Sreda, 07.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Leteći taksi dogodine na probnom letu

Zvezda sajma u Las Vegasu je futurističko vozilo „Bel neksusa”, firme koja se nalazi na spisku potencijalnih partnera „Ubera” da za njih proizvodi leteća vozila
Про­то­тип је пред­ста­вљен ове сед­ми­це на сај­му у Лас Ве­га­су (Принтскрин Јутјуб)

Posetioci januarskog sajma tehnike u Las Vegasu godinama su se pola u šali, pola u zbilji pitali zašto na štandovima, ako već prikazuju kako će izgledati budućnost, nema letećih automobila. Sve do 2016, kada je kineski startap „Ehang” predstavio svoj model bespilotne letelice koja može da preveze jednu osobu tridesetak kilometara brzinom od 100 kilometara na sat. Naredne godine je prikazana i „Erbasova” vizija taksija koji problem saobraćajnog meteža rešava tako što u kritičnom trenutku odbaci točkove na posebnoj stanici i za krov kači masivni dron da ga podigne u vazduh.

Dok „Erbasova” ideja ne postane realnost, a to je po tadašnjim procenama za osam godina, ovih dana je u Las Vegasu zvezda sajma futurističko vozilo „Bel neksusa”, firme koja se nalazi na spisku potencijalnih partnera „Ubera” da za njih proizvodi leteća vozila.

Kompanija sa velikim iskustvom u proizvodnji helikoptera predstavila je prototip malog vozila za četiri osobe i pilota, sa šest propelera, najavljujući da probne vožnje planiraju za sledeću godinu. Vozilo na hibridni pogon poletaće vertikalno s krova ili s lansirne platforme.

Firma koja je decenijama jedan od vodećih proizvođača komercijalnih i vojnih letelica s vertikalnim poletanjem i sletanjem, nekada poznata kao „Bel helikopter”, prošle godine je promenila ime u „Bel neksus” i profilisala se kao tehnološka kompanija. Bila je jedna od prvih koja se 2017. udružila sa „Uberom” kada je američka kompanija koja pruža taksi usluge širom sveta prvi put najavila ambiciozne planove o floti letećih taksija. Od tada vredno radi na dizajnu i u Las Vegasu je pokazala dokle se stiglo.

Ogromne cevi skrivaju rotore da se putnici nevični letu helikopterom ne bi plašili da će ih brzi kraci propelera povrediti. U kabini ima mesta za pet osoba uključujući pilota, a ukupna težina praznog vozila je oko 270 kilograma.

„Ovo nije igračka. Ovog je letelica kojom biste bez razmišljanja prevezli porodicu”, rekao je za portal „Verdž” Skot Drenan, direktor za inovacije u „Bel neksusu”.

Odlučili su se da pogon ne bude samo električni kako bi mogla da pređe veće razdaljine i ponese više tereta. Cilj je da letelica ne bude percepirana samo kao leteći taksi, jer postoji široka mogućnost primene u logističkim službama pa čak i u vojsci.

Trenutno najmanje 19 kompanija radi na letećim automobilima, od velikih poput „Boinga” i „Erbasa” do malih startapa kao što je „Kiti hok”, vlasništvo osnivača „Gugla” Larija Pejdža.

„Uber” je sklopio partnerstvo sa nekoliko proizvođača i tesno sarađuje sa regulatornim telima kako bi imao što bolje šanse da ponudi potpuno funkcionalnu taksi službu u vazduhu. U floti će biti isključivo električna vozila, što isključuje hibridni sistem kao što je „Bel neksusov”. Bez obzira na to, „Uber” je pozdravio predstavljeni koncept kao važan prvi korak ka „električnoj komercijalnoj letećoj taksi službi”.

Kompanija „Terafuđa” u septembru je najavila da će u toku ove godine staviti u komercijalnu upotrebu svoje leteće vozilo koje u stilu transformersa skuplja krila tako da licencirani pilot može da ga lakše parkira u garažu i odatle po potrebi odveze do najbliže piste za poletanje.

Američka uprava za avio-saobraćaj dala je ovoj kompaniji, koja je od 2017. u vlasništvu kineske holdingu grupe „Đili”, specijalnu dozvolu za testiranje u julu prošle godine. Osam vozila parkirano je u hangaru u Nju Hempširu. Izgleda kao avion iz crtanog filma, ali može da pređe 650 kilometara brzinom od 160 kilometara na sat na maksimalnoj visini od oko 3.000 metara.

Ako se ostvare ambicije japanske firme „Kartivator”, koja uz podršku „Tojote” radi na letećem automobilu, jedna takva letelica biće upotrebljena prilikom paljena olimpijskog plamena na svečanom otvaranju Olimpijskih igara u Tokiju 2020. godine.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popovic Zoran
Treba pitati Amere da li primaju svinjske papke u zamenu za leteci taksi.
Zoran
U dve dimenzije se prave sudari, a mi ce da teramo u 3. Pa kad se razlete taksiji po njurskom nebu, vise ce da padne njih nego sto ce da stignu gde koji posao.
MarkoBgd
Ja verujem u ovo a upravo i 3D prostor nudi daleko više mesta i smanjuje rizik od sudara . POgotovo što će upravljanje na kraju biti automatsko i tu onda nema greške. Dobra je stvar i što su letelice ultra lagane tako da će moći da imaju i svoj padobran koji u slučaju kvara može da ih lagano spusti. Automatizacija saobraćaja, bilo na skučenim 2D drumovima ili širokom nebu ( 3D) je spas od onih nabeđenih vozača koji "znaju da voze" pa svakodnevno izazivaju nesreće

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.