Beogradski liftovi „voze” i kada postanu rariteti
Liftovi su veliki problem Gradske uprave, kao i preduzeća koja ih održavaju, a najveća su nevolja žitelja glavnog grada, pogotovo najstarijih u centru metropole. Prema propisima, nabavka novih liftova je obaveza građana, a računica govori da zamena lifta koji pokriva 29 stanova u zgradi košta oko 30.000 evra. To znači da bi troškovi iznosili oko 1.000 evra po stanu. Malo koje domaćinstvo može da izdvoji toliko para pa nije čudo što u mnogim višespratnicama dolazi do nerešivih situacija. Zbog izuzetno lošeg stanja liftova, i u Privrednoj komori je zaključeno da njihova obnova više ne sme da se odlaže, već da se uz pomoć države i kreditora mora krenuti u svekoliku sanaciju.
„Gradsko stambeno” održava 6.500 liftova što je više od polovine s obzirom na to da ih je u gradu oko 12.500, vojno stambeno više od 1.000, a 3.000 vlasnika stanova brigu o liftovima poverilo je privatnim firmama. Bar 2.000 liftova uopšte niko ne održava, a u Beogradu ih ima oko 7.000 spremnih za kompletnu zamenu.

– Izuzetno teško stanje beogradskih liftova može se popraviti samo konkretnim poduhvatima. A takav je velika akcija zamene liftova na 60 mesečnih rata, koju je „Gradsko stambeno” pokrenulo 2015. godine – navode iz ovog javnog preduzeća.
Do sada je, ističu, zamenjeno 150 starih liftova. Da bi se ostvarili mnogo bolji rezultati neophodno je da i stanari shvate i prihvate da se radi o njihovoj imovini i da ulažući u liftove investiraju u sopstveni bolji život, podižu vrednost zgrade, pa i svojih stanova. Preko noći nemoguće je eliminisati gomilu problema nastalih zbog višedecenijske nebrige o liftovima. Zajedno, „Gradsko stambeno” i stanari mogli bi da se nadaju boljoj situaciji u dogledno vreme. Jer, naglašavaju, liftovi su u proseku stari 41 godinu, a radni vek ima je 25. Teško je i zamisliti kakvo iskustvo i moć snalaženja su neophodni majstorima koji često delove izrađuju u radionici jer mnogih već decenijama nema na tržištu.
Najstariji liftovi nalaze se u užem centru grada, mnogi na teritoriji opština Stari grad i Savski venac, gde ima i starijih od 70 i 80 godina. Za neke se ne može utvrditi ni godina proizvodnje jer je dokumentacija najvećim delom uništena u toku Drugog svetskog rata. Po starosti, „Stambeno” izdvaja lift u zdanju na Terazijama 39, njemu je već punih 87 godina. Ova mašina je autentična i istinski je raritet u našoj zemlji i šire. Radovi koji su na njemu izvođeni nisu menjali suštinu: motor, pogonsku grupu...
U dogledno vreme trebalo bi zameniti više od hiljadu liftova. Prema Zakonu o stanovanju i održavanju zgrada, obaveza održavanja zajedničkih delova zgrada, pa i liftova, pripada vlasnicima stanova.
– Dugo smo tražili način kako da stanarima pomognemo u otplati. Od pre tri godine omogućili smo otplatu na 60 mesečnih rata i to je najpovoljniji sistem do sada. Svakako je značajno smanjiti opterećenje kućnog budžeta. Ne bi trebalo sumnjati u funkcionalnost i bezbednost bilo kog lifta koji je u pogonu, a koji održavaju majstori „Gradskog stambenog”, bez obzira koliko je star – kažu u ovom preduzeću. Podsećaju da se svakog dana pokvari više desetina liftova, ali uveravaju da stručne službe kvar obično otklone u toku istog dana i dodaju da za JP rade najiskusniji majstori koji postoje kod nas.
Srednja škola za lift-montere ne postoji već 27 godina pa nema druge nego da mladi majstori uče posao od starijih kolega. Uvidevši da nema dovoljno školovanih majstora za liftove, bivši direktor preduzeća Nikola Kovačević obraćao se Ministarstvu prosvete 2015. godine, nudeći praksu i posao budućim učenicima, ukoliko se ta struka uskoro pokrene.
Liftovi prevezu više putnika nego javni gradski prevoz
12.500 liftova na teritoriji grada
6.500 održava „Gradsko stambeno”
1.200 održava Vojna ustanova
4.500 poziva godišnje primi „Stambeno” zbog zaglavljivanja u liftu
25-30 osoba se vikendom zaglavi u liftu
10-15 osoba dnevno bude „zarobljeno” u liftu
41 godina je prosečna starost prestoničkih liftova
1,6 miliona ljudi prevezu dnevno, što je više od učinka vozila javnog prevoza D. M.
Подели ову вест









Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.