Četvrtak, 16.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

I Amerikanci na srpskim koridorima

Osim dobre saradnje s Rusijom i Kinom, i prirodno s EU, koja je naš najveći spoljnotrgovinski partner – otvaramo liniju ka SAD
„Бехтел”, једна од највећих америчких грађевинских компанија, заинтересована је за градњу Моравског коридора (Фото А. Васиљевић)

Za premrežavanje Srbije auto-putevima i modernim prugama u trku s Kinezima, Rusima, Evropljanima, Azerbejdžancima – ulaze i Amerikanci. „Behtel”, jedna od najvećih američkih građevinskih kompanija, zainteresovana je za gradnju Moravskog koridora, koja bi trebalo da počne na proleće.

Osnov za dolazak ove, ali i drugih američkih kompanija predstavlja nedavno potpisan sporazum o saradnji u oblasti infrastrukture između Srbija i SAD.

– Ovaj krovni strateški dokument govori, pre svega, o drugačijim političkim odnosima dve zemlje. Putevi nisu samo asfalt i beton, jer je infrastruktura deo politike jedne države. Memorandum daje mogućnost američkim kompanijama da učestvuju u izgradnji infrastrukture i da u Srbiju donesu nova znanja i tehnologije i novi način upravljanja investicijama – rekla je Zorana Mihajlović, potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Naglasila je da ovo nije prvi sporazum tog tipa, jer slične imamo i s drugim strateškim partnerima – Kinom, Rusijom, Azerbejdžanom.

Mihajlovićeva je pojasnila da pre potpisivanja ovako važnih sporazuma svaka država treba da ispuni niz standarda, ali i da sporazum sa SAD nije uslovljen pitanjem Kosova, te da Srbija treba da iskoristi svoj položaj.

– Vremena su se promenila, velike sile danas hoće da čuju šta Srbija ima da kaže. Srbija želi da se povezuje s drugim državama, naš položaj je naša riznica i treba da ga iskoristimo u ekonomske i privredne svrhe – rekla je Mihajlovićeva.

Ova namera biće realizovana tako što će Srbija omogućiti razmenu informacija o prioritetnim infrastrukturnim projektima sa SAD, dok će SAD sa svoje strane promovisati učešće američkih kompanija u infrastrukturnim projektima u Srbiji i pružati informacije američkim privatnim kompanijama o potencijalnim mogućnostima finansiranja projekata.

Memorandumom se izražava i namera da se u Srbiji podstiče stvaranje investicionog okvira, koji je otvoren i nediskriminatorski i daje jednake uslove za sve. Takođe, obe strane potvrđuju važnost visokih standarda, koji se odnose na zdravlje, bezbednost, životnu sredinu, rad, transparentnost i dobro upravljanje infrastrukturnim projektima, kao i podršku otvorenim i odgovornim tenderskim procedurama i procedurama nabavki.

Stoga je ovaj deo memoranduma posebno važan, jer je domaća javnost često imala zamerke što se poslovi dodeljuju mimo tendera, jer kada se neka investicija finansira preko međudržavnih sporazuma tada se javni pozivi ne raspisuju. Uslov države finansijera je da posao radi firma iz te zemlje, koja može da angažuje i deo domaće radne snage.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da je Srbija u složenoj situaciji i da je dobro da se na više strana bori za svoje interese. Važno je da osim dobre saradnje s Rusijom i Kinom i prirodno s EU, koja je naš najveći spoljno-trgovinski partner – otvara liniju ka SAD.

– Kada neko pređe hiljade kilometara i odluči da ovde nešto gradi, on je došao da zaradi. Ali, nema tu samo golog ekonomskog interesa, obično ga prati politički. To je tako i to svi rade. I Kinezi i Amerikanci. Ako se neka ekonomska saradnja ostvaruje zarad nekog višeg interesa može se to progutati. Važno je mi kao građani dobijemo potpunu informaciju zašto se nešto radi – kaže Savić.

Moravski koridor

Moravski koridor trebalo bi da spoji dva koridora – 10 i 11. Trasa bi išla od Pojata, preko Kruševca, Trstenika i Kraljeva, do Preljine, odnosno Čačka. 

Auto-put Pojate–Preljina dug je 109 kilometara, a trasa je podeljena na tri deonice: Pojate–Kruševac, Kruševac–Trstenik–Adrani i Adrani–Preljina.

Zbog novog zakona o vodama i regulacije toka Južne Morave, odnosno zaštite od poplava, morao je da bude izmenjen prostorni plan. Naročito je bila sporna treća deonica. Tek kada bude završen idejni projekat i kada se budu znali vodni uslovi, znaće se vrednost projekta. Procenjuje se da bi trebalo da košta oko 700 miliona evra. Kineska kompanija SRBC i američki „Behtel” pokazali su zainteresovanost za gradnju ovog koridora. „Behtel” je u okruženju gradio auto-put od Zagreba do Splita, koji je prema pisanju tamošnjih medija dobio bez tendera, a to je učinjeno da se preko „Behtela” ostvare što bolji politički odnosi sa SAD. 

Komentari14
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Decko
Kompanija BECHTEL je izgradila skoro sve autoputeve u Hrvatskoj. Brzo i kvalitetno !
Dejan
Stvarno su pametni ovi Ameri. Ubiju jednim udarcem i po pet muva.Prvo nas bombarduju, rese se uranijuma, ostvare politicke ciljeve, ostvare vojne ciljeve ,kupe jeftino bombardovane fabrike a sada nam jos i grade puteve po ko zna kojoj ceni. Genijalno.
dzordz
postoji samo jedan isravan nacin igradnje puteva u srbiji. i jedino se njega ne drze. drzava treba da planira, narucuje projekte, uzima kredite i angazuje izvodjace. ali, cvrc. tako ej bilo u socijalizmu. znaci sa d cemo naopako, da nam puteve prave azerbejdzanci, kinezi???, amerijaknci !? sutra ce biti i slovenaca i makedonaca, samo srba nece biti. jedno pitanje imaju li strani izvodjaci nase licence? pa kako onda dobiju posao bre!
Миливоје Радаковић
Шта Вама треба, путеви, или посао за неконкурентне фирме?
Стефан Митровић
А што се правимо блесави? Америчка компанија ће да прави једино ауто-пут Приштина - Ниш и то је оно што ЊИМА треба односно америчкој војсци. Ради бржег пребацивања трупа из албанских лука према централној Србији (мада ту Србија уопте није више важна, као ни људи који ту живе).
Mirko
Nimalo nije slučajno da je američka firma "Behtel" zainteresovana za gradju autoputeva u srbiji jer nigde na svetu ne mogu naplatiti kilometar autoputa kao u Srbiji. Neka neko analizira cene sličnih autoputeva u regionu i na drugim mestima po svetu pa će se uverit da Srbija "najbolje plaća".

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.