Petak, 17.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kragujevačkim tramvajem u prestoničku tramvajsku prošlost

Ideja je da šinska vozila ponovo protutnje od Slavije do Kalemegdana, ali i preko reke do Zemuna
Превоз будућности ићи ће преко шина (Фото: Р. Крстинић)

Iz Bloka 45 preko Mosta na Adi do Banovog brda novoustanovljenom tramvajskom linijom završavate sa obavezama zbog kojih ste došli na brdo, a onda hvatate „dvanaesticu” do Resavske. Tu presedate na tramvaj broj jedan, proizveden u Kragujevcu i nedavno isporučen Beogradu. „Jedinicom” idete do Kalemegdana gde treba da se nađete sa prijateljima. Posle druženja u nedoumici ste da li prvo da hvatate tramvaj i odete do majke u Zemun ili da ovim prevoznim sredstvom skoknete do Višnjičkog polja kod sestre.

Ovo putovanje tramvajskim šinama na linijama koje su međusobno odlično povezane, u tramvajima domaće proizvodnje, za Beograđane trenutno izgleda nezamislivo. Ali, ako zažive brojne najave nadležnih koje se tiču tramvajskog prevoza u prestonici sve ovo trebalo bi da postane realnost vrlo brzo, već za nekoliko godina.

Najbliža toj realnosti je nova tramvajska linija od Banovog brda i Rakovice do Novog Beograda upravo preko Mosta na Adi. Preduslov za njeno osposobljavanje jeste da se završi postavljanje šina preko najreprezentativnijeg prestoničkog mosta za šta je kao rok određen jun.

Ovaj most u to vreme, privremeno će postati i glavna tramvajska saobraćajnica preko reke, jer je za sledeću godinu najavljen i početak radova na novom lučnom savskom mostu koji će naslediti zeleni Stari savski. Kako je stari trenutno jedini preko koga reku prelaze tramvaji, posle početka radova na njegovom nasledniku Most na Adi moraće da preuzme sve tramvaje koje trenutno prelaze preko Save. Jedina nedoumica, pošto nadležni još nisu objavili plan predstojećeg preusmeravanja tramvaja sa jednog na drugi most, jeste kakva će tačno biti trasa tramvaja 7, 9, 11 i 13.

Ako ne o kratkoročnim planovima, gradski oci konkretnije trenutno pričaju o dugoročnim koji se tiču budućeg tramvajskog krvotoka u prestonici. Nova-stara linija, o čijem vraćanju na gradsku mapu se priča već dve godine, trebalo bi da bude jedinica od Slavije do Kalemegdana. Jasno je da bi pre njene renesanse morale da se u Ulici kralja Milana, na Terazijama, Kolarčevoj, Vasinoj pa sve do same tvrđave postave šine, ali i da se nabave novi tramvaji. Sve to osim velikih novčanih izdvajanja zahtevaće i dosta vremena jer pre ugradnje šina i kupovine novih vozila, biće potrebno da se raspišu i tenderi za te poslove.

O nabavci novih tramvaja u skorijoj budućnosti moraće da se ozbiljno razmišlja ne samo zbog najave vaskrsavanja „jedinice”. Da su Beogradu potrebna nova šinska vozila upućuje trenutna slike sa gradskih ulica. Njima Beograđane prevozi dosta starih (neki i po pola veka) i prilično neredovnih tramvaja.

Treći razlog je i najava zamenika gradonačelnika Gorana Vesića da grad planira da dodatno širi tramvajsku mrežu odnosno da ova vrsta vozila ponovo ide ka Zemunu, ali i ka Višnjičkom polju. Do Zemuna, do Drugog svetskog rata, tramvaji su već išli, ali kada je srušen velelepni Most kralja Aleksandra posle toga nikada više nije obnovljena tramvajska veza između starog dela grada i Zemuna. Ako bi tramvaji zaista ponovo prošpartali preko Save ka Zemunu, najverovatnije da bi se onda jedan tramvajski krak odvajao sa novog lučnog savskog mosta kod Starog sajmišta i Ušća ka tom delu grada. Veća je nepoznanica trasa budućeg tramvaja ka Višnjičkom polju.

Ne zna se kada bi sve ove najave mogle tačno da se ostvare na gradskim ulicama i da tramvajska mreža Beograda konačno prodiše punim plućima, ali zna se da bi u njenom oporavku mogli da učestvuju tramvaji sa oznakom „Made in Serbia”.

Nadležni u gradu i republici minulih dana ukazali su da bi bilo dobro da srpska prestonica ubuduće kupuje „Simensove” tramvaje koji će se proizvoditi u Kragujevcu. Ostaje nada da će proizvodnja tramvaja u srcu Šumadije brzo zaživeti kako žitelji i gosti prestonice ne bi dočekali da ih voze tramvaji stari šezdeset i sedamdeset godina.

Mnogo zvučnih najava, malo promena na terenu

Najave nadležnih u vezi sa širenjem tramvajske mreže treba ipak uzeti sa dozom rezerve. Jer pre skoro tri i po godine gradski oci su u Skupštini grada izneli ambiciozan plan o drastičnoj promeni krvotoka javnog prevoza u prestonici. Među velikim promenama bila je i priča o mreži tramvajskih linija. Predloženi plan, koji bi se sprovodio po fazama, predviđao je najpre sužavanje kruga dvojke kod Pravnog fakulteta, povratak tramvaja 11, uvođenje linije četiri od Taša do Banjice. Dugoročne izmene predviđale su prenumeraciju posle koje bi tramvaji, u neprekinutom nizu, nosili oznake od jedan do 12. Zamisao je bila da se uvedu linije od Mirijevskog venca do Vidikovca, od Bežanijske kose do Vidikovca, od Kalemegdana do ovog dela Rakovice, od Mirijevskog venca do Bežanijske kose, ali i od Kalemegdana do Studentskog grada. Linija jedan, prema tadašnjem planu, povezivala bi Kalemegdan i Banjicu, a najavljeno je bilo i povezivanje tvrđave sa Ustaničkom i preko Trga republike. U tim planovima linija za Zemun se nije navodila.

Od svega ovoga jedino je tramvaj 11 vraćen na šine, a najava suženja kruga „dvojke” samo je izazvala negodovanje i međusobnu prepirku „izvornih” Beograđana i „pridošlica” u glavni grad.

Izostalo je i „osvežavanje” čeških tramvaja za koje su u prethodne tri godine u više navrata najavljivali gradski čelnici da će dobiti klimu, internet i brojače putnika.

Komentari21
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Minja
Ideja da se prekopavaju centralne ulice da bi se postavile sine za tramvaj u 21 veku je toliko besmislena da ne mogu da verujem da se o njoj ozbijno rasoravlja. Pa kako je rekao 'artiljerac', covek koji je saobracajni inzenejr, njih niko ne konsultuje. Da dodam da i ja zivim u Resavskoj, tj. sada u kanjonu resavskom, gde su nabili tramvaje pa kad se dva poredjaju na stanici ne moze da se izadje iz dvorisnih garaza zgrada na tom porezu (od kralja Milana do Bulevara). Zamislite sad tu situaciju u Kraja Milana, stanica preko puta BVeogradjanke i sva tramvaja blokiraju protok iz Resavske, itd. Znaci, treba stvarno da se upitamo ko su ti ljudi koji predlazu ovakve gluposti? I zasto ih trpimo! Mora da se raspise referendum po ovom pitanju koje se tice nas koji tu zivimo.
mihajlo
To sto pricate je cista glupost!Metro se nikad ne zavrsava on se stalno gradi i prosiruje!!!
mihajlo
Zato sto niko ne pita Gradjevinske inzenjere smera putevi,železnice i aerodromi koji su u manjini i nisu politicki obojeni kao Saobracajni inzenjeri koji "broje saobracaj" i to im je glavno merilo za buduce trase metroa ili tramvaja koje guraju od 80-tih godina na čelu sa Vukanom Vučićem koji je uništio Beograd svojim lakim i jeftinim resenjima!!!
артиљерац
Уз најдужније поштовање ви причате глупости.Ја сам саобраћајни инжењер,вероватно дуже него што ви имате година,од 1985,Није наш посао "бројање" саобраћаја.Али то вама објашњавати је сизифов посао.Узмите грађевинце,да сами раде тај посао,па ћете брзо видети на шта ће личити Београд.Они ИЗВОДЕ радове,ми дајемо УСЛОВЕ. Иначе,НИКАДА,па ни за трамвај за Нови Београд и кроз Ресавску (у којој станујем) није консултована СТРУКА,саобраћајни инжењери. Трамвај је заслуга Радоја Стефановића,комунистичког градског челника,из 80-их.
Tramvaj, kiša,sneg"Metro"?ali trgovina
Sve to na maketi - u zatvorenom prostoru dok se odlučioci o ovoj vrsti prevoza (logično je) voze svojim ili službenim (svejedno je kojim , kakvim ) automobilima - dok ne padne kiša ili sneg a onda nastaje pravi "krkljanac " sa dugotrajnim "puzanjem i klackanjem " vozila . Nebo nad asfaltom je i tako premreženo žicama od "Moskve " do "Slavije " a izgleda da bi problem bila i nova vrsta premrežavanja za drugu nekompatibolnu vrstu trola koju nose tramvaji pa ,makar oni bili i "Simensovi iz Kragujevca. Zašto grad ne bi išao pod zemlju od Trga rebublike do Slavije umesto očajno spore i prostorno zatrpavajuće "skalamerije". Čak ni asfaltni tunel negde oko Trga Republike -do Slavije ne bi bio loše (iako je jasno da je preskupo ) rešenje .Kilometari i za centar , presporih tramvajskih šina - ne mogu da zamene 50 metara metroa koji bi bar počeo da se gradi . Ljudi hoće i savremeni prevoz.
ivan bošković
Jbt, to skoro ko metro, samo da nema semafora, zaglavljenih automobila i palih grana na šinama, da ima uvek struje...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.