Neizvestan ostanak „Fijata” u Kragujevcu
Kragujevac – „Ne mogu ništa da garantujem, ali se nadam i verujem da će Vlada Srbije sklopiti novi ugovor sa ’Fijatom’”, rekao je predsednik Aleksandar Vučić maja 2017, na svečanosti u Kragujevcu povodom početka proizvodnje redizajniranog modela „500-L”.
Naše pitanje ticalo se rokova, budući da ugovor sa „Fijatom”, potpisan septembra 2008, ističe 31. decembra 2018. godine. Predsednik Vučić je na pomenutoj svečanosti izrazio nadu da će do tada biti potpisan novi ugovor sa grupom „Fijat Krajsler”.
Ovaj prekookeanski automobilski gigant nastao je 2014, kada je generalni direktor „Fijata” Serđo Markione obznanio odluku o preuzimanju američke kompanije. „Desila se do sada nezamisliva stvar”, pisali su strani mediji, veličajući Markioneov potez.
Serđa Markionea više nema. Ovaj strateg i vizionar koji je obeležio poslednje dve decenije razvoja automobilske industrije iznenada je preminuo jula ove godine, posle operacije ramena. Umro je samo nekoliko nedelja pošto je pred javnost izašao sa novim petogodišnjim planom grupe „Fijat Krajsler”, kojim je nagovešteno da bi se u Kragujevcu mogao praviti jedan model automobila na hibridni pogon.
Markioneova smrt nije ostavila ravnodušnim nikog u svetu automobilske industrije, a u vrhu menadžmenta kompanije „Fijat Krajsler” došlo je do borbe za pozicije. Mesto generalnog direktora preuzeo je Britanac Majk Menli, posle čega je njegov protivkandidat Alfredo Altavila, do tada glavni menadžer za Evropu, podneo ostavku.
Prema informacijama iz kragujevačke fabrike automobila, upravo su ove turbulencije mogle usloviti odlaganje potpisivanja novog ugovora sa grupom „Fijat Krajsler”.
– Ovih dana u Italiji će se održati pomen Markioneu, a 27. septembra i u Mičigenu. Do tada ne verujem da će biti bilo šta od novog ugovora – kaže predsednik fabričkog Samostalnog sindikata Zoran Marković. – Direktorka kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” Silvija Verneti rekla nam je da će sve biti u redu, da „Fijat” ostaje u Kragujevcu, ali radnici su nervozni, do guše su u kreditima, stalno pitaju šta će biti – dodao je ovaj sindikalni čelnik.
Predsednik fabričkog sindikata „Nezavisnost” Zoran Stanić ima nešto drugačije informacije.
– Koliko znam, u Srbiju će već u ponedeljak stići Alfredo Leđero, novi glavni menadžer za Evropu. Naša država je i ranije tražila da pregovara o novom ugovoru, ali do toga nije došlo zbog dešavanja u „Fijatu” – kaže ovaj naš sagovornik.
Prema Stanićevim rečima, u fabrici je trenutno angažovano oko 2.200 radnika, koji rade u dve smene.
– Posle prošlogodišnjeg štrajka fabriku je napustilo oko 200 ljudi. Niko nije primljen, a posao je ostao isti. Svi pričaju o novom modelu automobila, ali on se neće praviti dok je prodaja „500-L” isplativa. Novi model se pravi tek kada plasman starog padne ispod 30.000, a ove godine u Kragujevcu će se proizvesti nešto više od 60.000 starog „500-L” – navodi ovaj sindikalni lider.
„Fijatova” fabrika u Kragujevcu počela je sa radom 2012, kada je završena obimna rekonstrukcija starih „Zastavinih” pogona. U taj posao i nabavku novih mašina uloženo je 1,3 milijarde evra. Bila je to velika investicija naše države, kao manjinskog vlasnika sa 33 odsto kapitala, i torinskog „Fijata”, koji u zajedničkom privrednom društvu ima 67 odsto kapitala. Vraćanje bankarskih kredita garantovala je Vlada Srbije, koja je i na druge načine pomagala „Fijatovu” fabriku u Kragujevcu.
Подели ову вест









Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.