železničkog muzeja Beograd.

Pulska lokomotiva, starija 20 godina od srpske železnice, smeštena je u ovaj privremeni depo još 1951. godine. Kasnije su ovde dopremljeni i ostali eksponati, ali ovo nikada nije bio zvanični muzejski prostor. Prostorije i eksponati deo su jednog od retko očuvanih objekata industrijske železničke arhitekture i nasleđa podignutog pre Drugog svetskog rata na prostoru Srbije. Okretnica, ložionica i vodotoranj, kao i Savska ulica u kompleksu Glavne železničke stanice uživaju status prethodne zaštite.

A stanje u depou prekjuče, kada smo obišli taj objekat, bilo je iznenađujuće loše. Zgrada je u potpunosti obrasla kiselim drvetom, oko nje su ogromna brda zemlje, a ni unutra nije bolje. Depo je pun polomljenog nameštaja – fotelja, stolica, stolova, flaša, srče... Nedavno je pominjano da će taj deo posle zatvaranja Glavne železničke stanice doživeti preporod, da će osim same stanice, koja bi trebalo da postane muzej, biti preuređena i ložionica.

Kako je pre dva meseca u kolumni u našem listu napisao Goran Vesić, zamenik gradonačelnika, zgrada Železničke stanice, izgrađena 1884. godine, biće rekonstruisana i postaće Istorijski muzej Srbije, a na mestu gde se sada nalaze peroni gradiće se umetnička galerija. Ložionica postaje čvorište za kreativne industrije, Španska kuća biće Kuća arhitekture, a Savski kej uređen sve do Beogradskog sajma.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Otpravnik
Nije tačno da nije bilo obezbedjenja u stanici, Infrastruktura zeleznice Srbije je angazovala obezbedjenje da cuva stanični prostor od perona gde su vozovi dolazili pa sve do mosta Gazele.
nela
A gde su kamere ? Bile su vam neophodne za voajerstvo za ,,Parove,, za ,,Zadrugu,, i slicne vaspitne projekte ??? BRUKA !!
milan
Lokomotiva moze da se sredi kartonom ,drvetom i plehom da izgleda kao nova. U Nemackoj postoji oko 400 parnih lokomotiva u voznom stanju. Nije ni cudo . Tehnicka kultura kod nas je na nultom nivou i nema izgleda da ce ikad da se popravi....

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.