nedelja, 16.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 10.01.2019. u 20:28
ISHRANA

Rad u trećoj smeni i višak kilograma

Istraživanja potvrđuju da postoji veza između rada noću i povećanog rizika od gojaznosti, dijabetesa tipa 2 i malignih i drugih oboljenja
(Фото Пиксабеј)

Pekar, lekar, policajac, noćni čuvar, kao i studenti pred ispite, ali i mnoštvo drugih zanimanja često nemaju „normalno” radno vreme koje ume da bude i u sitne sate. Neki od njih, poput lekara i medicinskog osoblja imaju rotacije, dok su drugi „zaglavljeni” u radu duboko u noć, do jutra.

Kakav uticaj ovakav rad ima na metabolizam i da li je tačno da zaposleni u trećoj smeni lakše dobijaju na kilaži?

Razna istraživanja pokazuju da noćni rad zaista omogućava veći višak kilograma nego rad po danu. Istraživanje rađeno u Univerzitetu u Bariju u Italiji pokazalo je da su radnici fabrike koji rade u večernjoj i noćnoj smeni dobili na kilaži znatno više nego oni koji su isti posao obavljali danju, a pored toga imali su i viši krvni pritisak. Time je potvrđeno da postoji veza između rada noću i povećanog rizika od gojaznosti, dijabetesa tipa 2 i malignih i drugih oboljenja.

Naučnici pretpostavljaju da je jedan od razloga hrono-poremećaj, odnosno poremećaj normalnog 24-časovnog bioritma čoveka kada je izmenjen režim rada, spavanja i obedovanja. Ovaj hrono-poremećaj kod osoba koje rade noću može uticati na njihovu predispoziciju da se ugoje.

Rad u trećoj smeni po pravilu je manje zahtevan nego dnevni, kako po potrošnji kalorija, tako i po fizičkoj aktivnosti potrebnoj da se taj posao obavlja. Radnici u trećoj smeni imaju manje mogućnosti da noću vežbaju (često ne mogu ni da prošetaju), odnosno da fizičkom aktivnošću smanje kalorijski suficit, koji hranom unesu.

S obzirom na to da danju spavaju, ne mogu da odu do teretane ili do obližnjeg parka na džoging u večernjim satima, pre smene, a ujutru, kada im se smena završi, često su preumorni za tako nešto.

Drugi faktor koji podstiče gojaznost jeste taj da tokom treće smene ne možete pojesti nutritivno vredan obrok kao što je to slučaj danju jer ste „osuđeni” na dežurne trafike i non-stop roštilj ili picu, ili možda na automate za slatkiše i kafu.

Kao što mnogi imaju svojevrsne šablone ishrane danju, tako je moguće imati savršeno zdravu ishranu i u noćnim satima. Suština je u tome da dođete na posao spremni, dakle da ponesete sa sobom nutritivno vrednu hranu koja nije kalorijska bomba.

Kao što i danju jedete više od jednog obroka, tako i noćnu hranu treba podeliti na par manjih obroka (2-3). Ne treba jesti „kao mećava”, nego dobro sažvakati svaki zalogaj, čime se sprečavaju mogući problemi sa varenjem.

Hrana koja se teško vari sigurno nije pogodna za noćne obroke, u šta spada manje-više sve prženo. S druge strane, lako svarljivi obroci poput supa, čorbi, jogurta, pirinča neće opteretiti stomak. Kafu i visokokaloričnu hranu treba uzimati u manjim količinama, a nije loše uzeti namirnice koje sadrže više proteina, koje čine organizam budnijim i punim energije.

Tu se podrazumevaju kuvana jaja, tunjevina, grašak, pečeno ćureće i pileće belo meso, badem i kikiriki (može i u obliku putera). Može da se napravi sendvič od navedenog ili ponese i neko voće. Što da ne, voćne ili mešane obrok salate su takođe dobra ideja. Za užinu može da se  jede jezgrasto i sezonsko voće.

Treba da se vodite piramidom ishrane i da ne zaboravite ni integralne žitarice. Za piće je najbolja voda.

Posle rada sledi odmor. A da ne biste i tada držali oči otvorene zbog viška kofeina, sa kafom treba prestati bar četiri sata pre povratka kući. Posle rada noću, a pre jutarnjeg spavanja pravo je vreme za hranu u kojoj ima malo proteina, a dosta ugljenih hidrata. Naravno, tu su hleb i razna peciva od integralnog brašna i naravno voće, recimo integralni tost sa džemom i čistim sokom od pomorandže.

Treba voditi računa da količina hrane ne smeta dijafragmi. Umerenost je i ovde vrlina.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komеntari1
f177c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vucicevic Milisav
Ja sam rudar u Kolubari.Poceh nesto da komentarisem u vezi smanjene fizicke aktivnosti tokom nocne smene ali nemam snage...Moj kolega koji je otisao u penziju mi na ispracaju rece da ukupno nije spavao nocu 11 godina.Toliko.Srecno!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja