Četvrtak, 27.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: vladika bački IRINEJ

Pravoslavlju preti raskol teži od onog između Istoka i Zapada

Nismo za Moskvu nego za puno poštovanje vekovnog kanonskog poretka i nismo protiv Carigrada nego protiv svake inicijative koja bi sigurno izazvala još teže potrese i podele od onih koje već imamo, kaže jedan od najuticajnijih episkopa SPC-a

Prvi put u istoriji pravoslavne crkve nad njom se nadvija realna opasnost od novog velikog raskola, ovog puta ne između hrišćanskog Istoka i Zapada nego unutar samog Istoka. Ako bi došlo do toga, a ja se nadam da, uprkos svemu, neće doći, to bi bio veći i teži raskol od svih prethodnih u istoriji Crkve, kvantitativno veći i od raskola iz 1054. godine, s obzirom na današnju brojnost pomesnih pravoslavnih crkava i njihovu raširenost u svetu. Ovako vladika bački Irinej komentariše upozorenje Svetog sinoda Ruske pravoslavne crkve da je ceo pravoslavni svet u opasnosti posle odluke Svetog sinoda Vaseljenske patrijaršije o postavljenju dvojice „egzaraha” za Kijev.

– Moram, uzgred i ukratko, da razjasnim pojavu dvojice carigradskih „egzaraha” u Kijevu. Oni, naime, nisu tamo postavljeni nego poslani na neko vreme, u konkretnoj misiji sprovođenja plana o dodeljivanju autokefalije ukrajinskim raskolnicima više boja i vrsta, a protiv volje zakonite, kanonske crkve u Ukrajini, jedine koja u toj zemlji jeste Pravoslavna crkva, priznata od svih crkava, počev od Carigradske patrijaršije. Reč egzarh ima razna značenja u raznim kontekstima, ali ovde znači prosto izaslanik, legat, predstavnik. Da bismo razumeli o čemu se tu radi, moramo zamisliti ovu sliku: u Skoplje dolazi delegacija s obalâ Bosfora da ispita modus i proceduru dodeljivanja autokefalije tamošnjoj crkvi koja je u raskolu sa svim crkvama, uključujući, na prvom mestu, samu Carigradsku patrijaršiju, a ćutke zaobilazi kanonsku crkvu i njenog poglavara, arhiepiskopa Jovana, inače jedinog kojega priznaju svi, pa i spomenuta delegacija i oni koji su je poslali...

Moguće je zamisliti i još veći oksimoron: slična delegacija stiže na Cetinje, tu se nastanjuje na neko vreme i počinje da razrađuje proceduru davanja autokefalije Mirašu Dedeiću (samozvanom Mihailu) i njegovoj raskolničkoj sekti, iako ga je prethodno sama Carigradska patrijaršija raščinila zbog njegovih kanonskih prestupa, dok zakoniti episkop, mitropolit Amfilohije, dobro poznat i u samom Carigradu i u pravoslavnom svetu uopšte, ne biva udostojen ni posete i pozdrava, a o čitavoj „mirotvornoj” i „ujediniteljskoj” operaciji saznaje iz novina i s malog ekrana – kaže u razgovoru za „Politiku” vladika bački Irinej.

Da li ta opasnost od raskola, ustvari, već postaje stvarnost jer se u istom saopštenju Svetog sinoda Ruske pravoslavne crkve konstatuje i da je „proces prema izjavama vaseljenskog patrijarha nepovratan i biće nastavljen”?

I ja znam za takve izjave, ali smatram da u istoriji nema nepovratnih procesa, čak ni kada su okončani, a kamoli kada su u toku i tek treba da budu okončani. Ponavljam: nadam se u Boga, zajedno s ogromnom većinom pravoslavnih hrišćana širom sveta, da Carigradska patrijaršija, istorijski gledano mati svih slovenskih crkava, neće preći fatalni Rubikon i da će svetinju jedinstva Crkve staviti iznad ovozemaljskih „primata”, antagonizama, interesâ, uticajâ...

Da li će se Srpska pravoslavna crkva na bilo koji način odrediti prema ovim događajima i odlukama u vezi s Ukrajinom? Mnogi mediji već „licitiraju” na čiju će stranu stati srpska crkva: Moskve ili Carigrada...

Medijsko licitiranje je lišeno smisla. Srpska pravoslavna crkva ne prihvata postojanje dva različita – pritom zavađena – pravoslavlja, jednog „fanariotskog”, a drugog „moskovskog”, već veruje u jednu, svetu, sabornu i apostolsku Hristovu Crkvu. Stoga ona čini sve što može u službi jedinstva Crkve, odnosno mira i ljubavi među pomesnim crkvama, i ne opredeljuje se na način koji je prisutan pa, možda, i jedini moguć u sferi politike, ideologije i takozvanih interesa. Ukratko: nismo za Moskvu nego za puno poštovanje vekovnog kanonskog poretka i nismo protiv Carigrada nego protiv svake inicijative koja bi, čak nezavisno od dobrih namera, sigurno izazvala još teže potrese i podele od onih koje već imamo. Naš cilj jeste – zauvek isterati zlog duha iz našega doma u koji se nezvan uselio, a ne i nehotice očistiti i ukrasiti naš dom da bi se u njega uselilo sedam drugih zlih duhova, gorih od njega (sravni Mat. 12, 43 – 45 i Luk. 11, 24 – 26).

Koliko je ostvariv poziv Svetog sinoda Ruske crkve da poglavari pomesnih pravoslavnih crkava iniciraju bratsku svepravoslavnu raspravu o crkvenoj situaciji u Ukrajini?

Svepravoslavno savetovanje na ovu temu nije moguće zato što takvo savetovanje saziva vaseljenski patrijarh kao predstojatelj Crkve koja je prva po časti i rangu, a on sada zastupa tezu da ima pravo da sâm, bez učešća ostalih sestrinskih crkava, samo sa svojim Sinodom, rešava probleme ma gde u pravoslavlju, bez obzira na jurisdikciju i stavove autokefalnih crkava (lično, uveren sam da tu tezu neće prihvatiti ni jedna jedina pravoslavna crkva). Takvo savetovanje, po meni, nije ni potrebno jer svi pravoslavni patrijarsi i sinodi, pa i šira javnost u pravoslavnoj vaseljeni, znaju o čemu se radi, što na osnovu službenih razgovora s delegacijama kako Carigradske tako i Moskovske patrijaršije, što na osnovu opštedostupnih informacija.

Ako nekanonske crkvene strukture u Ukrajini na ovaj način dobiju autokefalnost, postoji li mogućnost da se slično dogodi i u Makedoniji, gde takođe postoje kanonska Crkva i nepriznate strukture?

Znam da znate šta znači skraćenica EPP: ekonomsko-propagandni program. Ali da li znate šta znači APP? Evo šta: ako prođe, prođe. Ovde važi APP: ako tako nešto prođe u Ukrajini (a ne može da prođe, osim s nesagledivim posledicama), proći će ne samo u Makedoniji (sad već valjda „Severnoj”) nego i u Crnoj Gori, Abhaziji i gde god naručioci i izvršioci zamisle, čak, možda, i u Grčkoj. Molim se Bogu i pozivam vaše čitaoce pravoslavne veroispovesti da se i oni mole Bogu da nas sačuva od takvog iskušenja.

Komentari51
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Раца
Интересантан је пример ширења и очувања католичанства у Кини. Тамо постоји званична и незванична католичка црква. Званичне великодостојнике које је као ,,политички подобне,, пре недељу дана предложила Комунистичка партија Кине, благословио је лично Папа Фрања, а ради јединства и ширења вере (и ако су му то многи замерили.) Мало Фрањине мудрости не би шкодило ни у овом спору.
Раца
Ова дилема се вештачки ствара и медијски преноси и код нас, а ми увек баш као да волимо први да се изјашњавамо и решавамо највећа светска питања, не схватајући да нам мангупи подмећу. Српски и Руски народ увек је , као уосталом и данас, стајао један уз други: и у добру, и у злу, једноставно, нема ту много потребе за филозофијом и мудровањем, а православна вера и народ су нераздвојна ствар. Коме је Вартоломеј, и они, које он представља милији , сретан им пут.
Леон Давидович
Колика је одговорност обичних људи? Зашто следе расколнике? Ако не би имали подршку народа не би могли ни опстати. Све је то у неку руку катијеризам. Ако неко не може остварити каријеру унутар једне цркве , а пун је незаситих амбиција, он оснива какву нову расколничку цркву или какву секту? Кад тако не би било откуд би постојале на пример само толике секте и толики разни покрети. Све су то амбиције људи каријеиста који по сваку цену желе да се доказују, да буду некакве вође и слично.
Bogomoljac
Raskola nije bilo. Nikakav raskol se nije desio. Te, 1054.god., desilo se odvajanje jeretika od Crkve. I do danas su isti ti, odvojeni. Da se desio raskol Crkva bi bila podeljena pa bi postojalo dve Crkve, a to nije tačno. Postoji već 2000 god samo jedna, ona od Hrista osnovana. A Irineju nije prvi put da propagira raskol.
hoomus
Vi ste živeli i onda i živite i sada , da li ste razumeli napisani članak, baš ste sveznalica bez razumevanja. Osim da napadate i kinjite velikodostojnike koji izlažu postojeće i zabrinjavajuće činjenice...
Гуча
Шта дочекасмо? Телесно смо окупирани од Амера, а духовно од Руса.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.