Rat oko „Vudstoka”
Pre ravno 50 godina na jednu seosku farmu u Americi sjatilo se pola miliona ljudi. Iako su hrlili u mestašce Betel kako bi slušali Hendriksa, Dženis Džoplin ili Santanu, svi ti posetioci, ali i sami izvođači na sceni i festivalski organizatori, nisu bili svesni da tvore istoriju. Taj avgustovski vikend 1969. godine postaće ubrzo jedan od ključnih događaja koji su odavno prevazišli polje pop kulture. Reč je, naravno, o „Vudstoku”, tada najvećem koncertu na otvorenom, a i danas najznačajnijem festivalu u istoriji.
Pola veka od održavanja festivala velika godišnjica biće obeležena na leto. Ali, prelomni momenat predmet je ovih dana male „drame”. Naime, jubilej „Vudstoka” će biti obeležen ne jednim, već sa dva velika događaja!
Publiku tako ovog leta očekuje „Rat `Vudstoka`”, kako su ga neki američki mediji okarakterisali, jer se dva festivala bore da obeleže događaj koji je odavno ušao u anale istog vikenda (16–18. avgust). I dok će jedan biti održan na „istorijskom” mestu, na seoskoj farmi u Betel vudsu, drugi je zakazan nešto dalje, tačnije dvestotinak kilometara u još jednom selu u državi Njujork – Votkins glenu. Jedan organizuje najveća promoterska kuća na svetu „Lajv nejšn”, a drugi jedan od idejnih tvoraca „Vudstoka” Majkl Leng.
Leng je najavio prošle nedelje na konferenciji za novinare da će jubilej obeležiti velikim koncertom, uz tvrdnju da je događaj koji organizuje jedina „autorizovana proslava”. Ali, preduhitrili su ga čelnici Umetničkog centra „Betel vuds” u saradnji sa „Lajv nejšnom” koji su još prošlog meseca najavili svoje obeležavanje značajne godišnjice na samom mestu gde je pre pet decenija održan „Vudstok”. Naime, u dnu padine, gde je pre pola veka stalo oko pola miliona ljudi, oni su već napravili amfiteatar koji može da primi svega 15.000 posetilaca i festival najavili kao muzički, kulturni i društveni događaj koji će predstaviti nastupe mladih i eminentnih umetnika iz različitih generacija i žanrova.
Lengov festival publici će ponuditi svirke 60 bendova na tri scene, a osim aktuelnih sastava predviđeni su specijalno osmišljeni nastupi kojima će biti odata počast najznačajnijim trenucima „Vudstoka”. Osim koncerata, najavljene su i filmske projekcije i umetničke instalacije i to na daleko većem prostoru od farme iz 1969. godine, a krajem februara biće poznati svi detalji.
Jedan od najznačajnijih događaja, koji je, po „Rolingstounu”, promenio rokenrol, održan je, podsetimo, od 15. do 18. avgusta pre 50 leta na seoskoj farmi u Betelu, u državi Njujork. Te 1969. godine više od 30 izvođača nastupilo je pred pola miliona posetilaca, koji su „okupirali” mestašce od svega 3.000 stanovnika, odnosno farmu Maksa Jasgura kako bi videli i čuli Džoan Bez, „Blad, svet end tirs”, Džoa Kokera, „Kridens klirvoter rivajvl”, „Krozbi, Stils, Neš i Jang”, „Grejtful ded”, Ričija Hejvensa, Džimija Hendriksa, „Džeferson erplejn”, Dženis Džoplin, Karlosa Santanu, „Hu”, Ravija Šankara, sastav „Sly and the Family Stone”…
„Vudstok” je bio i ostao prelomni trenutak i vrhunac pokreta „deca cveća” šezdesetih i kontrakulture. Nisu bili bitni samo muzika i zabava, jer je ovaj festival, održan u vreme trajanja rata u Vijetnamu i jeku problema sa rasnom netrpeljivošću u SAD, shvaćen i kao svojevrsni antiratni protest i simbol slobode.
„Opisati `Vudstok` kao `veliki prasak` je apsolutno tačno”, reči su Dejvida Krozbija člana sastava „Krozbi, Stils, Neš i Jang”. Karlos Santana ni danas ne zaboravlja „kako je dobro zvučala muzika koja se odbijala o tela svih prisutnih na polju”, a Džoan Baez je za „Politiku” ocenila da su „tokom ta tri dana svi shvatili moć muzike!”
Подели ову вест








Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.